Geveld door renovatie

20 juli 2015 22:00

De komende periode wordt ons Sportpark het Noorderslag stevig onder handen genomen. Om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang, zal bestuurslid Ronald de Weert de komende tijd een blog bijhouden op de site.

Het is eigenlijk heel vreemd als je in één keer een verband gaat leggen tussen kunststof kozijnen en kunstgras. Nou ja, zo vreemd is het eigenlijk niet, want het zijn beiden vervangers van producten met hogere onderhoudsintensiteit. Maar dat je dat punt hebt bereikt zegt wel iets. Zo geworteld is de discussie dus al na 2 maanden bestuur vv Staphorst. In overleg met Henk Veld, mooie naam trouwens als het gaat om veldrenovatie, ben ik de laatste maanden ook in deze discussie gerold. Oh ja, goed om te melden, ik heb soms een zwak voor woordgrappen en helaas ook slechte

woordgrappen, maar dat terzijde.

Op 23 juni hebben we jullie meegenomen in het hele traject van kunstgras en veldrenovatie. Het was
vanuit mijn oogpunt een constructieve bijeenkomst en heeft ons het gevoel gegeven dat we als vereniging dit traject kunnen realiseren. Toen Vos Ruinerwold een paar dagen later was begonnen en de eerste zandwolken weer waren weg getrokken, keek ik de velden over en dacht ik dat ik keek naar de gortdroge paardenbak van Anky van Grunsven waar ze haar paarden kwaad aankijkt als ze weer eens een galopwissel missen. Nou ja, ik denk dat Anky’s paardenbak er beter bij lag. Maar alles moet ergens beginnen.

Vervolgens is de drainage ook in zijn geheel vernieuwd waardoor de toendra op veld 2 ook tot de verleden tijd gaat behoren. Ook heeft de gemeente de tijdelijke velden 6 en 100 uitgezet, waarbij de piketpaaltjes van veld 100 om onduidelijke redenen ook alweer zijn verdwenen. De lichtmasten zijn inmiddels ook verplaatst en grotendeels opnieuw bekabeld. Er moet alleen nog een klein stukje bekabeld worden tot de schakelkast.

In tegenstelling tot het feit dat menig voetballer met koppen niet van de grond af komt, zijn we bij de renovatie wel van de grond af gekomen. 700m3 zwarte grond is er afgevoerd. En daarvoor in de plaats zal er de komende week een enorme berg rivierzand worden opgebracht en opgespit. Rivierzand afkomstig uit de Nadiza rivier in Slovenië waarvan men zegt dat het water een helende werking heeft. Dit rivierzand zal er dan ook voor zorgen dat de velden sneller herstellen. Lulkoek hoor ik jullie zeggen… en dat is ook zo. Het rivierzand heeft echter wel een doel. Om in vaktermen te spreken: het rivierzand zal zorgen voor een open structuur van de teellaag en komt de grond en het gras ten goede.

Tot zover wat de gemeente en Vos Ruinerwold heeft gedaan qua renovatie van de velden, maar onze eigen onderhoudsploeg zit ook absoluut niet stil. Zij zijn druk bezig de overige velden optimaal voor te bereiden op een zwaar seizoen. Daarnaast knappen ze de dug outs op, zodat deze ook weer spik en span terug geplaatst kunnen worden. En naast de onderhoudsploeg gaat de aankomende weken het wedstrijdsecretariaat aan de slag om zo goed mogelijk invulling te geven aan de trainingsindeling en wedstrijdindeling.

We zijn tijdelijk “geveld” door de renovatie, maar ik weet zeker dat we er sterker uit komen. Bij de buren is op dit moment het gras nog groener, maar uiteindelijk lijkt dat vaak maar zo.

Ronald de Weert