Staphorst 7 knokt zich terug!

Espel 2

Mannen zaterdag, 7, 5e klasse 03

26 september 2015 14:30

Gerrit Bloemert

Vandaag stond voor Staphorst 7 de topper tegen Espel 2 op het programma. De ploeg die vorig jaar nog tot op de laatste speeldag heeft mee gedaan om het kampioenschap in de 5e klasse.

De Espelaren hebben spits Bruno kunnen behouden dus ook voor dit seizoen zijn de verwachtingen hooggespannen. Coach Jarno Compagner heeft duidelijk aangegeven dat we ons moeten concentreren op ons eigen spel en niet op dat van de tegenstander. Daar komt bij dat Staphorst 7 met zeven punten uit drie wedstrijden fier aan kop staat en het op Sportpark Noorderslag al een record aantal wedstrijden ongeslagen is.

Wat het wel lastig maakte voor de technische staf is de krappe selectie van 12 man. Waarvan Bart als  vedette ook nog eens aangeeft; “een beetje moe” te zijn, en de vlag verkiest boven een basisplek. Zijn ‘hang-overs’ zijn als getrouwd man nog altijd even heftig.

Ondanks de tactische aanwijzingen van de coaches gaat het vanaf de aftrap toch mis. Espel valt tegen maar het lukt de mannen van Staphorst 7 niet om de bal langer dan vijf seconden in de ploeg te houden. Dit resulteert in een rommelige eerste helft zonder grote kansen. Net op het moment dat de 1e helft op 0-0 lijkt af te stevenen zeilt een te harde dieptebal van Espel per toeval in de verste kruising: 0-1.

Rust. Er moet wat gebeuren, Staphorst 7 voetbalt tegen zichzelf. In de kleedkamer wordt elkaar flink de waarheid verteld. Mouwen opstropen en proberen simpel te voetballen is een beetje de strekking van het verhaal. De coaches hebben ondertussen twee extra spelers opgetrommeld. Stormram nummer één verschijnt direct vanaf de aftrap in de 2e helft: Peppe. De man die altijd gold als een van meest talentvolle keepers van zijn generatie speelt tegenwoordig als veldspeler.

Er is niemand van Staphorst 7 die zich afvraagt hoe dat zover heeft kunnen komen wanneer Tossie op aangeven van diezelfde Peppe de 1-1 aantekent.

De woorden in de rust lijken geholpen te hebben. In de 2e helft wordt er in ieder geval meer strijd geleverd. Net op het moment dat Staphorst door wil drukken en vol voor de winst wil gaan gaat het mis vanuit een dood spelmoment. De man die in de eerste helft een veel te harde dieptebal op Bruno gaf krult nu een vrije trap vanaf 20 meter in de kruising: 1-2.

Dan lijken de mannen van Staphorst 7 toch van slag. Nadat een schot van Espel op de lat voor de voeten van Bruno komt wordt het zelfs 1-3.

Ook al is hij geen schim meer van de speler die vorig jaar met zijn rushes Most Valuable Player of the year is geworden (de roti van zijn moeder en zijn vakantie in Suriname hebben er voor gezorgd dat hij 15 kilo zwaarder aan dit seizoen is begonnen),  hij staat wel weer op de goede plek.

De spelers van Staphorst 7 kijken elkaar vol ongeloof aan. Die gasten kunnen er geen klote van en toch staat er 1-3 op het scorebord.

De coaches en de supporters langs de lijn proberen het team nogmaals op te zwepen. Dit is niet voor niets geweest. Na een opkomende actie van Jarno lier en een mooie pass door het hart van de verdediging zorgt Henri Bloemert voor de aansluitingstreffer.

Het geloof is nu weer helemaal terug. Nog geen drie minuten na de 2-3 is het Peppe die vanuit een prachtige vrije trap van Jarno lier bij de tweede paal de gelijkmaker inkopt.

Met alle vechtlust die ze in zich hebben gaat Staphorst op zoek naar de winst. Af en toe wordt er ook nog een beetje gevoetbald.

Dichtbij een overwinning komt Staphorst niet meer. Espel komt er nog wel een aantal keren gevaarlijk uit maar Kees keept als Zubizarreta in zijn jonge jaren en het duel eindigt in een 3-3 gelijkspel.

De coaches zijn zeker niet tevreden over het vertoonde spel maar de inzet en veerkracht in de

2e helft wordt wel geprezen. En met acht punten uit vier wedstrijden heeft Staphorst 7 nog altijd een prima ongeslagen competitiestart.  Volgende week komt titelfavoriet VHK op bezoek. “Dat is weer een nieuwe test, en zal er weer iets meer duidelijk worden waar we staan”,  aldus coach Jarno Compagner.

Opstelling: Kees, Allard, Jarno, Frank, Jeffrey, Ruud, Tossie, Henk, Herman, Ruben en Henri.

Wissel: Bart