Staphorst dodelijk effectief tegen Goes

3e divisie A

4 september 2021 14:30

M.G. Paarhuis

Staphorst heeft vanmiddag tegen vv Goes ondubbelzinnig laten zien wat het is om kansen optimaal te benutten! De Zeeuwse formatie was voetballend gezien echt niet minder dan de ploeg uit de kop van Overijssel. Echter, na 45 minuten stond er wel een overduidelijke 3 - 0 voorsprong voor Staphorst op het scorebord. Die klap is vv Goes niet meer te boven gekomen, waardoor de resterende 45 minuten eigenlijk ook wel schriftelijk afgedaan hadden kunnen worden.

De spelersbus was vanmorgen vroeg al om 08.45 uur vertrokken vanuit Goes. Onderwijl is er geluncht nabij Nunspeet, om vervolgens tot 14.30 uur te moeten wachten alvorens er kon worden afgetrapt. Onder ideale omstandigheden liet scheidsrechter Maurice Paarhuis aftrappen. Staphorst begon overtuigend aan de confrontatie met vv Goes. Dit betaalde zich na 5 minuten uit in de openingstreffer. Een goed genomen corner werd vakkundig binnengekopt door Dirk Muis. Vanaf de zijlijn maande trainer Paul Weerman zijn manschappen om het tempo hoog te houden. Goes had aanvankelijk de nodige moeite met deze aanpak, maar naarmate het duel vorderde werd het een echte graadmeter. Nadat de buitenspelval niet helemaal vlekkeloos verliep, kreeg Huib van Hecke vrije doorgang richting het doel van Jorick Maats. De sluitpost die de laatste weken in blakende vorm verkeert wist deze inzet te keren. Dit zou een waarschuwing voor Staphorst moeten zijn. Even later liep aanvoerder Pascal Mulder terecht tegen een gele kaart op, nadat hij op de rand van het strafschopgebied zich vergreep aan een tegenstander. Gelukkig bleef Staphorst schade bespaard. Op het half uur verdubbelde Staphorst de voorsprong. Een verre ingooi van Dirk Muis bracht de bal voor de voeten van Mike Reuvers. Hard en zuiver drukte de snelle aanvaller af. Je zou mogen denken dat deze voorsprong Staphorst meer rust zou geven. Toch verviel de ploeg in slordigheid. Uit eén van deze momenten kreeg vv Goes een enorme mogelijkheid. Maar opnieuw moesten de bezoekers toezien hoe Jorick Maats zich andermaal wist te onderscheiden middels een puike redding! Alsof dat nog niet genoeg was trof vv Goes ook nog eens de binnenkant van de paal. Terwijl het Goes niet meezat, counterde Staphorst zich in het zicht van de rust dodelijk effectief naar een 3 – 0 voorsprong. Stan Haanstra was deze keer het feestvarken bij Staphorst. Niet veel later blies arbiter Paarhuis het eerste bedrijf naar het verleden.

Hopelijk kon Staphorst de aanwezige toeschouwers na de hervatting opnieuw bekoren met attractief spel. Twaalf minuten hadden de gastheren nodig om de 4 – 0 op het scorebord te zetten. Na goed doorzetten van Stan Haanstra was het Sander de Grote die in tweede instantie het leer achter doelman Matthew Lentink wist te werken. Hiermee was de wedstrijd in feite gespeeld. Goes geloofde er niet meer in en hoewel het nog ruim een half uur spelen was leek het erop dat de handdoek in de ring was geworpen. Aan Staphorst de opdracht om de wedstrijd niet als de bekende nachtkaars uit te laten gaan.
Ondertussen wisselden beide trainers naar hartenlust. Met name voor de invallers aan Staphorst kant, was dit een mooie gelegenheid om speelminuten te maken. Over en weer werden er nog wel wat speldenprikjes uitgedeeld, tot grootse daden kwam men niet meer. Na 90 minuten floot leidsman Maurice Paarhuis de wedstrijd af en had Staphorst de eerste driepunter van het seizoen op haar conto bij kunnen schrijven.

Door deze zege en de resultaten op de andere velden, is Staphorst op dit moment de nummer 6 op de ranglijst met 5 punten uit 3 gespeelde duels. Wat ook tot de verbeelding spreekt is het aantal tegengoals in de 3 wedstrijden die zijn afgewerkt. Slechts 1 keer hoefde Jorick Maats de bal uit het doel te vissen. Naast doelpunten maken is het voorkomen daarvan ook niet onbelangrijk. Staphorst speelt op dit moment erg degelijk en is voor iedere ploeg een taaie opponent. Dit geeft vertrouwen voor het vervolg van deze loodzware competitie.

Opstelling Staphorst: Jorick Maats, Dirk Muis, Reinier Crediet, Stan Haanstra (73. Ruben Kin ), Marlon Luchtenberg, Pascal Mulder (73. Rutger Koopman ), Daimen Schra (81. Rob Deiman ), Mark Schra, Wouter van der Molen (65. Jurian van den Brink ), Mike Reuvers, Sander de Grote (81. Yannick Kaluzi )