Zwaarbevochten zege van Staphorst op Urk

Mannen, 1, Hoofdklasse B

16 september 2017 15:00

P. Henshuijs

Staphorst heeft voor het eerst deze competitie een overwinning weten te halen. Op Urk werd de gelijknamige ploeg het slachtoffer van de dadendrang van de brigade van Jan Vlap. William de Boer opende de score, terwijl Rob Mijnheer 1 minuut later de stand verdubbelde en de wedstrijd in het slot gooide. In de slotfase had Staphorst de mogelijkheid om verder weg te lopen, echter onzorgvuldigheid weerhield een hogere uitslag.

Eerste helft

Bij de thuisploeg stond Marinus Snoek op de linksbackpositie. De middenvelder die vorig jaar nog de revelatie was bij Urk  had de taak om Mike Reuvers aan banden te leggen. Ondanks het feit dat Snoek zich daar totaal niet thuis voelde, speelde hij toch een behoorlijke partij. Het eerste speldenprikje werd door Urk uitgedeeld. Een lange bal werd niet goed beoordeeld door de achterste linie van Staphorst, waardoor Hessel Snoek bijna kansrijk was. Goed meevoetballen van René Oosterhof voorkwam erger. Jelle de Boer kreeg na goed doorzetten een opgelegde kans.  In deze fase moest Staphorst het afleggen tegen de fysiek sterkere Urkers. De ploeg van Jan Vlap zou meer energie moeten steken in de persoonlijke duels welke nu negen van de tien keer in het voordeel van Urk uitvielen. Vanuit een snelle uitgooi kwam Gerrit Tol vrij voor de goal van René Oosterhof. Ook deze keer bleek het vizier niet op scherp te staan en liep het opnieuw met een sisser af. Met een pegel van afstand probeerde Lucas Nagel zijn ploeg op voorsprong te zetten. Opnieuw toonde Oosterhof zijn klasse door de bal buiten de palen te houden. Niet dat het allemaal sprankelend was, integendeel zelfs, echter Urk was in deze fase wel de ploeg waar de meeste dreiging vanuit ging. Na een half uur spelen kreeg Staphorst iets meer grip op de wedstrijd. Dit resulteerde in de eerste kans voor Martijn Brakke. Vanuit een corner kopte de aanvaller keihard in, maar met een fantastische reflex behoedde Cornelis Koffeman zijn ploeg voor een achterstand. De matige eerste helft brak aan zonder doelpunten. En daarmee mocht Staphorst het meest gelukkig zijn!

Tweede helft

Beide ploegen kwamen ongewijzigd uit de kleedkamer. Staphorst begon het vervolg een stuk scherper dan voor de pauze. Toch was het Urk dat via Hessel Snoek de eerste kans kreeg. Mark Veldmate liet zich op de achterlijn aftroeven en zag het schot van de pijlsnelle Urker geen doel treffen. Vanaf dat moment was het Staphorst dat de dienst uitmaakte. Voetballend gezien was de ploeg uit de kop van Overijssel de bovenliggende partij. Dit resulteerde in een mogelijkheid voor Martijn Brakke. Ondertussen werd Heine Uuldriks naar de kant gehaald voor William de Boer. Nadrukkelijk ging Staphorst op zoek naar de openingstreffer. Vooralsnog bleef Urk overeind, al hadden sommigen de pijp al aardig leeg. Dit had grotendeels te maken met de energievretende spelopvatting welke de gastheren hanteerden. Het is onmogelijk om 90 minuten lang met veel opportunisme in de hoogste versnelling te spelen, dat vraagt onherroepelijk om problemen. Invaller William de Boer strafte een fout van Cornelis Koffeman genadeloos af. De sluitpost uit Urk was te ver uit zijn goal gekomen, waardoor het voor William een koud kunstje was om de bal binnen te koppen. De blijdschap in het Staphorst - kamp was er niet minder om. Nauwelijks 1 minuut later verdubbelde Rob Mijnheer de voorsprong. Na een kluts waarbij Mike Reuvers was betrokken voor het doel van Urk, haalde de captain de trekker over en gooide hierdoor de wedstrijd in het slot. Wat de voorgaande twee duels achterwege bleef, het benutten van kansen, leek nu plotseling wel te lukken. Urk probeerde nog wel, maar had gewoon de kracht niet meer om voor gevaar te zorgen. Jammer genoeg bleef het verschil bij twee doelpunten. Als Staphorst het beter had uitgespeeld had het verschil zomaar verder kunnen oplopen. Dit bleef Urk bespaard, waardoor Staphorst drie duur verdiende punten aan het totaal kon toevoegen. Urk daarentegen droop zwaar teleurgesteld af. Maar als ze daar echt realistisch zijn, dan zullen ze daar ook moeten erkennen dat Staphorst over 90 minuten de betere ploeg was! Handhaven in de huidige hoofdklasse B zou op zich al een prestatie van formaat zijn! En gezien de mentaliteit die de ploeg heeft, geloven we ook dat ze dat gaat lukken.

Nabeschouwing

Door de zege op Urk mag Staphorst weer naar boven kijken. Na een moeizame eerste helft, herpakte de ploeg zich na de hervatting. De persoonlijk duels vielen toen wél uit in het voordeel van Staphorst en het baltempo was aanzienlijk hoger. Met name in de slotfase was duidelijk te zien dat Staphorst er conditioneel goed op staat. De kracht van deze ploeg is dan ook dat de selectie breed genoeg is. Deze keer kwamen William de Boer en Rémon Kroes als invaller binnen de lijnen, en dat zegt natuurlijk veel zo niet alles over de sterkte van de huidige spelersgroep. Van belang is om deze lijn vast te houden. Op de andere velden waren er diverse verrassende uitslagen. Hierdoor is het weer reuze spannend geworden. Staphorst mag even nagenieten van de winst op Urk. Woensdag wacht de Koninklijke HFC in het kader van de KNVB Beker. Ook dan verwacht de spelersgroep de steun van de twaalfde man.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Franks van de Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer (85. Rémon Kroes ) Mark Schra, Martijn Brakke, Heine Uuldriks (58. William de Boer ) Mike Reuvers

Ass. scheidsrechter: M. A. Bronts en D. Henkens
Toeschouwers:        750