SC Genemuiden de meest gelukkige in streekderby bij Staphorst

Mannen, 1, Hoofdklasse B

14 april 2018 14:30

Marcel Roeleveld

Van meet af aan ontspon zich een wedstrijd op het scherpst van de snede. Niet dat het hogeschoolvoetbal was, integendeel, maar de energie die beide ploegen aan de dag legden was hartverwarmend. Na 20 minuten kwam SC Genemuiden op voorsprong. Wie anders dan de topscorer van de hoofdklasse B was de gelukkige. Omar Kavak kan soms irritant over komen binnen de lijnen, als spits is het gewoon een klasbak! Wel dient de aantekening te worden gemaakt dat de bomber weinig in de weg werd gelegd op weg naar het doel. Overigens kreeg Kavak tot ieders verbazing een gele kaart nadat hij juichend voor de dug-out van Staphorst langsliep en zijn treffer vierde. De ervaren scheidsrechter Roeleveld, die overigens veelal goed floot, was alleen erg kinderachtig bij het uitdelen van gele kaarten. Iemand met zo’n goede reputatie heeft het niet nodig om meteen geel te trekken na iets onschuldigs. Zes minuten later kopte Martijn Brakke de gelijkmaker tegen de touwen. De treffer deed Staphorst goed, want vanaf dat moment was het de thuisploeg, zonder overigens tot grootste daden te komen, die de lakens uitdeelde. Vlak voor de rust moest Wibo van Dijk gestrekt naar de kruising op een schot van Sijmen Eenkhoorn. Via zijn vingertoppen verdween de bal over het doel. Een enerverend eerste bedrijf werd met een gelijke stand afgesloten.

Beide ploegen begonnen ongewijzigd aan het vervolg van de streekderby. Al gauw kreeg Rob Mijnheer een beste kans om zijn ploeg op voorsprong te zetten. Vrijgespeeld door Martijn Brakke, zag de captain zijn inzet niet tussen de palen belanden. Mike Reuvers kreeg eveneens een kans welke onbenut bleef. Na ruim 1 uur werd William de Boer naar de kant gehaald voor Mark Schra. Was de eerste helft nog best het aankijken waard, het vervolg was aanzienlijk minder. Vanuit het niets kwam SC Genemuiden weer op voorsprong. Uit een corner kopte Roelof de Jong de bal achter Wibo van Dijk. Jan Vlap haalde Mike Reuvers naar de kant en bracht met Heine Uuldriks nog meer power binnen het veld. Staphorst probeerde nog van alles , maar was door de onverwachte tegengoal toch iets van slag. Weliswaar werd er met meer druk naar voren gespeeld, uiteindelijk bleef de verdiende gelijkmaker uit. Aan de andere kant belandde een bal van de bezoekers met toeval op de deklat. Ook Mark Veldmate kreeg een mogelijkheid, maar zag zijn schot worden gekraakt door een speler van SC Genemuiden. Enkele corners en diverse inworpen leverden niet het gewenste resultaat op. Zodoende kon de ploeg van Jan van Raalte met een driepunter Het Noorderslag verlaten. Maar als we reëel zijn, dan had een gelijkspel de verhoudingen beter weergegeven.

Opstelling Staphorst: Wibo van Dijk, Frank van der Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink,  Rémon Kroes, Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Mike Reuvers (71. Heine Uuldriks ), William de Boer (63. Mark Schra )

Scheidsrechter:       M. Roeleveld
Ass. scheidsrechter:  L. T. koning en M. A. Bronts