Staphorst – RKAV Volendam

7951AT
STAPHORST
tel. 0522-461961

Zaterdag stond speelronde 6 van de 3e Divisie op het programma, daarin was RKAV Volendam de tegenstander van Staphorst. Die op moment van aanvang van de wedstrijd de 7e plek bezet hield in de ranglijst. Staphorst daarin tegen stond op de een na laatste plek. Of te wel 17e. De technische staf had 3 wijzigingen in de basis ten opzichte van vorige week tegen DOVO. Freddy Quispel, Emiel Kwant en Kjelt Engbers verschenen op het veld, dit ging ten koste van Jasper Huizing, Ruben Kin en Jurian van den Brink. Scheidsrechter Ter Brake floot om 14:30 voor het begin van de wedstrijd. Staphorst begon goed en nam gelijk het initiatief. Binnen 5 minuten verscheen Stan Haanstra al met de bal alleen voor doelman Dominique Witte. Haanstra wist de bal niet langs de uitkomende doelman te werken. Dit leek wel veel belovend als Staphorst deze lijn door kon trekken. Maar in de 7e minuut plaatste Volendam de 0-1 op het scorebord. Uit een corner wist Lex Veerman tussen Muis en Verheul door de bal binnen te koppen. Dit was natuurlijk een beste domper. Maar binnen een paar minuten was het weer Haanstra de voor Staphorst kon scoren, een schot op doel vanaf de linkerkant werd gestopt door keeper Witte. Hierna was het Volendam wat sterker werd. Een voorzet vanaf de rechter kant ging zo voor de goal van Maats langs, gelukkig werd deze bal door iedereen gemist. Waardoor Staphorst het spel kon hervatten met een doeltrap. In de 22e minuut werd Daan Ibrahim bereikt met een bekeken balletje vanaf de middenlijn. De vrijstaande Ibrahim gaf de bal voor over de grond. De inlopen Daan van Baarn miste de bal volledig, waardoor de verder rolde en Roy Tol de bal simpel binnen kon schuiven en zo de stand op 0-2 zette. Het zat duidelijk niet mee in deze fase, want Freddy Quispel wist een voorzet van Haanstra niet goed te raken in de vijfmeter. Zodat deze grote kans niet verzilverd werd. Maar aan de andere kant wist Lex Veerman met een lange solo 3 a 4 spelers van Staphorst te omzeilen en in de 16 meter de bal naar links te tikken, waar de helemaal vrij inlopende Daan van Baarn op doel kon schieten. Gelukkig heeft Staphorst een uitstekende doelman Jorick Maats, die met een goede reflex de bal kon weg werken. Maats wist ook met een duik naar de hoek een bal van Pieter Kroon uit het doel te houden. Een minuut voor rust wist Staphorst wat terug te doen. Uit een voorzet van Dirk Muis vocht Emiel Kwant een duel uit met Daan Steur, Steur wist de bal weg te werken met zijn rechterhand over de achterlijn. Maar scheidsrechter Ter Brake was dat even ontgaan dat het via de hand ging, want hij gaf wel een hoekschop aan Staphorst ipv een strafschop. Uit de hoekschop wist Stan Haanstra de bal in de kluts binnen te werken. Zodat Staphorst met een 1-2 stand de kleedkamer op zocht.

De 2e helft zou Staphorst uit een ander vaatje tappen. De eerste helft was RKAV Volendam de betere ploeg. Maar Staphorst was dat zeker de 2e helft. Daimen Schra had al 2 keer de mogelijk om de stand op gelijke hoogte te brengen.
Maar was ongelukkig in de afwerking. De eerste keer schot Schra vanaf de 5 meterlijn voor de goal langs. De 2e keer liet de uitkomende doelman Witte de bal los en kon Schra vrij inschieten. Maar ook deze bal verdween voor de goal langs. Ook Emiel Kwant wist met een goede halve omhaal de bal op doel te werken. Menig toeschouwer had de goal al geteld, maar de keeper wist met een uitstekende duik te bal weg te tikken. Een kwartier voor het einde bracht Karlo Meppelink Joren Rietman in het veld, hij mocht de moe gestreden Matthijs Verheul vervangen. In de 78e minuut wist Staphorst de gelijkmaker te maken. Marlon Luchtenberg speelde vanaf rechts een lange bal op Engbers.
Kjelt kon de bal rustig aannemen en gaf deze voor. Haanstra was Duit en Kwant net voor. Stan mikte met een goede knik de bal in het doel. En zo de terechte gelijkmakker op het scorebord. De verassing van deze middag was de wissel die
Staphorst had. In de 80e minuut werd Emiel Kwant naar de kant gehaald. Good Old Martin van ’t Ende kwam in het veld. Martin die al een paar keer mee getraind had met de selectie om zo het spelers te kort te kunnen opvullen. Ook Quispel werd naar de kant gehaald en Jurian van den Brink werd nog ingebracht. Ging Staphorst met verse krachten op jacht naar de winst. De winst was zeker haalbaar, met nog 1 minuut op te spelen speelde Joren Rietman Stan Haanstra in. Hij kon vrij op doel schieten maar maaide de bal ruim over de goal. Maar zelfs RKAV Volendam kon er nog met 3 punten vandoor gaan. In blessuretijd kregen ze nog een hoekschop. En de bal stuiterde via onderkant lat op de achterlijn weer het veld in. Waar Maats de bal kon pekken. Hier na floot de scheidsechter voor het einde van de wedstrijd. Een Staphorst wat een goede 2e helft op de mat bracht en zo terecht een gelijkspel opleverde.

RKAV-thuis-DSC_1738.JPG

De foto's van Henk Timmerman > klik hier  of op de foto <<