Staphorst wint oefenduel van sc Heerenveen JO 19 - 1

sc Heerenveen JO19-1

9 augustus 2016 19:00

Maurice Paarhuis

In de wedstrijd tegen sc Heerenveen JO 19 - 1 toonde Staphorst eindelijk dat het wel degelijk een balletje kan trappen. Over 90 minuten gezien was het spel van de ploeg van Jan Vlap 1 uur zeer acceptabel. Staphorst won deze nuttige oefenwedstrijd dan ook verdiend met 3 - 1.

door Johan Post

Terwijl de geblesseerde Derrick Timmerman ( meniscus ) en Frank van der Burg ( ziekte van pfeiffer ) voorlopig nog buitenspel zullen staan, werd een fors deel van de selectie, 7 spelers die niet speelden, op het trainingsveld flink onder handen genomen door de assistent - trainer van Staphorst. Op het hoofdveld zou de brigade van Jan Vlap met slechts 13 spelers de strijd aangaan tegen het talentvolle sc Heerenveen JO 19 - 1.

Eerste helft

Vanaf de aftrap was de jonge formatie uit Heerenveen voetballend gezien duidelijk de bovenliggende partij. In balbezit werd met veel lopende spelers de linies van Staphorst uiteengereten. Het was dan ook geen wonder dat de ploeg van trainer Paul Raveneau op voorsprong kwam. Op zo’n 20 meter van de goal kreeg Heerenveen een vrije trap mee. Hoornkamp belaste zich met deze klus en schoot de bal onhoudbaar voor Rutger Mulder in de winkelhaak. In deze fase was dat een duidelijke afspiegeling van hetgeen zich op het veld afspeelde. Er was maar één ploeg die voetbalde en dat was Heerenveen. Na ruim een kwartier kantelde de wedstrijd in het voordeel van Staphorst. De ploeg benutte het fysieke voordeel en begon zowaar ook te voetballen. Heerenveen daarentegen liet het balletje veel minder rondgaan en begon veel meer dan was geoorloofd met de bal aan de voet te lopen. Door deze situatie werd het veel meer een wedstrijd. Trainer Paul Raveneau liet zich vanaf die tijd dan ook veelvuldig horen richting zijn spelersgroep. Na 37 minuten kwam Staphorst naast de bezoekers. Camiel Fidom schoof na goed doorzetten van Martijn Brakke de bal in het doel. Enkele ogenblikken later was Brakke dicht bij de 2 - 1, echter zijn schot spatte uiteen op de voeten van de Heerenveen – doelman. Aan de andere kant redde Rutger Mulder, die een degelijke wedstrijd keepte , bekwaam bij een kans van Heerenveen. Met een 1 - 1 tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Na de pauze kwam Staphorst goed uit de startblokken. Dit betaalde zich al vrij snel uit in een verdiende voorsprong. Ruim buiten het strafschopgebied kreeg de thuisploeg een vrije trap mee. Martin van ’t Ende ging achter de bal staan en joeg het leren monster fantastisch in de bovenhoek. Met goed combinatiespel en veelal gebruik makend van de vleugels vervolgde Staphorst de wedstrijd, die op dat moment het aankijken meer dan waard was. Camiel Fidom miste geheel vrijstaand een enorme kopkans. Vijf minuten later was het middels een vlot lopende aanval wel raak en opnieuw was het Fidom die raak kopte. De twee snelle tegentreffers hadden hun weerslag op het spel van de jonge formatie uit Heerenveen. Martijn Brakke kreeg tot twee keer de gelegenheid om de score verder uit te breiden. Evenzoveel keer miste de aanvaller, die langzamerhand naar zijn gebruikelijke niveau toegroeit. In de slotfase drong Heerenveen nog wel aan, tot doelpunten kwam het niet. Staphorst speelde de wedstrijd beheerst uit en wist dan ook verdiend te winnen.

Nabeschouwing

Na afloop was de conclusie toch wel dat Staphorst een heel behoorlijk niveau had weten te halen tegen Heerenveen. Het eerste kwartier buiten beschouwing gelaten, hadden de aanwezige toeschouwers kunnen genieten van een bij vlagen prima spelend Staphorst. Dit was de beste wedstrijd van de voorbereiding tot nu toe. Captain Rob Mijnheer had weer speelminuten gemaakt, terwijl de groep die op het trainingsveld actief was ook weer gaat aansluiten. Daarnaast komt keeper René Oosterhof er ook weer aan. Komende zaterdag in de oefenwedstrijd tegen SVZW zal deze kanjer weer speelminuten maken. En dat geeft de trouwe Staphorst - aanhang weer moed richting de bekerwedstrijd tegen AZSV en de competitie die volgende week zaterdag 20 augustus start.

Opstelling Staphorst; Rutger Mulder, Herwin Talen, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer (75. Bas de Vries ), Martin van ’t Ende (75. Sander Nooi ), Martijn Brakke, Camiel Fidom, Jeroen van der Meer

Staphorst - sc Heerenveen JO 19 – 1       3 - 1  ( 1 - 1 )
Scoreverloop:       0 - 1 Jon Hoornkamp 6e
                            1 - 1 Canmiel Fidom 37e