Eerste nederlaag van Staphorst

3862WJ
NIJKERK GLD
tel. 033-2452937

In speelronde 7 is Staphorst tegen haar eerste nederlaag van dit seizoen aangelopen. Koploper Sparta Nijkerk was over 90 minuten gezien de betere en wist de wedstrijd uiteindelijk verdiend naar zich toe te trekken.

Eerste helft
Helaas moest Staphorst het doen zonder de geblesseerde Stan Haanstra. De aanvaller was afgelopen donderdagavond op de training afgehaakt met klachten aan het bovenbeen. Reinier Crediet was daarentegen wel weer van de partij. Hopelijk zou de enkel het houden. Met een goed strijdplan begon Staphorst aan de confrontatie tegen het favoriete Sparta Nijkerk. De thuisploeg liet meteen zien wat de bedoelingen waren. Via Maurice de Ruiter kwam de thuisploeg al na enkele minuten op voorsprong. Al moet wel worden aangetekend dat Staphorst daartoe volledig haar medewerking gaf door gestuntel in de achterste linie. Dit beloofde nog wat voor het vervolg. Met prima veldspel vervolgende Sparta Nijkerk de wedstrijd. Staphorst kon vooralsnog geen potten breken.
Jammer was dat de ploeg uit de kop van Overijssel veel teveel ontzag toonde voor de ploeg uit Nijkerk. Het was dat Jorick Maats nog steeds in topvorm verkeert, anders hadden er zomaar meer treffers kunnen vallen. Zo moest de sluitpost vol aan de bak bij een pegel van een Sparta aanvaller. Halverwege de eerste helft kreeg Staphorst een vrije trap mee op de rand van het vijandelijke strafschopgebied. Pascal Mulder belastte zich met dit klusje, maar zag zijn schot uiteenspatten op een speler van Sparta Nijkerk. Meteen in de omschakeling kwam een speler van Sparta Nijkerk oog in oog te staan met Maats. Die liet zich niet verschalken en met een fantastische redding hield hij zijn ploeg op de been. Zoals gezegd, Staphorst was veel te gelaten en liet het allemaal maar gebeuren. Er was niemand die opstond en zei: tot hiertoe en niet verder. Naarmate de wedstrijd vorderde was het enorme veldoverwicht van de thuisploeg ook behoorlijk afgenomen, al moest Staphorst op haar hoede blijven voor de snelle jongens voorin.
Maurice de Ruiter zag een inzet rakelings voorlangs gaan en daarmee kwam Staphorst goed weg. Aan de andere kant kreeg Mike Reuvers een dot van een kans. Vrij voor keeper Wouter Beukers was Mike te onzorgvuldig en zag zijn schot worden gekeerd de doelman. Met een dikverdiende voorsprong zocht Sparta Nijkerk de kleedkamer op.
Staphorst trainer Paul Weerman zou zijn manschappen in de rust het een en ander te vertellen hebben wilde het Gelderland nog met een positief resultaat verlaten.

Vervolg na de pauze
Staphorst kwam ongewijzigd uit de kleedkamer. Dit in tegenstelling van Sparta Nijkerk.
De oranjehemden hadden Cilbrano Plet binnen de lijnen gebracht. Het leek er zowaar op dat Staphorst iets van haar schroom had afgegooid. Dit gaf de meegereisde Staphorst supporters dan ook weer de nodige hoop. Een goed uitgevoerde counter bracht Mike Reuvers in stelling. Op snelheid ging deze langs zijn bewaker en gaf de bal aan Damien Schra. Vanuit de draai schoot Damien rakelings naast. Ondanks de achterstand leefde Staphorst nog en Sparta Nijkerk was toch niet helemaal gerust op een goede afloop. Met een dubbele wissel probeerde Paul Weerman zijn ploeg nog meer leven in te blazen. Yannick Kaluzi en Ruben Kin kwamen binnen de lijnen voor respectievelijk Wouter vd Molen en Jurian vd Brink. Ondertussen brak de slotfase aan en greep Staphorst het initiatief. Enkele dreigende momenten voor de goal van Sparta Nijkerk bleven onbenut. De thuisploeg counterde een aantal malen gevaarlijk en dat leverde ook de nodige onrust op. Echter, ook deze keren stond Jorick Maats als een tijger zijn doel te verdedigen.

Ruben Kin zag nog een kopbal aan de verkeerde kant van de paal naast gaan. In de absolute slotfase werden alle ballen de zestien meter ingepompt, tot scoren kwam Staphorst niet meer. Hierdoor leed de ploeg haar eerste nederlaag. En dat is op zich natuurlijk geen schande tegen zo’n goede ploeg als Sparta Nijkerk. Komende week weer scherp en goed trainen richting zaterdag als FC Lisse op bezoek komt.

Opstelling Staphorst: Jorick Maats, Marlon Luchtenberg, Dirk Muis, Pascal Mulder, Mark Schra, Wouter vd Molen (69. Yannick Kaluzi ), Damien Schra, Reinier Crediet (79. Matthijs Verheul ), Jurian van den Brink (69. Ruben Kin ), Sander de Grote, Mike Reuvers