Staphorst met veel pijn en moeite verder

SWZ Boso Sneek 1 (zon)

Mannen, 1, Groep 1 Stn

8 maart 2017 20:00

Bouw, J.W.

Staphorst zou het, in de wedstrijd tegen SWZ Boso Sneek, zonder Roelof de Jong en Reinier Crediet moeten doen. Eerstgenoemde moest voor werkzaamheden naar het buitenland, terwijl Reinier afgelopen zaterdag tegen zijn vierde gele prent aan was gelopen en dus geschorst was. Door de afwezigheid van voorgenoemde spelers moest Jan Vlap even puzzelen. Mark Schra ging op de linksbackpositie spelen en Jeroen van der Meer speelde vanaf de nummer 10 positie. Voor de rest zou Staphorst van eigen kracht moeten uitgaan. Doel was een plek bij de laatste 8 ploegen zien te behalen.

door Johan Post

Eerste helft

Staphorst opende sterk en kreeg  een drietal corners mee. Veelal via de vleugels werd het vijandelijke doel gezocht. Al gauw haperde de Staphorst – machine en naarmate de minuten wegtikten, werd het spel er niet beter op. De thuisploeg deed eveneens een duit in het zakje en kon vooralsnog ook geen potten breken. Slordig uitverdedigen van Staphorster  kant leverde SWZ Boso Sneek een mogelijkheid op. Het schot dat werd afgeleverd was hard maar ging naast de goal van René Oosterhof. De beste kans kwam op naam van Mike Reuvers. Een voorzet op maat van Mark Schra bereikte de snelle aanvaller, echter Reuvers vond de Sneeker doelman op zijn weg. Even later een ziedend schot van Dennis Rosink, wat ternauwernood tot corner kon worden verwerkt door de sluitpost van SWZ Boso Sneek. Als Staphorst wat rustiger aan de bal was en brutaler durfde te zijn, dan zou het allemaal gemakkelijker worden. Te veel bepalende spelers zaten niet in de wedstrijd. Vlak voor de pauze kwam de thuisploeg op voorsprong. Slap verdedigen en teveel ruimte weggevend, bracht de bal voor de voeten van Kevin Huitema. Die bedacht zich niet en haalde verwoestend uit. Op een wel heel cruciaal moment kwam SWZ Boso Sneek op voorsprong. Met een achterstand zocht Staphorst de warme kleedkamer op. Zo spelend zou een vervolg van de wedstrijd wel eens desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de ploeg van Jan Vlap.

Tweede helft

Wilde Staphorst nog in de race blijven dan moest er meer energie in de wedstrijd worden gestoken. Al gauw bleek dat de ploeg uit de kop van Overijssel niet goed uit de kleedkamer was gekomen. Een enorme kans van een SWZ Boso Sneek speler bleef onbenut. Tot grote opluchting van de meegereisde Staphorst – fans, belandde de bal uiteindelijk in het zijnet. Uit de eerste best goed lopende aanval kwam Staphorst langszij. Martijn Brakke legde de bal panklaar voor Rob Mijnheer, die keihard uithaalde en de stand weer op gelijke hoogte bracht. Wie dacht dat dit een opmaat zou zijn voor een goed vervolg kwam bedrogen uit. Rurik Wind en Jeroen van der Meer werden naar de kant gehaald voor Camiel Fidom en Frank vd Burg. Nauwelijks was Camiel Fidom binnen de lijnen, of hij kreeg een opgelegde kans. Helaas voor Staphorst miste Fidom deze dot van een mogelijkheid. Niet veel later ging Rémon Kroes kinderlijk eenvoudig in de fout. Een Sneek aanvaller kreeg vrije doortocht richting René Oosterhof. Gelukkig stond het vizier niet op scherp en zwijnde Staphorst. SWZ Boso Sneek was in deze fase de betere ploeg. Met samengeknepen billen werd het vervolg dan ook afwerkt. Van deze ploeg hoefde Staphorst helemaal niet te verliezen, echter de ploeg maakte het zichzelf ongelooflijk moeilijk. Tot overmaat van ramp moest Rob Mijnheer ook nog eens uit voorzorg naar de kant worden gehaald. Als vervanger kwam Ruben Kin binnen de lijnen. In de absolute slotfase draaide Staphorst zowaar de duimschroeven aan. Dit leverde enkele hachelijke momenten op voor de Friese goal. Wat er nog werd ondernomen, doelpunten bleven uit. Strafschoppen zouden de beslissing moeten brengen.

Strafschoppenserie

Bij Staphorst stonden achtereenvolgens Martijn Brakke, Ruben Kin, Lars Heuvelman, Camiel Fidom en René Oosterhof op het beruchte lijstje. Ruben en Camiel zagen hun inzet worden gestopt. Bij Sneek zag men 2 keer een elfmeter trap worden gestopt door Oosterhof. Hierdoor moesten Frank van der Burg en Mike Reuvers ook nog aan de bak. Zowel SWZ Boso Sneek als Staphorst zagen hun poging doel treffen. Hierdoor moest strafschop nummer 7 de beslissing brengen. Sneek miste, waardoor Mike Reuvers de beslissende penalty mocht nemen. Met veel vertrouwen schoot Mike de bal tegen de touwen, en wist  Staphorst zich toch nog te plaatsen voor de volgende ronde.

Nabeschouwing

Na afloop was er in de kantine meteen de loting. Voorzitter Benny Miggels mocht namens Staphorst de balletjes uit de kom vissen. Uiterst subtiel haalde hij eerst het balletje met daarop de naam van Staphorst naar boven. In een thuisduel zou MSC Meppel de volgende hindernis worden. De winnaar van deze wedstrijd zou het dan thuis moeten opnemen, tegen de winnaar van de wedstrijd Nieuw Buinen - Buitenpost. Kortom een gunstige loting voor de bekerwinnaar van vorig seizoen! Aanvankelijk was het de bedoeling om de wedstrijden op zaterdag 15 april af te werken. Echter die dag speelt Staphorst een inhaalwedstrijd tegen SDC Putten. Wat nu de speeldatum gaat worden is op dit moment nog niet bekend.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Ewald Koster, Lars Heuvelman, Mark Schra, Dennis Rosink, Rob Mijnheer (84. Ruben Kin ) Jeroen van der Meer (59. Camiel Fidom ) Martijn Brakke, Mike Reuvers, Rurik Wind (59. Frank vd Burg )

SWZ Boso Sneek – Staphorst     1 - 1  ( 1 - 0 ) Staphorst w.n.s. ( 4 - 5 )