Amsterdamsche Football Club – vv Staphorst

AFC (zon)

Kevin Visser (vrije trap)
Raily Ignacio
Darren Maatsen
Mohamed Betti
Julius Duit (kopbal)
Matthijs Jesse
Assist: Daimen Schra
Kenny Teijsse
Milan Hoek
Kevin Visser
Melvin Platje
Matthijs Jesse
Splinter de Mooij
Segun Owobowale
Cody Claver.
Splinter de Mooij (kopbal)
Noa Benninga
Siali Oussama

kwalificatieronde 2 Q2

21 september 2022 20:00

T. Hardeman

Sportpark Goed Genoeg
De Boelelaan 50
1082LR
AMSTERDAM
tel. 020-6445575

Wat kan het bekervoetbal toch mooi zijn. De vorm van de dag, wat geluk mee, de juiste tactiek. Het blijft soms onvoorspelbaar. Net als de wedstrijd van Staphorst 1 in Amsterdam tegen The Reds. Oftewel AFC. Vanaf de aftrap
lag Staphorst direct flink onder druk. De scouts van AFC hadden goed gezien dat Staphorst in de competitie binnen het kwartier al een paar keer op achterstand stondt. Zo geschiede het in deze wedstrijd ook, in de 6e minuut was het al raak. Een vrije trap werd goed binnen geschoten door Kevin de Visser. 7 minuten later werd er een fout in de verdediging afgestraft door AFC en zo geschiede het dat er al 2-0 op het scorebord stond. Maar langzaam begon Staphorst steeds beter in het spel te komen. En was er van het verschil in niveau, wat het eerste kwartier duidelijk te zien was. Niet veel meer van te zien. Stan Haanstra wist met een goed en hard schot de 2-1 aan te tekenen.
Staphorst kwam steeds beter in de wedstrijd. AFC kreeg het lastiger. Het ging ze niet zo makkelijk meer af als de eerste 15 minuten. Staphors zocht met vertrouwen de kleedkamer op om na de thee weer volle bak te gaan. Nog geen 7 minuten gespeeld in de 2e helft, kreeg Staphort een hoekschop.
Quispel achter de bal, Kwant trok het gat en Duit knikte de bal binnen. De stand was weer gelijk. Zou Staphorst nu nog door kunnen zetten en zelfs AFC op een achterstand zetten. De toeschouwers moesten nu goed opletten. Voor je wist had je een goal gemist. Want AFC wist binnen een minuut weer op voorsprong te komen. Lang konden ze er niet van genieten. Daimen Schra wist de 3-3 te maken. En Freddy Quispel zelfs de 3-4. Binnen 10 minuten werden er 4 goals gemaakt. Joren Rietman, Jurian van den Brink en Martin van ’t Ende kwamen voor de moe gestreden Kwant, Quispel en Verheul in het veld. AFC bleef gevaarlijk en het zat Staphorst aardig mee. Maats wist een paar keer goed te redden, en zelfs de lat bracht redding op een bal. 10 Minuten voor het einde leek het tij te keren. En AFC de gelukkigste leek te
worden. Mirko Zwiers moest er af. Een felle tackel op de bal leverde hem een rode kaart op. De scheidsrechter miste ook ff dat Haanstra pootje werd gelicht in de 16. En in blessuretijd wist AFC de 4-4 te maken. Dus werd het verlening. Bij de meeste spelers vloeide de krachten weg , AFC werd beter en kreeg diverse mogelijkheden. Maar Staphorst wist met 10 man toch steeds AFC van scoren te houden. Na 120 minuten voetbal werd het dus penalty’s nemen. Staphorst mocht beginnen en Martin van “t Ende faalde niet. Ook AFC miste niet. Joren Rietman was de 2e voor Staphorst die de bal op stip legde. Ook hij verzilverde de penalty. AFC wist ook de hun 2e er in te schieten.
Julius Duit schoot de 3e binnen. En weer wist AFC op gelijke hoogte te blijven door hun 3e penalty ook te maken. Kjelt Engbers knalde snoeihard de 4e penalty binnen en AFC volgde weer. De 5e was voor Marlon Luchtenberg. Met een beheerst schot zette hij de keeper op het verkeerde been. En was het 5-4 in de penaltyserie. Nu moest AFC hem maken, zo niet. Was het over en uit voor hun. Werd deze druk te groot bij laatste penaltynemer ? Ik hou het op goed keeperswerk van Jorick. Maats pakte de 5e penalty. Hierdoor was het Staphorst wat als winnaar uit deze fantastische pot kwam en zo de 1e ronde van de TOTO KNVB Beker speelt. En de mee gereisde supporters een geweldig voetbalavondje beleeft hebben.

Staphorst starte met: Jorick Maats, Juluis Duit, Dirk Muis, Kjelt Engbers, Marlon Luchtenberg, Daimen Schra, Mirko Zwiers, Matthijs Verheul, Freddy Quispel, Stan Haanstra & Emiel Kwant.

Wisselspelers: Jurian van den Brink, Joren Rietman, Martin van ’t Ende, Yannick Kaluzi, Youri Mijnheer, Daan Zwinselman.