Staphorst toont ware gezicht

Hoofdklasse B

23 februari 2019 14:30

M.A. (Mike) de Bruijn

Staphorst heeft in de wedstrijd tegen Sparta Nijkerk eindelijk weer eens haar ware gezicht laten zien. De ploeg speelde met het hart en toonde daarmee aan dat ze nog niet zijn afgeschreven. De aanwezige toeschouwers op sportpark Het Noorderslag hebben kunnen genieten van een zeer attractieve wedstrijd. Het dient te worden gezegd dat Sparta Nijkerk daarin ook een belangrijke rol vervulde. Voetballend gezien is de ploeg uit Nijkerk misschien wel de allerbeste in de hoofdklasse B, echter er komen meer zaken bij kijken. En juist op het mentale vlak was Staphorst vanmiddag de betere van de twee, met als gevolg een dikverdiende zege!

Onder optimale omstandigheden liet scheidsrechter de Bruijn om iets na de klok van 14.30 uur aftrappen. Staphorst begon scherp aan het duel. Binnen twee minuten trof de thuisploeg het aluminium. Martin van ’t Ende belaste zich met een vrije trap op zo’n 20 meter van het vijandelijke doel. Uiterst secuur mikte de spelmaker de bal in de korte hoek. Jammer genoeg trof deze poging geen doel. Het vervolg was ook voor Staphorst. Spelend vanuit een voortreffelijke organisatie liet men deze middag zien uit het goede hout te zijn gesneden. Toch zou de thuisploeg moeten blijven oppassen voor de snelle omschakeling van de bezoekers. Na 21 minuten beloonde Staphorst zichzelf. Jordi Lemmens verstuurde een heerlijke pass richting Ferdi ter Avest. Met een fantastische voetbeweging wist deze doelman Hoogewoning te verschalken. Een enorme opsteker voor Staphorst, dat de laatste weken de nodige tegenslagen kende. De rust brak aan met een op dat moment dikverdiende voorsprong voor Staphorst.

Tweede helft

Beide ploegen kwamen ongewijzigd uit de kleedkamer. Sparta Nijkerk begon agressief en zette meteen druk op de achterste linie van Staphorst. Deze gaven vooralsnog geen krimp. Naarmate de minuten wegtikten, gaf Sparta Nijkerk ook meer ruimte weg. Dennis van Toor besloot daarom Mark Schra naar de kant te halen voor Mike Reuvers. Met zijn snelheid zou dat zeker nog van pas komen in het vervolg van de wedstrijd. René Oosterhof verrichte een wereldredding op een pegel van een Sparta Nijkerk speler. Uit de toegekende corner sloegen de oranjehemden meedogenloos toe! Met een kiezelharde kopbal wist Janic Mokizodilla zijn ploeg op gelijke hoogte te brengen. Lang kon Sparta Nijkerk niet genieten van de gelijkmaker. Nauwelijks 1 minuut later was het Martijn Brakke, die vanuit de draai, de bal heerlijk de kruising indraaide. Het spel was hiermee volledig op de wagen. Sparta Nijkerk draaide de duimschroeven nog meer aan en zocht tevergeefs naar de 2 - 2. Staphorst wankelende, maar bleef uiteindelijk kaarsrecht overeind. Weliswaar geholpen door gestuntel van Sparta Nijkerk, kreeg Mike Reuvers de bal. Deze omspeelde keeper Hoogewoning en maakte aan alle onzekerheid een einde. De buit was binnen en Sparta Nijkerk droop als de bekende hond met de staart tussen de poten af.

Nabeschouwing

Het vlaggenschip van Staphorst heeft vanmiddag eindelijk weer eens laten zien waartoe het in staat is. In tegenstander Sparta Nijkerk had het een heerlijke opponent. De ploeg uit Nijkerk laat je voetballen en zakt niet, zoals de meeste ploegen doen, helemaal in. Het gevolg was een onderhoudende partij, welke onder leiding stond van de prima fluitende scheidsrechter Mike de Bruijn. In de meeste gevallen liet de leidsman uit Nootdorp zoveel mogelijk doorspelen, wat het kijkgenot zeker ten goede kwam. Door de winst op Sparta Nijkerk en door het gelijke spel van concurrent Excelsior’31, mag Staphorst zich opnieuw koploper noemen. De eerste test tegen 3 toppers op eigen veld is glansrijk doorstaan. Achtereenvolgens wachten nu ACV en Excelsior’31. Wil de brigade van Dennis van Toor écht een rol van betekenis blijven spelen, dan zullen die beide hindernissen ook overwonnen moeten worden.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Thijs Gerlofs, Ewald Koster, Jordi Lemmens, Reinier Crediet, Mark Veldmate, Martin van ’t Ende, Pim de Jonge, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Mark Schra (65. Mike Reuvers )