Staphorst na thriller tegen Koninklijke HFC uitgeschakeld

1e ronde (64) BV

20 september 2017 19:45

L. E. Cantineau

In een ware thriller heeft Staphorst uiteindelijk haar meerdere moeten erkennen tegen de Koninklijke HFC. Beide ploegen lieten het aanwezige publiek 90 minuten lang genieten van een ouderwetse bekerkraker. Na afloop wezen de vingers naar scheidsrechter Cantineau, die in de ogen van velen de thuisploeg had benadeeld. Echter Staphorst heeft de nederlaag volkomen aan zichzelf te wijten. Als de brigade van Jan Vlap beter met de geschepte kansen was omgesprongen, had een nederlaag zeker voorkomen kunnen worden. Nu zit het bekeravontuur er na de eerste ronde op. De blik kan vanaf nu volledig worden gefocust op de competitie en de districtsbeker.

Eerste helft

In een moordend tempo begonnen beide ploegen aan de wedstrijd. Met name de eerste 10 minuten was de Koninklijke HFC de ploeg waar de meeste dreiging vanuit ging. Met vlot lopende aanvallen en goed voetbal trokken de bezoekers ten strijde. Na de openingsfase kreeg Staphorst meer grip op de wedstrijd en trok het spel naar zich toe. Aan niets was te merken dat de ploeg uit Haarlem twee niveaus hoger speelt. De aanwezige toeschouwers konden genieten van een zeer attractieve bekerpot. De eerste kans kwam op naam van Roy Castien, die doelman René Oosterhof op zijn weg vond. Aan de andere kant kopte Rob Mijnheer een goed genomen vrije trap van Dennis Rosink rakelings over. Diezelfde Mijnheer produceerde enkele ogenblikken later een ziedend schot, welke maar net langs de verkeerde kant van de paal ging. In deze fase was Staphorst de bovenliggende ploeg, het enige wat ontbrak was de beloning in de vorm van een doelpunt. Met grote regelmaat werd zowel William de Boer als Mike Reuvers gezocht. De rechterspits van Staphorst was enkele malen heel dicht bij de openingstreffer, maar was vooralsnog niet doelgericht genoeg. Zijn bewaker had de handen meer dan vol aan de snelle aanvaller van Staphorst. Vlak voor de pauze kregen de bezoekers in de persoon van Steven Olsthoorn kans nummer twee. De kopbal die de lange aanvaller losliet miste evenwel de kracht om voor gevaar te zorgen. Een onderhoudende eerste helft werd doelpuntloos afgesloten.

Tweede helft

Na de pauze moest het spel eerst weer op gang komen, De rust had ervoor gezorgd dat het ritme enigszins was onderbroken. Zes minuten was de hervatting onderweg toen Kevin Sterling de roos trof. Hevige protesten van Staphorst kant, omdat een spelers onderuit werd getrokken, leverden niks op. Tegen de verhoudingen in stond de Koninklijke HFC op voorsprong. Lang kon de ploeg van Ted Verdonkschot niet genieten van de voorsprong. Nauwelijks 3 minuten later lag de gelijkmaker in het mandje. Onder enorme druk van Staphorst spelers werkte Wessel Boer de bal achter zijn eigen doelman. Wéér 2 minuten later knalde Roy Castien de bal onhoudbaar achter René Oosterhof. Een domper van formaat voor de brigade van Jan Vlap. Voordeel was wel dat Staphorst nog ruim een half uur had om de opgelopen schade te herstellen. Met vereende krachten werd de aanval gezocht. Tot overmaat van ramp liep het lepe HFC verder uit middels een doelpunt van Gertjan Tamerus. Staphorst moest nu wel van heel goede huize komen om dit recht te zetten. Ondanks deze mokerslag ging de thuisploeg met veel opportunisme op zoek naar de aansluitingstreffer. Invaller Heine Uuldriks, die William de Boer was komen aflossen, was tot tweemaal toe dicht bij de 2 - 3. Beide pogingen bleven zonder resultaat. Het gaspedaal werd vol ingetrapt en als beloning maakte Rob Mijnheer vanuit een vloeiende aanval de zo fel begeerde tweede goal voor zijn ploeg. Opnieuw was de spanning weer helemaal terug! Heel Staphorst claimde een penalty toen Heinde Uuldriks binnen de beruchte lijnen onderuit werd getrokken. Opnieuw zag arbiter Cantineau hier niets in en liet gewoon doorspelen. In de slotfase ging Staphorst 1 op 1 spelen en werd er nog een heus slotoffensief uitgeperst. De Koninklijke HFC kraakte in al zijn voegen, maar bleef desondanks overeind in het geweld wat Staphorst tentoonspreidde. Ondertussen pakten de bezoekers daar waar mogelijk zoveel mogelijk tijd. De ene kreeg kramp en de andere bleef geblesseerd liggen. Dit tot groot ongenoegen van alles en iedereen die Staphorst een warm hart toedraagt. Wat er ook werd ondernomen, de stand bleef ongewijzigd. De blijdschap in het HFC kamp was enorm. Staphorst daarentegen likte haar wonden. Toch kon de ploeg het opbrengen om de twaalfde man te bedanken voor hun fantastische ondersteuning.

Nabeschouwing

Na afloop was er uiteraard de teleurstelling en dat is begrijpelijk. In een meeslepende wedstrijd had Staphorst alles gegeven. Dat het dan uiteindelijk zonder resultaat blijft is natuurlijk erg jammer. Toch mag de ploeg terugzien op een heerlijke wedstrijd. De Koninklijke HFC speelt niet voor niets in de tweede divisie. Op de momenten dat het er op aankwam was de ploeg iets gewiekster. Met opgeheven hoofd verlaat Staphorst het toneel van de KNVB Beker. De blik kan weer volledig gezet worden op de competitie. Zaterdag wacht koploper AZSV op Het Noorderslag. Opnieuw een interessante krachtmeting voor de ploeg van Jan Vlap. Het zou iets van de pijn wegnemen als daar een driepunter tegen wordt behaald.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van de Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Mark Schra (86. Ruben Kin ), William de Boer (65. Heine Uuldriks ), Martijn Brakke, Mike Reuvers

Ass. scheidsrechter: G. W. G. van Hout en A. M. Steeg
Vierde official:         W. H. Bronsvoort