Staphorst eenvoudig naar halve finale

Pelikaan S 1

Groep 1 Stn

3 april 2018 20:00

Jan-Willem Bouw uit Zandvoort

Staphorst kende relatief weinig problemen in de wedstrijd tegen Pelikaan - S. Voor de pauze was het duel in feite al beslist. Tweemaal Martijn Brakke en één keer William de Boer, zorgde ervoor dat de thuisploeg bij rust al op een comfortabele voorsprong stond. Na de hervatting werd het verschil uitgebreid naar een overduidelijke 5 - 0 zege. Hiermee heeft Staphorst zich bij de laatste vier ploegen geschaard en komt het sowieso uit in de grote KNVB beker.

Al snel beloonde Staphorst zichzelf door op 1 - 0 te komen. Wie anders dan Martijn Brakke was de goalgetter. Rémon Kroes zag een doelpunt wegens buitenspel worden afgekeurd. Staphorst kreeg voldoende mogelijkheden om de voorsprong uit te breiden, maar verzuimde verder afstand te nemen. Dit betekende wel dat Pelikaan - S vooralsnog in de race bleef. De thuisploeg verzuimde om de geboden vrijheid, welke met name op de linkerkant lag, te benutten. Al gauw moesten de bezoekers het hoge tempo laten varen en gingen een tandje lager spelen. Voetballen kunnen ze bij Pelikaan - S wel degelijk, echter het is geen ploeg die voor elkaar door het vuur gaat. Niet dat Staphorst zo’n geweldige partij op de mat legde, integendeel zelfs, maar het verschil was toch duidelijk zichtbaar tussen de hoofd en tweede klasser. Met name de rechtsback van de gasten was van een bedenkelijk niveau. Jammer was daarom dat te weinig William de Boer werd gezocht. Toch verdubbelde Staphorst via opnieuw Martijn Brakke de voorsprong. Deze keer werd William de Boer wel weggestuurd en op snelheid passeerde hij zijn tegenstander en legde de bal panklaar voor de voeten van de clubtopscorer. Zes minuten later mocht William de Boer op ruim 20 meter van de vijandelijke goal een vrije trap nemen. Zijn inzet verdween op fraaie wijze in de winkelhaak. Staphorst zat op rozen!

Op de eerste 5 minuten na, was het vervolg na de pauze aanmerkelijk minder. Behoudens enkele schoten van afstand was Pelikaan - S niet in het stuk voorgekomen. Keeper Wibo van Dijk moest vol aan de bak bij een kopbal van Sergio van Dijk. Aan de andere kant miste Dennis Rosink, geheel vrijstaand, een vrije schotkans. Staphorst hoefde zo nodig niet meer en Pelikaan was eenvoudigweg een maatje te klein voor de geelhemden. De zeer actieve Mark Veldmate zorgde er met een rusch voor dat hij de bal panklaar voor de voeten van William de Boer legde. Zijn kanonskogel was te hard voor de arme doelman van Pelikaan - S.  Invaller Heine Uuldriks zorgde voor een heerlijk slotakkoord! Een heerlijke pass van Mark Velmate werd fantastisch afgerond door Uuldriks. Wibo van Dijk moest andermaal aan de bak bij een harde inzet van de bezoekers. Verder dan wat speldenprikjes kwam Pelikaan - S eenvoudigweg niet. Staphorst kon de wedstrijd rustig uitspelen en wist zich zo geplaatst voor de halve finale.

Na afloop bereikte mij het bericht dat er Staphorst - supporters zijn die van alles en nog wat roepen tegen hun eigen spelers. Laten we met z’n allen proberen om op een normale en respectvolle wijze met elkaar om te gaan. Voetbal is maar een spelletje en het kan niet zo zijn dat er personen zijn die als het even niet loopt zoals gewenst, er van alles uitbraken. Daar doe je de spelers geen plezier mee en daarnaast toon je aan dat je op dat moment ook niet normaal functioneert. In plaats daarvan behoren we de spelersgroep daar waar mogelijk te steunen. Supporter ben je in voor én tegenspoed!

Opstelling Staphorst:  Wibo van Dijk, Frank van der Burg, Ewald Koster (60. Lars Heuvelman ) Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink (80. Mark Schra ) Rémon Kroes, Rob Mijnheer, William de Boer, Martijn Brakke (46. Heine Uuldriks ) Mike Reuvers