Staphorst maakt verwachtingen waar!

Dongen (zon)

kwalificatieronde 2 BV

22 september 2021 20:00

T. Hardeman

Staphorst heeft zich ten koste van vv Dongen weten te plaatsen voor het hoofdtoernooi van de KNVB beker. In een bijzonder aantrekkelijk duel maakten beide ploegen er het beste van. De thuisploeg was ook deze keer messcherp in het afronden van de kansen. Zonder iemand tekort te doen mogen we stellen dat Mike Reuvers met 3 treffers de man van de wedstrijd werd. Penningmeester Johan Schra van de geel blauwen was dan ook in zijn nopjes met dit resultaat.
Nu maar afwachten welke ploeg er komende zaterdag uit de koker komt rollen.

Staphorst startte matig
Om 20.00 uur bracht scheidsrechter Hardeman het duel op gang. Reinier Crediet was een linie teruggezakt en nam de plaats van de zieke Mark Schra. Matthijs Verheul startte vanaf het middenveld. De beginfase was overduidelijk voor de gasten uit Dongen!
Helemaal toen Jurian van den Brink na 1 minuut spelen op ongelukkige wijze in botsing kwam met een tegenstander. Omdat Jurian zich moest laten behandelen door Eibert Dunnink, speelde Staphorst een zestal minuten in ondertal. Uiteindelijk moest Jurian het veld ruimen en naar later zou blijken moest hij zich laten hechten aan zijn kin en hield hij hoofdpijn over aan de botsing. Sander de Grote kwam na 7 minuten als aflosser binnen de lijnen. In die 7 minuten liet Dongen zien over de nodige voetballende kwaliteiten te bezitten. Onder aanvoering van Roshendley Saez, die met rugnummer 11 speelde, trad men met goed verzorgd voetbal Staphorst tegemoet. De thuisploeg mocht van geluk spreken dat enkele dreigende momenten onbenut bleven. Na zo’n 15 minuten herpakte de formatie van Paul Weerman zich. Dit betaalde zich in de 20 e minuut uit in de openingstreffer. De granaat die Mike Reuvers losliet was eenvoudigweg te machtig voor doelman Sprangers van Dongen. Een fantastisch openingdoelpunt op een heerlijk
moment. Enkele ogenblikken later drukte de prima spelende Matthijs Verheul heerlijk af, maar zag de Dongen keeper de bal buiten de palen ranselen. Staphorst, dat niet echt goed in de wedstrijd zat, werd slordiger. Hierdoor kreeg Dongen tot driemaal toe de gelegenheid om langszij te komen. Evenzoveel keer verzuimde de ploeg van trainer Osman Erbas de trekker over te halen. Aan de andere kant verzuimde Staphorst ook om verder uit te lopen. Enkele dotten van kansen bleven onbenut. Dat de rust aanbrak met slechts 1 doelpunt mocht een mirakel heten. Toch gingen de aanwezige toeschouwers tevreden naar de kantine voor een versnapering.

Tweede helft
Het vervolg was ook zeker de moeite waard! Beide ploegen vermaakten het publiek met een boeiende pot voetbal. Staphorst zorgde met enkele schoten van afstand voor het nodige gevaar. Tegenstrever Dongen deed gewoon mee en gaf met fris aanvallend voetbal meer dan goed tegenstand. Toch zou Staphorst de voorsprong uitbreiden en opnieuw was Mike Reuvers de scherprechter. Vanaf de rand strafschopgebeid haalde de snelle aanvaller hard en zuiver uit en liet hiermee keeper Sprangers kansloos. Deze goal hakte er behoorlijk in bij de bezoekers. Het sierde de bezoekers dat ze het hoofd koel hielden en door bleven gaan waar men mee bezig was, namelijk fris en fruitig tegenstand bieden. Een kwartier voor tijd beloonde Dongen haar strijdwijze door de aansluitingstreffer te scoren. Daarvoor had het wel de hulp van Staphorst nodig. Zelf kreeg Staphorst een corner mee. In de omschakeling stonden veel teveel spelers voor de bal, waardoor de organisatie weg was en Dongen simpel kon scoren. Deze goal mocht Staphorst zichzelf voor 100% aanrekenen! Heel terecht zei trainer Paul Weerman na afloop dat de restverdediging niet goed was, met als gevolg een flinke tegenvaller in de vorm van een tegendoelpunt. Namens Dongen was het Mart vd Bree die de spanning hierdoor terugbracht. Staphorst zou de slotfase niet te gretig moeten zijn en vanuit een goede organisatie de wedstrijd over de streep moeten trekken. Dongen drong nog meer aan en werd enkele malen gevaarlijk voor de neus van Jorick Maats. Doordat Dongen de duimschroeven aandraaide en nadrukkelijk op zoek ging naar de gelijkmaker, kreeg Staphorst vanzelfsprekend meer ruimte. Uit één van zo’n moment brak Staphorst razendsnel uit en opnieuw was Mike Reuvers de man die het net liet bollen. Met zijn derde doelpunt besliste Mike Reuvers deze bekerkraker en bracht zijn ploeg naar het hoofdtoernooi van de grote KNVB beker.

Opstelling Staphorst: Jorrick Maats, Marlon Luchtenberg, Dirk Muis, Pascal Mulder, Reinier Crediet, Daimen Schra. Matthijs Verheul (84. Rob Deiman ), Wouter vd Molen (65. Ruben Kin ), Jurian vd Brink ( 7. Sander de Grote ), Stan Haanstra, Mike Reuvers

Scheidsrechter: Thomas Hardeman
Assistent scheidsrechter: Kevin Bodde & Mark Pelgröm