Staphorst zit na winst op UNA in koker

UNA (zon)

Rob van Boekel
Idi Camara
Mike Reuvers (schot)
Jeroen Stottelaar
Teun Sebregts
Mart vd Gevel (penalty)
Mart vd Gevel
Twan Demin

Mannen, 1, kwalificatieronde 2 BV

23 augustus 2017 20:00

Karremans, R.H.

In een meeslepend voetbalgevecht, welke meer spannend dan goed was, heeft Staphorst zich weten te plaatsen voor de eerste ronde van de KNVB - beker. UNA was de ploeg die een veldoverwicht had, de ploeg van Jan Vlap maakte echter op de juiste momenten de goals. Door dit resultaat zit Staphorst aanstaande zaterdag in de koker en zou er zomaar een tegenstander van formaat uit kunnen komen.

Eerste helft

Vanaf de aftrap was te zien dat UNA van een ander kaliber was dan BVV. Met veel lopende spelers, die balvaardig genoeg waren, en voordurend de crosspass gebruikend, trok de thuisploeg ten strijde. Toch was het William de Boer die namens Staphorst een dot van een kans onbenut liet. UNA kreeg ook wel mogelijkheden, echt gevaarlijk werden ze niet. Daarvoor stond de organisatie van Staphorst gewoonweg te goed! UNA had weliswaar een veldoverwicht, echter als ze aan de rand van het zestien meter gebied kwamen was het over en uit. Enkele schoten werden er afgevuurd, vooralsnog gingen die naast of over de vesting van de solide keepende René Oosterhof. Aan de andere kant kon Staphorst ook niet echt gevaarlijk worden. De aanvallers werden te weinig goed in stelling gebracht. Zonder doelpunten werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Na de hervatting eenzelfde spelbeeld, al deelde Staphorst zo nu en dan ook wat speldenprikjes uit. Evenals voor de pauze bleef UNA gevaarlijk door met grote regelmaat voortreffelijk de crossbal van links naar rechts te hanteren. De licht aangeslagen Lars Heuvelman werd vervangen voor Mark Schra. Bijna was Martijn Brakke bij de openingstreffer. Vanuit zijn ooghoeken zag Brakke de keeper van UNA te ver voor zijn goal staan. Met een typische Brakke actie leek hij de bal in het doel te werken. Helaas ging deze bekeken poging rakelings naast de verkeerde kant van de paal. Tien minuten voor tijd claimde UNA een penalty. Scheidsrechter Karremans zag hier niets in, liet zich door het geschreeuw niet in de war brengen, en liet dus gewoon doorspelen. Ondertussen tikten de minuten weg en een verlenging leek onvermijdelijk te worden. De wedstrijd die meer spannend dan goed was eindigde zo in een Frits van Turenhoutje.

Verlenging

Hoewel de 90 achterliggende minuten hun tol had hadden geëist, zouden beide ploegen nog twee keer een kwartier aan de bak moeten. Met vereende krachten begon Staphorst aan de verlenging. Zeven minuten was deze onderweg of Mike Reuvers soleerde langs een viertal UNA spelers en trof vanaf 20 meter op weergaloze wijze doel. De vreugdexplosie was ongekend aan Staphorst zijde! Bijna had diezelfde Reuvers de 0 – 2 op zijn pantoffel. Met een gigantische pegel schoot de aanvaller op de kruising. UNA leek voor het eerst in de wedstrijd  te bezwijken onder de Staphorster dadendrang en was gewoon van slag. Een tweede Staphorst treffer kon niet uitblijven. Mark Veldmate liet in een ogenblik zijn klasse zien en geselde de bal op fabuleuze wijze in de winkelhaak. Nauwelijks 1 minuut later legde scheidsrechter Karremans de bal op de stip. Mark Schra kreeg de bal op ongelukkige wijze tegen zijn arm. Mart vd Gevel liet zich dit buitenkansje niet ontnemen en scoorde beheerst. Vrijwel meteen daarna werd er afgefloten voor de eerste verlenging. Door de tegentreffer zou Staphorst nog vol aan de bak moeten en de pijp begon inmiddels aardig leeg te raken. UNA gooide werkelijk alles op de aanval, terwijl Staphorst als een roofdier bleef loeren om toe te slaan. Bijna was Ruben Kin succesvol met een goed gerichte kopbal. Terwijl de bal het doel leek in te gaan, zag de UNA - keeper toch nog kans om het lederen monster buiten zijn palen te houden. Nog was het niet gespeeld. De verlenging deed de adrenaline naar grote hoogte stijgen. De spanning liep meer en meer op. In de slotseconden trapte UNA nog één keer het gaspedaal in. Een schot volgde, de paal naast René Oosterhof kraakte, maar de bal bleef buiten de palen. Meteen floot arbiter Karremans deze kraker naar het einde. De spelers en stafleden vielen elkaar in de armen na dit voetbalgevecht.

Nabeschouwing

Ondanks het late tijdstip kon alles wat Staphorst een warm hart toedraagt, het toch nog opbrengen om een feestje te vieren. Allereerst werden de ruim 100 meegekomen Staphorst – supporters bedankt. Vervolgens ging het dak eraf in de kleedkamer. Uit de luidspreker klonk; jij krijgt die lach niet van mijn gezicht. Na een heus voetbalgevecht had de groep nog de adem over om als een eenheid deze gedenkwaardige avond af te sluiten. Theo Reitsma zei het nadat Nederland in 1988 Europees kampioen was geworden; dit is een goed stel hoor. Datzelfde mag van de huidige groep Staphorst spelers worden gezegd! We gaan het komende seizoen nog wat horen van dit Staphorst, zeker weten!

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van de Burg, Ewald Koster, Rob Mijnheer, Lars Heuvelman (72. Mark Schra ) Dennis Rosink, Mark Veldmate, Martijn Brakke (102. Rémon Kroes ) ) William de Boer (97. Ruben Kin ) Heine Uuldriks, Mike Reuvers (116. Sander Nooi )