Zwaarbevochten zege van Staphorst bij Sparta Nijkerk

Janic Makizodila
Muhammed Dinc
Assist: Mike Reuvers
Jean Willy Mapinga (schot)
Frank Heus
Rick Boersma
Jorrit Fiegen
Rémon Kroes (intikker)
Assist: Mike Reuvers
Donny van der Wal (schot)

Mannen, 1, Hoofdklasse B

21 april 2018 15:00

F. E. ter Brake

Staphorst ging op wedstrijddag 27 voor de tweede keer dit seizoen richting Nijkerk. De eerste keer bij NSC werd een deceptie voor de brigade van Jan Vlap. Hopelijk kon Staphorst nu met een beter resultaat Nijkerk verlaten. Positief nieuws was dat Rutger Mulder weer zover hersteld was dat hij bij de hoofdmacht onder de lat mocht beginnen. Minder goed nieuws was er over Mark Schra te vertellen. De linkspoot had last van de knie en kreeg rust.

Nauwelijks was de wedstrijd onderweg of Mark Veldmate raakte betrokken bij een onschuldige botsing, waarbij hij zijn nek en schouder stootte tegen een speler van Sparta Nijkerk. Groggy ging de inwoner uit Groningen van het veld. Heine Uuldriks kwam hem aflossen. Rob Mijnheer zakte hierdoor een linie terug, Brakke ging op het middenveld spelen en Uuldriks bemande de punt van de aanval  Even was het zoeken naar de juiste balans, maar al gauw herpakte Staphorst zich. Het spel golfde op en neer, en over en weer werden er de nodige kansen onbenut gelaten. Ondanks de warme tempraturen speelde met name Sparta Nijkerk in een ongekend hoog tempo. De ploeg liet met grote regelmaat enkele staaltjes voetbal zien waar  je de vingers bij aflikte. Ondanks het prima verzorgde veldspel heeft de ploeg één manco, en dat is scoren. Met een spits als Kavak of Brakke in de gelederen zou Sparta Nijkerk zeker kampioen worden! Staphorst kwam of door goed ingrijpen van Rutger Mulder, of door het missen van kansen van de thuisploeg, een aantal keren heel goed weg. Na ruim een half uur voetballen moest William de Boer er eveneens met een blessure af. Als vervanger kwam Bas de Vries binnen de lijnen, wat hij overigens prima invulde! Tegen alle verhoudingen in kwam Staphorst op voorsprong. Goed doorzetten van Frank van der Burg bracht de bal bij Heine Uuldriks. Die bleef ijskoud en haalde de trekker subtiel over. Mike Reuvers liep zestig tellen later zijn directe tegenstander helemaal weg en kwam zo vrij voor keeper Brian Willemse. Tot groot ongenoegen wist Mike niet tot scoren te komen. Vlak voor de pauze kwam Staphorst andermaal goed weg, toen de oranjehemden opnieuw razend gevaarlijk waren voor de neus van Rutger Mulder. Gelukkig kwam voor de rust geen verandering meer in de stand en kon Staphorst, geheel tegen de verhoudingen in, met een voorsprong aan de thee.

Er zouden nog 45 hete minuten volgen, dat was zeker. Van belang was om met name de beginfase ongeschonden door te komen. Desondanks was de eerste kans voor Bas de Vries. Tien minuten later was het wél raak voor Staphorst. Goed aangespeeld door Mike Reuvers wist Martijn Brakke de bal op een heerlijke manier af te drukken in de verre hoek. Het hoge tempo van de eerste helft nam zienderogen af en dat was eigenlijk wel logisch. Vooralsnog tikten de  minuten in het voordeel van Staphorst door. Heine Uuldriks moest er eveneens vanaf met een forse knieblessure. Sparta Nijkerk ging alles of niets spelen en voerde de druk op. Voorin stonden 4 aanvallers en achterin werd er 1 op 1 gespeeld. De kleine, maar o zo gevaarlijk Jean Willy Mapinga haalde hard en doeltreffend uit. Er waren op dat moment nog 25 minuten te spelen. Staphorst kreeg ruimte en mogelijkheden. Uit één van deze snelle omschakelmomenten scoorde Rémon Kroes de 1 - 3 en gaf hiermee zijn ploeg weer lucht. Nog gaf Sparta Nijkerk het niet op. Diverse keren doken er lopende spelers op in het strafschopgebied van Staphorst. Echter daar stonden de routiniers Ewald Koster en Rob Mijnheer, samen met Frank van der Burg en Reinier Crediet als tijgers te verdedigen. Toch zou Sparta Nijkerk dichterbij komen. Een schot van Donny van der Wal ging erin. Wat restte was een aantal minuten billenknijpen. Gelukkig bleef het bij deze stand en kon Staphorst drie zwaarbevochten punten bijschrijven.

Ondanks mutaties en wat omzettingen had Sparta Nijkerk, met name de eerste 45 minuten een uitstekende indruk achter gelaten. In deze competitie is de formatie uit Nijkerk, samen met Ajax, voetballend gezien de allerbeste ploeg. Met name Janic Makizodila is een bijzonder getalenteerde speler! Staphorst heeft gedisciplineerd gespeeld en over geluk niet te klagen gehad! Maar ook dat is voetbal. De ploeg mag zich nu opmaken voor halve finale van de districtsbeker, welke aanstaande dinsdag thuis zal worden gespeeld tegen Flevo Boys. De ploeg uit Emmeloord kende een prima voorbereiding door DZC’68 uit Doetinchem op een 7 - 0 pak slaag te trakteren. Weliswaar speelt Flevo Boys een klasse lager, de ploeg uit de Noordoostpolder zal haar huid zo duur mogelijk gaan verkopen!

Opstelling Staphorst: Rutger Mulder, Frank van der Plaats, Ewald Koster, Mark Veldmate (7. Heine Uuldriks - 71. Sander Nooi ) Reinier Crediet Dennis Rosink, Rémon Kroes, Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Mike Reuvers, William de Boer (36. Bas de Vries )

Sparta Nijkerk - Staphorst  2 - 3 ( 0 - 1 )
Scheidsrechter:       F. E. ter Brake
Ass. scheidsrechter: B. Aykan en O. Erdogan