Eerste thuiszege een feit

Mannen, 1, Hoofdklasse B

18 november 2017 14:30

Carim Mesbah uit Groningen

Een zucht van verlichting ging over Het Noorderslag. Eindelijk had Staphorst voor eigen publiek een overwinning weten te behalen. Over 90 minuten gezien was de zege op Sparta Nijkerk verdiend te noemen.

Staphorst stond voor de uitdaging om de tweede periode beter voor de dag te komen dan dat het de eerste had gedaan. Sparta Nijkerk zou het slachtoffer moeten worden van de Staphorster dadendrang. De ziekenboeg was uitgebreid met William de Boer, die wegens een hamstringblessure aan de kant moest blijven.

De wedstrijd

De bezoekers openden furieus en zagen na 1 minuut de bal via de voeten van Danny van der Wal op de paal uiteenspatten. De terugspringende bal kwam voor de voeten van Mapinga, maar die zag zijn schot worden gepakt door René Oosterhof. In de eerste de beste tegenaanval was het Staphorst dat de score opende. Heine Uuldriks gaf voor op de geheel vrijstaande Rob Mijnheer, die wel raad wist met dit buitenkansje en koppend zijn ploeg op een 1 - 0 voorsprong zette. Een heerlijke attractieve opening, welke in een hoog tempo werd afgewerkt. De goal leek Staphorst goed te doen, want hierna was het de thuisploeg die de wedstrijd dicteerde. Toch zou Sparta Nijkerk, in de persoon van Rick Knoop, nog een opgelegde mogelijkheid krijgen. Gelukkig voor Staphorst ging zijn inzet langs de verkeerde kant van de paal. Tot vlak voor rust leek er niks meer te gebeuren. In het zicht van de pauze kreeg Staphorst even de geest en zag allereerst Heine Uuldriks kans om een grote kans om zeep helpen. Even later waren het Rémon Kroes en Dennis Rosink die hun schietpogingen eveneens gekeerd zagen. Met een minimale voorsprong zocht Staphorst de warme kleedkamer op.

De voorsprong was nog geen reden om het vervolg rustig uit te kunnen spelen. Integendeel, Staphorst zou nog 45 loodzware minuten voor de kiezen krijgen. Evenals voor rust, begon Sparta Nijkerk ook nu weer zeer gretig. Nadrukkelijk ging de ploeg van interim – trainer Ferry Hendrikse op zoek naar de gelijkmaker. Tot aan de rand van het strafschopgebied ging het goed, vervolgens bleek de ploeg uit Nijkerk niet adequaat genoeg. Een prima onderschepping van Rémon Kroes leverde Staphorst de eerste kans op. De voorzet die Rémon gaf werd door Martijn Brakke uiteindelijk niet op de juiste waarde ingeschat. Diezelfde Brakke raakte vanuit een corner de buitenkant van de paal. Ondertussen nam de druk van Sparta Nijkerk toe. Er zouden nog 20 hete minuten volgen. Mohammed Alhaydar werd als extra aanvaller vanuit de achterste linie naar voren gestuurd. Hoewel het spel minder was dan voor de pauze, vergoede de spanning veel. De bezoekers waren dan wel veelvuldig in balbezit, behoudens enkele schoten van afstand, kon de ploeg weinig echte kansen creëren. Remon Kroes kreeg nog de beste kans, maar zag zijn inzet niet tussen de palen gaan. Na 90 minuten vond de uitstekend leidende scheidsrechter Mesbah het welletjes en floot voor de laatste keer op zijn fluit.

Nabeschouwing

Voor de derde opeenvolgende keer heeft Staphorst weten te winnen. Het zelfvertrouwen is hierdoor weer toegenomen. Op een veld, dat meer van een zandbak weg had, was van goed voetbal nauwelijks sprake. Toch siert het beide ploegen dat ze nog zo’n wedstrijd hebben laten zien. Spelend vanuit een goede organisatie heeft Staphorst 3 heel belangrijke punten weten toe te voegen. Sparta Nijkerk staat weliswaar laag op de ranglijst, de ploeg herbergt teveel kwaliteit om in de gevarenzone te blijven staan. De brigade van Jan Vlap staat tot aan de winterstop nog 4 belangrijke wedstrijden te wachten. Allereerst wacht volgende week DFS. De ploeg uit Opheusden verraste door Ajax op eigen veld op een nederlaag te trakteren. Het zal nog een loodzware opgave worden om daar een goed resultaat te behalen.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van de Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rémon Kroes, Rob Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Heine Uuldriks

Ass. scheidsrechter: H. Harleman en J. Hindriks

Toeschouwers:        400