Staphorst blijft ongeslagen in voorbereiding

Achilles 1894 1 (zon)

12 augustus 2017 16:00

Menig wenkbrauw werd opgetrokken toen de opstelling bekend werd gemaakt.
Zo hield trainer Jan Vlap de sterkhouders René Oosterhof, Ewald Koster, Lars Heuvelman, Mark Veldmate, Dennis Rosink en Martijn Brakke aan de kant.

Dit kon onmogelijk goed gaan zo waren de gedachten vooraf.
Echter naarmate de wedstrijd vorderde lieten de spelers die wél binnen de lijnen stonden, een prima wedstrijd zien. Vanaf acquit was Staphorst de ploeg waar het meeste dreiging vanuit ging. Met aantrekkelijk spel werd Achilles 1894 ver op eigen helft terug gedrukt. Dit betaalde zich halverwege het eerste bedrijf uit in de dikverdiende openingstreffer van Mike Reuvers. Na 35 minuten verdubbelde Staphorst haar voorsprong. William de Boer werd weggestuurd, kwam vrij voor de keeper van Achilles 1894 en legde de bal panklaar neer voor de mee opgekomen Heine Uuldriks. Werkelijk een aanval uit het boekje! Tegen alle verhoudingen in wist Achilles 1894 drie minuten voor de rust de aansluitingstreffer te produceren. Stan Haanstra was de doelpuntenmaker voor de ploeg uit Assen. Nog voor de pauze had Staphorst het verschil weer op twee gebracht. Deze keer was het Ruben Kin, die op aangeven van de uitstekend spelende Reinier Crediet, het net vond. Met opgeheven hoofd werd de kleedkamer opgezocht. Het publiek was vermaakt met fris aanvallend spel, dit bood perspectief voor het vervolg.

Na de hervatting was het de ploeg uit Assen die meteen voor gevaar zorgde. Maar met een prima redding hield Rutger Mulder zijn ploeg op de been. Hierna was het eigenlijk weer hetzelfde spelbeeld als voor de rust. Staphorst dicteerde het spel en liet in fasen de toeschouwers genieten van prima veldspel. Toch was er even een tegenslag te verwerken. Heine Uuldriks moest zich uit voorzorg na 47 minuten laten vervangen voor Martijn Brakke. Een ongekende luxe voor Jan Vlap. Ruim een uur was de wedstrijd onderweg of Ruben Kin kopte op aangeven van William de Boer zijn tweede doelpunt tegen de touwen. Er restte Staphorst nog 25 minuten om het doelsaldo verder op te krikken. Met een drietal verse krachten probeerde de Staphorst coach het vereiste doel te verwezenlijken. Zo kwamen Lars Heuvelman, Dennis Rosink en Ewald Koster binnen de lijnen voor respectievelijk Rob Mijnheer, Sander Nooi en Mike Reuvers. Kansen op meer doelpunten waren er wel degelijk. De 5 – 1 werd in de 89 e minuut gemaakt door William de Boer. Met zijn chocoladebeen geselde William de Boer de bal onhoudbaar in de kruising. Nauwelijks 60 tellen later was het Joost Bosma die namens Achilles 1894 de eindstand van 5 – 2 op het scorebord bracht.

Door deze uitslag was HZVV winnaar geworden van het Toptoernooi en moest Staphorst genoegen nemen met de tweede plaats. Ondanks dat kon Staphorst terugzien op een prima toernooi. Jan Vlap is in de weelde dat hij een selectie onder zijn hoede heeft waar hij enorm veel mee kan. De groep staat er op dit moment al prima voor en gaat vol vertrouwen het vervolg van de voorbereiding in. Komende dinsdag wacht Harkemase Boys op het Noorderslag. Op voorhand een interessante oefenwedstrijd. Aanvang van dit treffen zal 20.00 uur zijn.