Genemuiden 9 uit

Mannen zaterdag, 8, 6e klasse 04

21 mei 2016 14:30

Veni, vidi, vici!

Het waren de woorden waarmee Julius Caesar berichtte over een eenvoudige overwinning in het jaar 47 voor Christus. Het zouden ook de woorden van de spelers van Staphorst 8 kunnen zijn na de wedstrijd tegen Genemuiden 9 op 21 mei 2026: Ik kwam, zag en overwon!

Genemuiden - Staphorst, als altijd op voorhand beladen wedstrijd. De nummers 1 en 2 van de competitie tegen elkaar, maar gezien de stand ging het nergens meer om. Misschien een prestigekwestie of een soort van uitzwaaiwedstrijd voor de Champions League van de amateurs, het prestigieuze Costa Brava Toernooi. Genemuiden, het team dat ons in punten zolang wist te volgend de eerste seizoenshelft maar ook het team dat ervoor zorgde dat de competitie de tweede seizoenshelft niet meer spannend werd door driemaal op rij punten te laten liggen.

Afijn, Staphorst 8 vertrok zoals gebruikelijk weer te laat vanaf Staphorst voor deze battle on the bible belt. Het passeren van het Zwarte Water voelt als altijd een point of no return, een mogelijke brug te ver. Spanning neemt toe, en op de lange rechte weg richting het plekje dat zelfs stadsrechten heeft heerst er meestal ook een doodse stilte die enkel doorbroken wordt door nagelbijtende geluiden.

Onder ietwat broeierige omstandigheden werd er afgetrapt. Staphorst 8, merendeel gekleed in de kampioenshirten, begint meteen goed aan de wedstrijd. Het team speelt misschien wel de beste wedstrijd van het seizoen maar krijgt daar ook alle kans voor. De wedstrijd wordt ook geen minuut spannend. Het enige dat Staphorst zich kan aanrekenen is dat het de vele kansen niet afgemaakt werden. Want nadat Robert Staphorst al snel op voorsprong zet, regent het kansen maar wordt er niet gescoord.
Stefan geselt de lat met een kiezelhard schot, Jarco probeert het van afstand, Raymon schiet gehaast over en ook Gert weet enkele kansen niet te verzilveren.

Vervolgens breekt er een fase aan waarin het allemaal opeens wel lukt. Gert jaagt op elke bal, en in combinatie met een niet al te zeker keeper levert dat al snel een goal op. Niet veel later tekent Gert ook voor de 0-3. Een volgende aanval begint via keeper Jeroen Schra die met een snelle spelhervatting Raymon in balbezit brengt die Gert met een fraaie pass oog in oog met de keeper zet en de 0-4 maakt. Aan het einde van de eerste helft lijkt het de laatste man van Genemuiden nog een goed idee om Robert doormidden te schoppen, maar gelukkig lukt ook dit vandaag niet bij Genemuiden.

De tweede helft begint Genemuiden met aanvallende intenties om de schade te repareren. Maar dat is maar van korte duur. Nadat gelegenheidspit Jarno met een zweefkopbal mist is het Robert die opnieuw weet te scoren voor Staphorst. Het restant van de wedstrijd lijkt een kopie van de eerste helft. Staphorst krijgt enorme kansen, maar verzilvert er maar enkele.
En vervolgens gebeurt dan toch, de eerste beste bal van Genemuiden die binnen de palen wordt geplaatst is ook onhoudbaar voor Jeroen Schra. Van grote afstand werd hij via onderkant lat verschalkt. Maar nog geen 5 minuten daarna laat Jarno zien ook over een goed schot te beschikken, van grote afstand zwaait hij de bal de kruising in en maakt de 1-6.
Het slotakkoord is vervolgens voor Stephan Seinen, die een prima aanval fraai afrondt: 1-7.

Het is voor Genemuiden de reden om de scheids te vragen om maar af te fluiten. Daar had de scheids ook beter gehoor aan kunnen geven, want ondanks dat we door wilden spelen scoorden we niet meer hoewel de kansen er zeker naar waren.
Maar uiteindelijk, de wedstrijd was een waardige afsluiting van een geweldig seizoen. En vervolgens, nunc est bibendum, was het de hoogste tijd om dit onder prima omstandigheden te vieren!

Opstelling:
Jeroen Schra; Allard Crediet, Henri Kok, Robin Bloemhof, Henri Kuijers; Stephan Seinen, Raymon Veldman, Stefan Konterman; Gert van Oosten(Jurrian Veldman), Robert de Weerd, Jarco Hulst(Jarno Kok)

Score:
0-1 Robert de Weerd; 0-2, 0-3 en 0-4 Gert van Oosten; 0-5 Robert de Weerd; 1-6 Jarno Kok; 1-7 Stephan Seinen.

Verder, de gehaktbal! De jury heeft in Genemuiden een snelle gehaktballentest gedaan. Als eerste, de service bij de snackcorner was goed! Een snelle vlotte levering! En de bal? Hoewel aangeboden in een wit bakje zag de buitenkant er in Genemuiden, zoals verwacht, best prima uit. Mooi rond en gebruind. De binnenkant viel echter wat tegen, standaard fabricaat. Daarbij was de meegeleverde satésaus wat vettig of waterig. Ook waren enkele ballen iets te ver doorgebakken, waardoor er soms sprake was van een dikke onsmakelijke korst(zie foto). Het aangeboden gerei om de bal mee te verwerken was van wit plastic maar van voldoende kwaliteit, zowel een mes als vork beschikbaar. Verder konden we de bal in een lekker zonnetje met een koude kist bier verorberen. Het zijn redenen die ergens meespelen om de bal geen onvoldoende te geven, het oordeel over de bal in Genemuiden is een 6,1.

Daarmee is dit waarschijnlijk de laatste test, tenzij in Spanje ook gehaktballen te koop zijn. We gaan het afwachten, maar sowieso kunt u nog een eindoordeel verwachten over de gehaktballen van dit seizoen.