De kop is er weer af!

7951AT
STAPHORST
tel. 0522-461961

Augustus 2022 een maand die voor alle spelers een grote volgende stap in hun hopelijk lange voetballoopbaan is. Vanaf nu geen kleine en halve veldjes meer, maar op een heel veld met grote doelen en mogelijk gele- en rode kaarten…
Vanuit de JO11 direct door naar de JO13-2 met het hele team. Vandaag spelen we een oefenwedstrijd tegen de leeftijdsgenoten van de SC Genemuiden die op bezoek kwamen. We hebben mooie dingen gezien maar moeten ook duidelijk nog wennen aan het grote veld en de nieuwe taken in het veld. Na 60 minuten voetbal stond er een 0 – 2 overwinning voor SC Genemuiden op het scorebord. We hadden wel een goaltje mogen maken, maar dat komt dit jaar nog wel goed. We gaan samen op avontuur. We blijven ontwikkelen van onze balvaardigheid, spelinzicht en samenspel. Vooral dit jaar leren en plezier blijven maken samen. Veel succes dit seizoen samen

Intro:
Na 3 trainingen stonden de spelers en speelsters van trainer Yannick Kaluzi voor hun eerste duel van dit nieuwe seizoen. Dit jaar gaat de lat omhoog en met Yannick als ervaren trainer voor de groep voegen we een belangrijke component toe aan de leercurve van de groep. Nog meer prestatiegericht trainen en wedstrijden spelen. Om 9:15 uur begon de wedstrijdbespreking in het spelershome van de vv Staphorst. Op het digibord presenteerde trainer Yannick het wedstrijdplan en de startopstelling. Niet iedereen had getraind deze week, dus die begonnen als wissel. Zomaar een voorbeeldje dat aanwezigheid op trainingen meetelt naar de wedstrijddagen.

Gespannen koppies, maar zodra de bal begon te rollen viel dat allemaal weg. Onder grote belangstelling van ouders en andere familie trapten we om 9:00 uur af onder leiding van scheidsrechter Taco Hulleman.

Eerste helft
Vanaf de aftrap golfde het spel op en neer en werd er door beide teams veel energie gestoken in de duels. Je kon zien dat beide teams moesten wennen aan het grote speelveld en buitenspel als belangrijkste nieuwe regel. Er werd hard gestreden om de bal en bij vlagen liet de thuisploeg zien wat ze in huis hebben. De bal snel van voet naar voet en zoeken naar de vrije man in de open ruimtes aan de zijkant. Een aantal spelers stond op een voor hem/haar onbekende positie zodat trainer Yannick goed kon zien wat de voor hem nieuwe spelersgroep in zijn mars heeft.

Het stond goed achterin bij de geelhemden en ook keeper Lars voetbalde uitstekend mee waardoor we een extra optie in de opbouw kregen. Voorin was het nog wel zoeken naar de ruimte en zie je dat de afstand naar het doel van de tegenstander toch nog wel groot is als je de bal krijgt op de middenlijn. Zoals gezegd waren er voor zowel Staphorst als Genemuiden enkele kansen. Beide keepers kregen de kans zich te onderscheiden en lieten zien heel wat in hun mars te hebben. Genemuiden kwam het dichtste bij een goal en raakte na een 20 minuten spelen de paal. Er wordt dit seizoen ‘vliegend’ gewisseld en dat heeft nog wel wat planning nodig. De verse krachten brachten weer vernieuwde strijdlust en je zag de laatste 10 minuten dat Staphorst een klein overwicht had maar helaas wisten we dit niet in doelpunten uit te drukken. Na een 32 minuten vond de scheidsrechter het tijd voor een pauze en zochten beide teams de kleedkamer op voor een glas ranja en wat extra tactische uitleg.

Tweede helft
In de rust werd er weer een aantal spelers gewisseld en kwamen er wat meer spelers op voor hen onbekende posities te staan. Dit zorgde dat Staphorst voetballend meer onder druk kwam te staan vanaf de aftrap. De bezoekers zochten met ballen diep door het midden de aanval en het was vooral aan keeper Lars te danken dat deze kansen niet werden omgezet in goals. Aan de andere kant was het Silvan die in een 1 tegen 1 duel op snelheid afrekende met de genemuider verdedigers, vrij voor de keeper wilde hij het hoekje uitzoeken…. Helaas het fluitsignaal voor een overtreding die scheidsrechter Taco had geconstateerd in het duel. Aan de ander kant was het Genemuiden dat enkele malen buitenspel stond en daardoor kansen zag verdwijnen. In de 39e minuut was het dan toch raak voor de bezoekers, met een bekeken afstandsschot wisten ze Lars in de lange hoek te passeren en werd het 0 - 1. Staphorst wankelde en het team moest zichtbaar deze klap verwerken. Helaas was het 6 minuten later alweer raak en scoorde SC Genemuiden de 0 -2. Trainer Yannick probeerde nog enkele wissels om het tij te keren maar op enkele kleine kansjes na zag je de energie langzaam uit het spel en de spelers van beide kanten vloeien. Het was warm en het nieuwe grote speelveld zorgde er voor dat er met krachten werd gesmeten in het begin. Er waren nog enkele kansen voor Genemuiden en ook Staphorst probeerde het wel maar de uitslag stond vast. Genemuiden wint met 0 – 2 en wat mij betreft had er voor Staphorst wel een ere-treffer in het duel gezeten.

Na het laatste fluitsignaal werd de tegenstander en scheidsrechter bedankt door de spelers. Trainer Yannick riep de groep nog even bij elkaar en gaf alle spelers een compliment voor de getoonde inzet. We hebben ondanks het verlies mooie dingen kunnen zien en deze groep gaat samen een mooi en uitdagend voetbaljaar tegemoet.

Volgende week zaterdag begint het voor het ‘echie’ en trappen we om 9:00 uur in Staphorst af tegen SJO OFW JO13-1. Jullie zijn van harte welkom om de wedstrijd te komen bekijken.