Ajax en Staphorst weten publiek 90 minuten te boeien

Stanley Akoy (solo)
Lars Middelwijk
Bilal El Amadi
Berry van 't Land (vrije trap)
Berry van 't Land
Jack van Moerkerk
Bryan Antony Bran
Cedric Main
Maurice Renger
Rob Mijnheer (schot)

Mannen, 1, Hoofdklasse B

17 februari 2018 14:30

Jerôme de Vries

Nu ook met foto's en samenvatting.

Onder ideale omstandigheden hebben Ajax en Staphorst er een spektakel van gemaakt op De Toekomst. Staphorst was de eerste 45 minuten de bovenliggende partij en verzuimde 3 opgelegde kansen te verzilveren. Na de pauze was Ajax de ploeg waar het meeste dreiging vanuit ging. Omdat koploper SC Genemuiden over de knie werd gelegd op Urk, is de spanning bovenin alleen nog maar verder toegenomen. Het vervolg van de competitie belooft nog wat.

Naast de al geblesseerde Oosterhof, Mulder en Timmerman, zou Staphorst  het in de topper tegen Ajax ook nog eens zonder Mark Veldmate moeten doen. De sterkhouder uit Groningen had in de wedstrijd tegen Eemdijk een slijmbeursontsteking aan zijn knie overgehouden. Lars Heuvelman zou zijn plek innemen.

De eerste kans was voor Staphorst. Een voorzet van Mike Reuvers werd door Martijn Brakke op de lat gekopt. Het vervolg werd ook door de ploeg van Jan Vlap bepaald. Toch kwam Staphorst goed weg nadat een afgeslagen corner voor de voeten van een Ajax speler kwam en deze keihard uithaalde. Mark Schra kon de bal gelukkig voor de doellijn wegwerken. Op het half uur kreeg Ajax steeds meer grip op het spel. Vooralsnog stond de organisatie als een huis bij Staphorst. Kans nummer twee kwam op naam van Mike Reuvers. Ook de snelle aanvaller zag zijn poging worden gekeerd door keeper Stephan Veenboer. Nauwelijks 1 minuut later had Rémon Kroes de openingstreffer op zijn schoen. Opnieuw bleek het vizier niet op scherp te staan. Staphorst speelde een prima eerste bedrijf, maar vergat zichzelf te belonen met een doelpunt. De pauze brak aan zonder goals en daarmee mocht met name Ajax de handen meer dan dichtknijpen.

Stanley Akoy bracht zijn ploeg na de pauze binnen 1 minuut op een voorsprong. Staphorst kwam niet goed de kleedkamer uit en zwijnde toen twee opgelegde kansen door achtereenvolgens diezelfde Stanley Akoy en Lars Middelwijk onbenut bleven. Het veldoverwicht van de thuisploeg duurde nog een kwartier alvorens Staphorst weer op adem was gekomen. Na 60 minuten voetballen was het Rob Mijnheer die een dot van een kans kreeg. Evenals zijn voorgangers liet de captain het na om te scoren. Handenbinder Stanley Akoy raakte de deklat boven Wibo van Dijk. Hierna kroop Staphorst uit haar schulp en begon de druk op te voeren. Wie anders dan Martijn Brakke bracht zijn ploeg langszij met een heerlijke hakbal. Lang konden de bezoekers niet genieten van de gelijkmaker. Een gemakkelijk gegeven vrije trap aan Ajax werd op fantastische wijze binnen gekegeld door Berry van ’t Land. Staphorst liep weer achter de feiten aan. Met een dubbele wissel, Heine Uuldriks voor Lars Heuvelman en Ruben Kin voor Rémon Kroes werden de teugels hard aangetrokken. Deze alles of niets poging kon of slagen, of misgaan. In de absolute slotfase ging Staphorst zeer aanvallend spelen. Dit betekende wel dat Ajax de nodige ruimte kreeg. Gelukkig slaagde dit stukje Russische roulette perfect! Invaller William de Boer nam een vrije trap en de bal belandde uiteindelijk in een overvol strafschopgebied. Daar kwam het lederen monster voor de voeten van Rob Mijnheer die voortreffelijk uithaalde en zo toch nog een punt wist te redden voor zijn ploeg. Er volgden nog enkele hachelijke momenten voor de Ajax goal, gescoord werd er niet meer.

Opstelling Staphorst: Wibo van Dijk, Frank vd Burg, Ewald Koster, Lars Heuvelman (81. Ruben Kin ) Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rémon Kroes (81. Heine Uuldriks  Mark Schra (64. William de Boer ) Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Mike Reuvers

Foto's van de wedstrijd >> klik hier

amenvatting van Het Amsterdamsche Voetbal TV >>> klik hier