Staphorst halve finalist na zege op MSC Meppel

Mannen, 1, Groep 1 Stn

4 april 2017 20:00

Oosting, M.

Bekerhouder Staphorst heeft zich middels een overtuigende 3 – 0 zege weten te plaatsen voor de halve finale van de districtsbeker Noord. Wie de tegenstander zal zijn is nog niet bekend. Nieuw-Buinen en Buitenpost zullen zaterdag 15 april uitmaken wie van de twee de opponent zal worden van Staphorst. Voordeel is echter wel dat Staphorst de halve finale opnieuw voor eigen publiek mag spelen. Daarnaast leverde het halen van de halve finale een ticket op voor de Amstelcup. Kortom; Staphorst heeft zich weer op positieve wijze weten te profileren!

door Johan Post

Eerste helft

Nauwelijks was de wedstrijd onderweg of Staphorst kwam op voorsprong. Vanaf zo’n 25 meter kreeg Martijn Brakke de bal voor zijn voeten. Het lederen monster stuiterende nog wat op, waardoor Martijn de bal vol op de wreef kreeg en onbedaarlijk hard uit haalde. Het Noorderslag ontplofte zowat bij deze fantastische treffer. Even later kreeg Mike Reuvers een mogelijkheid. Met grote regelmaat werd de razendsnelle aanvaller gezocht. Zijn bewaker had dan ook een zware avond. Behoudens wat kopballen van de luchtmacht van MSC uit dode spelmomenten, konden de zwart - witten daar vooralsnog weinig tegenover stellen. De ploeg uit Meppel smeet met haar krachten, door bij balbezit van Staphorst meteen vol druk te zetten. Dit was op zich wel aardig bedacht, echter naarmate de wedstrijd vorderde vloeiden de krachten weg bij MSC. Milan van der Weide kwam vanuit de tweede lijn door en creëerde een kans, maar zag zijn poging naast gaan. Staphorst verslapte in deze fase, ging mee in het spel van de tegenstander, en vergat te blijven voetballen, Zo gauw de thuisploeg aan voetballen toekwam, dan was het ook meteen dreigend. Vanuit een afgeslagen corner kreeg Frank van der Burg de bal voor zijn rechtervoet. Het schot wat de verdediger losliet was hard, maar werd voor de doellijn weggehaald door een MSC – speler. Met hulp van de bezoekers kwam Staphorst op 2 – 0. Uiteindelijk was het Mike Reuvers die een fout van de onzekere doelman Tijink afstrafte. De goal leek Staphorst goed te doen. Tot aan de rust veranderde er evenwel niets meer. Met een comfortabele 2 – 0 tussenstand werd het eerste bedrijf afgesloten.

Tweede helft

Na de pauze zou je mogen verwachten dat MSC er een tandje bij ging zetten. Heel even leek het er inderdaad op, maar even zo gauw ebde de Meppeler druk weer weg. Rob Mijnheer werd ingebracht voor Rurik Wind. Ondertussen kreeg Staphorst de kans om de score verder op te voeren. Uit het niets kreeg MSC een penalty mee. Volgens scheidsrechter Oosting kreeg Ewald Koster de bal tegen de arm aan, terwijl de persoon in kwestie zelf zei dat zijn kin werd geraakt. Hoe dan ook, de bal ging op elf meter. Björn Bakker ging achter de bal staan, schoot hard in, maar zag zijn inzet uit het doel worden geranseld door René Oosterhof. Dit bleek het breekpunt van de wedstrijd te zijn. MSC gaf, ondanks dat men Alex Zomer door schoof naar de frontlinie, het na deze tegenslag op, terwijl Staphorst moed kreeg en naarstig op zoek ging naar de derde treffer. Een drietal kansen werden om zeep geholpen. Zo wisten Mike Reuvers, twee keer, en Jeroen van der Meer het vijandelijk net niet te vinden en zo de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Toch zou Staphorst de aanwezige Staphorst supporters nog eenmaal laten juichen. Vanuit een vrije trap kopte Ewald Koster de bal achter keeper Tijink. De halve finale was bereikt.

Nabeschouwing

Opnieuw is het Staphorst gelukt om zich te plaatsen voor de Amstelcup. Naast de penningmeester die zich vergenoegd in de handen zal wrijven, hebben de supporters ook iets om naar uit kijken. De volgende hindernis zal Nieuw-Buinen of Buitenpost zijn. Spelend voor eigen publiek mag Staphorst 25 of 26 april proberen de finale, welke op zaterdag 20 mei wordt gespeeld, te halen. Naast het feit dat de brigade nog in de race is voor de titel, lonkt er meer. Toch zal Staphorst het voorlopig van wedstrijd tot wedstrijd moeten bekijken. Zaterdag wacht de ploeg in AZSV een taaie tegenstander,waarvan dit seizoen nog niet is gewonnen. Een uitdaging om daar in speelronde 26 verandering in te brengen.

Scheidsrechter:         M. Oosting uit Niekerk
Ass. Scheidsrechter: H. F. A. de Vries en J. Wenting