Zege op het tandvlees voor Staphorst.

VVOG

Stan Haanstra (kopbal)
Assist: Dirk Muis
Jeremy de Graaf (intikker)
Dean van Ooijen (intikker)
Jeremy de Graaf
Rafik El Hamdi
Stan Haanstra (penalty)
Jake Wollgarten
Job Hoogedoorn
Mitchell Dijkhof
Donavan Bock
Job Hoogedoorn
Pernelly Biya
Pernelly Biya

3e divisie A

13 november 2021 14:30

F.E. ter Brake

STAPHORST- Met een onnodige rode kaart zette VVOG zichzelf buitenspel bij Staphorst. Zo vierden de mannen van Paul Weerman, na een schier onmogelijke wederopstanding, drie verloren geachte punten. De oerkreten van vreugde en opluchting kwamen van heel diep. Clubman Ruben Kin was het zondagskind in blessuretijd (4-3).

“Shirt uit en zwaaien… Lalalalala… lalalala”, knalden de decibels uit de Staphorst kleedkamer.
In een scrum van geelblauw en dan een gele waaier van dansende shirts in de lucht. “Shirts uit en zwaaien… Lalalalala… lalalala…” Gebalde vuisten, flikkerende ogen, weer drie thuispunten. Even daarvoor vierden de spelers hun onverwachte zege met het publiek dat voor de komende weken weer verstoken blijft van voetbal. “Laten we ze nog eenmaal wat
moois voorschotelen”, had Paul Weerman zijn spelers voorgehouden. Diep in blessuretijd lukte dat uiteindelijk. Kind van de club Ruben Kin ging van microfoon naar interview. Na een uiterste krachtinspanning van Dirk Muis tolde de bal via de paal voor zijn voeten. Met een voltreffer vol emotie schoot Kin alles wat Staphorst was in vuur en vlam. Drie punten, die
een halfuurtje volledig verloren waren gewaand.

Het was het einde van een emotioneel middagje Het Noorderslag. Traditioneel gaf Staphorst de eerste kans weg, maar even later leek het nog allemaal goed te komen. Dirk Muis kopte een verre corner voor het doel en Stan Haanstra kopte raak, 1-0. Net zoals VVOG zich door een dood spelmoment liet verrassen, was ook Staphorst de weg kwijt bij een afgeslagen corner. Reinier Crediet was Jermey de Graaf kwijt na een passje van Rafik El Hamdi en de spits mikte beheerst de gelijkmaker tegen de touwen. Even later was het alweer raak. Een kort genomen corner belandde voor het doel en ditmaal maakte Dean van Ooijen af. Er was discussie over een vermeende handsbal, maar scheidsrechter Erik ter Brake wees uiteindelijk naar de middenstip. “Het waren weer twee dode spelmomenten. We moeten de beelden de
komende week nog maar eens terugkijken. Dit gaat te makkelijk”, keek uitblinker Stan Haanstra naderhand kritisch terug.

Staphorst mocht niet mopperen dat het met 1-2 de rust haalde. Mitchel Dijkhof schampte met een afstandsschot nog de lat en Van Ooijen liet een kans op de 1-3 na onnodig balverlies van Pascal Mulder liggen. Even na rust zag de aangeslagen Mulder er niet goed uit toen De Graaf op avontuur ging met slechte afloop voor Staphorst. In de lange hoek werd het alsnog 1-3. “We waren slordig en leden veel balverlies. Er zat weinig vertrouwen in de ploeg. We
rekenden nergens mee op”, zo kenschetste Haanstra de stemming in de ploeg.

Totdat Rafik El Hamdi met twee benen naar voren inhakte op Daimen Schra en met rood het veld af moest. De pot ontvlamde in voordeel van de thuisploeg. Met een flinke dosis opportunisme kantelde het duel. De onzichtbare Sander de Grote kopte plotseling prachtig een voorzet van de even onzichtbare Mike Reuvers tegen de touwen. Het zorgde voor een
hernieuwde blos van vastberadenheid op de Staphorter wangen. Jake Willgarten gleed met zijn armen om het middel van Haanstra de spits van de bal af, wat scheidsrechter Ter Brake met een strafschop bestrafte. IJzig koel mikte Haanstra raak. “Om het echie heb ik er nog nooit eentje gemist. Deze zat er rustig in.”

Met nog twintig minuten op de klok lag alles open. De Harderwijkse goalie redde op een balletje achter het standbeen langs van Haanstra. Sander de Grote en Reinier Crediet misten fortuin, waardoor eenieder zich met een puntendeling verzoend had. Alleen matchwinner Ruben Kin bleef loeren op dat laatste kansje. Diep in blessuretijd slingerde Dirk Muis de bal voor het doel. Terug stuiterend van de tweede paal duwde Kin Staphorst naar de zege. “Ik val vaak in en altijd hoop je dan belangrijk te kunnen zijn. Vandaag kwam het uit. Tot het laatst probeerde ik scherp te blijven. Die bal van Dirk viel tegen de paal en kwam voor mijn voeten. Het gevoel was heerlijk. Het vieren samen met spelers en fans. Niet meer verwacht, maar toch gelukt.”

Naast de trotse vader van het goudhaantje zat een tevreden trainer. “Natuurlijk hebben we vandaag geluk gehad. Maar we staan wel gewoon zevende op slechts vier punten van de koploper. En heel mooi dat Ruben vandaag de winnende maakt. Hij zeurt nooit, geeft altijd vol gas en brengt ook nog humor in de groep. We gunnen het hem allemaal.”

Zo besliste Staphorst een zinderende pot in eigen huis, waar Stan Haanstra ook oog had voor wat niet goed ging. “Naïef verdedigen bij dode spelmomenten. Daar moeten we eens goed naar kijken.”

Kader Benny Miggels

“Komende drie weken geen voetbal”
Als het aan voorzitter Benny Miggels ligt gaat de competitie voor drie weken plat. Ondanks de volle agenda ziet de preses geen heil in competitievoetbal zonder publiek. “We willen als clubs één blok vormen en bij de KNVB een statement maken. Voetbal moet met publiek gespeeld worden. Voorlopig hopen we voor een paar weken de competitie stil te leggen.”

Bij deze de link naar de foto's van Staphorst - VVOG door Henk Timmerman    >> klik hier of op de foto <<

VVOG_DSC7066.jpg