Staphorst wint opnieuw districtsbeker

Mannen, 1, Groep 1 Stn.

20 mei 2017 17:00

Rozendal, J.

Staphorst heeft voor het tweede opeenvolgende jaar de districtsbeker weten te pakken. In het hol van de Genemuider leeuw wist Martijn Brakke op z’n Duits zijn ploeg 1 minuut voor tijd naar de zege te schieten. De vreugde taferelen na afloop waren ongekend bij het Staphorst  legioen.

door Johan Post

In een fantastische ambiance betraden de 22 hoofdrolspelers het veld. Werkelijk alle voorwaarden om er een spektakelstuk van te maken waren aanwezig! Bij de gastheren ontbrak topscorer Omar Kavak wegens een knieblessure. Een groot gemis voor SC Genemuiden. In tegenstelling tot de thuisploeg was Staphorst wél compleet. De brigade van Jan Vlap had de doordeweekse wedstrijd tegen Ter Leede goed verwerkt en kon zich nu volledig focussen op de bekerfinale. Het woord was vanaf 17.00 uur aan de spelers van beide partijen. We gingen er maar eens goed voor zitten.

Eerste helft

Staphorst opende sterk en gaf vrijwel direct aan wat de bedoelingen waren. Pas na 7 minuten kwam SC Genemuiden voor de eerste keer voor de goal van René Oosterhof. Zolang Staphorst probeerde te voetballen was het de bovenliggende partij, echter te vaak werd in deze fase de lange bal gespeeld. Dit leverde tot onvrede van Jan Vlap vaak onnodig balverlies op. Op het half uur kreeg de thuisploeg via een kopbal van Dirk Muis haar eerste echte mogelijkheid. Voor de rest was het Staphorst dat het spel dicteerde, al moet er wel bij worden gezegd dat het allemaal wel vlak was wat de vele toeschouwers te zien kregen. Was het de spanning, of zat de doordeweekse ontmoeting tegen Ter Leede nog in de benen? SC Genemuiden daarentegen was alleen maar gevaarlijk via standaardsituaties en een enkele uitval. Ondertussen werd het er binnen de lijnen niet vriendelijker op. Met weinig hoogtepunten werd het eerste bedrijf doelpuntloos afgesloten. Domper op de feestvreugde was de trieste aftocht van Wouter van der Molen, die, nadat hij zich verstapte, er met een ogenschijnlijke zware blessure af moest.

Tweede helft

Na de thee werd het een stuk spannender. Staphorst greep opnieuw het initiatief, al was de eindpass vaak het struikelblok waarop het uiteindelijk bleef steken. Desalniettemin was het veel meer een wedstrijd. Terwijl Staphorst eerder een treffer van Rob Mijnheer  zag worden geannuleerd, was het enkele ogenblikken later Frank Kuurman die een doelpunt zag worden afgevlagd. Het leek erop dat degene die als eerste zou scoren, wel eens spekkoper zou worden. Jeroen vd Meer werd naar de kant gehaald voor Rurik Wind. SC Genemuiden leek de rug te rechten en werd gevaarlijker. Met name vanuit de scherp indraaiende corners bleef het oppassen geblazen. Uit één zo’n hoekschop moest Ewald Koster de bal van de doellijn wegkoppen. Martijn Jansen die met deze bekerfinale afscheid nam van het thuispubliek, leek de 1 - 0 op zijn schoen te hebben. Tot zijn groot verdriet zeilde de bal enkele centimeters langs de verkeerde kant van de paal. Ondertussen tikten de minuten weg, een verlenging leek eraan te komen. Echter eerlijk gezegd zat Staphorst, in verband met de terugwedstrijd van komende dinsdag tegen Ter Leede,  daar niet echt op te wachten. Nog eenmaal werd het gaspedaal ingetrapt. Invaller Rurik Wind zag een als voorzet bedoeld schot op de binnenkant van de paal belanden. Even later won Rob Mijnheer een duel van invaller Mike vd Kooij en gaf het leer mee aan Martijn Brakke. Alleen voor doelman Albert Flier maakte de aanvaller geen fout en drukte uiterst beheerst af. Alles en iedereen die Staphorst een warm hart toedraagt ging volledig uit z’n dak. De tijd was  te kort voor SC Genemuiden om nog gevaarlijk te kunnen worden. Na enkele minuten blessuretijd floot scheidsrechter Rozendal de wedstrijd af en konden ze  bij Staphorst gaan feestvieren.

Nabeschouwing

Meteen na het laatste fluitsignaal ging Staphorst richting de twaalfde man. Daar werd de ploeg hartstochtelijk toegezongen door een gele muur van Staphorst  supporters. Het feest wat losbarste was  onbeschrijfelijk. De spelers en stafleden van Staphorst lieten dat allemaal maar over zich heenkomen. Opnieuw had de brigade van Jan Vlap zich de sterkste getoond in de districtsbeker, al moet er wel bij worden gezegd dat deze overwinning wel extra lekker smaakte. Op z’n Duits had Martijn Brakke vlak voor het verstrijken van de officiële tijd toegeslagen. Herr Brakke had zich met deze goal mateloos populair gemaakt. Want zeg nu zelf; op deze manier winnen in het hol van de leeuw geeft zoveel adrenaline, dat het vervolg van de avond nog lang gezellig bleef. Bij aankomst op Het Noorderslag werd Staphorst opgewacht door honderden supporters, die de bekerwinnaars luidkeels toezongen en dit gepaard lieten gaan met vuurwerk en fakkels. Jan Vlap en diverse spelers werden op de schouders genomen. Met deze overwinning heeft Staphorst zich opnieuw van haar beste kant laten zien. Cupfigter Staphorst staat aanstaande dinsdag opnieuw een zware krachtproef te wachten, als de terugwedstrijd tegen Ter Leede op stapel staat. Maandag uitlopen en dinsdag op naar Sassenheim, om daar op jacht te gaan naar de tweede en beslissende tweede ronde. De winnaar van de tweeluik Ter Leede – Staphorst staat  ODIN’59 uit Heemskerk in de finale te wachten.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank vd Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Mark Schra (89. Derrick Timmerman ) Martijn Brakke, Mike Reuvers, Jeroen vd Meer ( 56. Rurik Wind )

Scheidsrechter:       J. Rozendal
Ass. scheidsrechter: M. Danhof en J. Hindriks