Staphorst wint overtuigend van Zuidvogels

Mannen, 1, Hoofdklasse B

4 november 2017 14:30

B.van Rijsbergen

Staphorst heeft in de wedstrijd tegen Zuidvogels eindelijk weer het zoet van een overwinning mogen smaken. Over 90 minuten speelde de ploeg van Jan Vlap overtuigend en was een flinke maat te groot voor de ploeg uit Huizen. Na 90 minuten prijkte er een 1 - 5 zege op het scorebord. En daarmee mocht Zuidvogels niet eens ontevreden zijn.

Mike Reuvers was er niet bij; hij is afgelopen vrijdag geholpen aan zijn meniscus waarvan de schade bleek mee te vallen. De artsen hebben een stukje van de meniscus weggeknipt en Mike kan nu heel voorzichtig toe werken naar een terugkeer op de velden.

De wedstrijd

Deze keer speelde Staphorst voor de eerste keer met een 4 - 4 - 2 formatie en dat zorgde er mede voor dat de balans veel beter was dan de voorgaande wedstrijden. Nauwelijks was de wedstrijd onderweg of de openingstreffer was al een feit. Mark Schra gaf voor en Rémon Kroes drukte heerlijk af. De thuisploeg, die overigens niet in haar sterkste samenstelling aan de aftrap begon, wist in de beginfase niet waar ze het zoeken moesten. Met grote regelmaat hoorde je de spelers tegen elkaar schreeuwen omdat ze van alle kanten overlopen werden. Dit tot groot plezier van een ieder die Staphorst een warm hart toedraagt. Al vlot betaalde het veldoverwicht zich uit in de tweede goal. Een ingooi werd verlengd door Rob Mijnheer, waarop het vervolgens een koud kunstje voor Martijn Brakke was om de score te verdubbelen. Een forse overtreding op Mark Schra leverde de aanvoerder van Zuidvogels een gele prent op. Het was dat de scheidsrechter coulant was, anders had hij zomaar een andere kleur kaart kunnen trekken. Op het half uur schoot Heine Uuldriks Staphorst naar een 0 - 3 voorsprong. Hierdoor was de wedstrijd zo goed als gespeeld. Echter Staphorst moest niet de fout maken om achteruit te lopen en zo Zuidvogels nog de illusie geven dat er wat te halen viel. Een aantal heerlijk lopende aanvallen bleven zonder resultaat. Achtereenvolgens Martijn Brakke en Heine Uuldriks kregen riante kansen om de score op te voeren. Beide keren was keeper Frank Mol een sta in de weg. De eerste 45 minuten werden afgesloten met een 0 - 3 tussenstand. En daar mocht Zuidvogels de handen stijf mee dicht knijpen.

Tijdens de rust barste Pluvius los boven Sportpark De Wolfskamer. De aanwezige toeschouwers zochten massaal een plekje op de tribune. Zou Staphorst in staat zijn om het niveau van voor de rust vast te houden? In de beginfase liet Staphorst de teugels iets vieren en zowaar werd Zuidvogels dreigend. Al gauw herstelde de brigade van Jan Vlap zich en drukte het gaspedaal weer wat dieper in. Een vierde doelpunt kon dus niet uitblijven. Heine Uuldriks, die eindelijk weer eens liet zien wat hij daadwerkelijk in zijn mars heeft, gaf de bal op maat voor op Rob Mijnheer. De captain kopte het lederen monster onberispelijk binnen. Namens Zuidvogels deed Danny Roozendaal iets terug. Verder liet Staphorst het niet komen. Al gauw kopte Heine Uuldriks, na een uitstekende voorzet van Reinier Crediet, met zijn tweede doelpunt de stand van 1 - 5 op het scorebord. Zuidvogels probeerde nog wel iets van druk uit te oefenen, echt gevaarlijk werd het niet. Ruben Kin en Bas de Vries kregen nog wat speelminuten door Dennis Rosink en Martijn Brakke af te lossen. Kansen om verder uit te lopen waren er nog wel, gescoord werd er niet meer.

Nabeschouwing

Met een duidelijke zege sloot Staphorst deze wedstrijd winnend af. Eindelijk had men een ploeg gezien die weer liet zien waarom ze door de zogenaamde kenners getipt worden om een rol van betekenis te gaan spelen in de competitie. Op dit moment is er een derde van gespeeld. Tot nu toe vielen de resultaten ronduit tegen. Hopelijk heeft deze klinkende overwinning het vertrouwen doen toenemen en mogen we hopen op een positief vervolg. Volgende week zaterdag speelt Staphorst niet voor de competitie. Aanstaande woensdag zal men in het kader van de districtsbeker aan de bak moeten in een uitwedstrijd tegen vv Ruinen. Een mooie gelegenheid om het vertrouwen naar een nog hoger level te stuwen.

Opstelling Staphorst, René Oosterhof, Frank van de Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink (84. Bas de Vries ) Rémon Kroes, Rob Mijnheer, Mark Schra, Heine Uuldriks, Martijn Brakke (71. Ruben Kin )

Scheidsrechter         Bart van Rijsbergen uit Maasland
Ass. scheidsrechter: E. J. H. de Gier en M. Dreise