Een en al evenwicht bij Staphorst en SC Genemuiden

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

24 september 2016 14:30

Ritmeester, M.

STAPHORST - Terwijl heel Staphorst in het teken stond van een Truckersfestival, stond op sportpark Het Noorderslag ook nog de topper in de hoofdklasse B tussen de nummer twee Staphorst en de nummer drie Sportclub Genemuiden op het programma. Een ware kraker tussen twee clubs waarvan toch gezegd mag worden: traditioneler kan het niet in het zaterdagvoetbal.

Beide supportersscharen haden handenwrijvend uitgekeken naar de sreekderby (de afstand tussen beide clubs is nog geen 20 kilometer), maar het werd een wedstrijd die niet verder kwam dan een 0-0 eindstand. In Staphorst had men nog zo laten optekenen dat er geen cadeautjes weggegeven zouden worden en zeker niet aan de 'buren' uit Genemuiden. Men moest dus toch een punt laten aan de concurrent, een ploeg waar Jan van Raalte nu als trainer aan het roer staat. Juist die trainer had met name het laatste seizoen veel succes gehad in Staphorst. Promotie naar de derde divisie bleek niet haalbaar (1-0 winst in combinatie met een 6-1 nederlaag tegen FC Lisse), maar wel werd de landelijke beker binnengehaald. Dat na een 6-3 winst op Noordwijk.

Staphorst heeft Van Raalte ingeruild voor een andere succestrainer, de van Harkemase Boys afkomstige Jan Vlap. Vlap liet in zijn laatste seizoen Harkemase Boys wel promoveren naar de derde divisie en heeft dus een klein streepje voor op zijn voorganger. Dus twee trainers, die gepokt en gemazeld zijn in de voetballerij, stonden met hun nieuwe ploegen tegenover elkaar. Ze waren het na afloop over twee dingen roerend eens. De wedstrijd kreeg met een 0-0 eindstand het resultaat die het verdiende en scheidsrechter Ritmeester toonde zich de juiste man voor deze 'derby'. Vlap vond dat Ritmeester de wedstrijd goed had aangevoeld. "Hij liet voldoende toe om het een echte wedstrijd te laten worden. Pas als het echt niet kon trok hij de gele kaart." Van Raalte beaamde dat. "Lekker zo'n scheidsrechter. Het werd door hem zo'n wedstrijd zonder problemen. We willen hem wel meer dit seizoen."

SC Genemuiden kwam op bezoek bij de club die lang als de kleine buur werd gezien. Alleen door een aantal magere jaren en veel rumoer zijn de Genemuiders nu ook terug te vinden in de hoofdklasse. Van Raalte is aangetrokken en hij lijkt de juiste trainer te zijn. Met een nog ongeslagen status mag er weer omhoog gekeken worden. Staphorst begreep waar het om ging en zat er kort op. Zeker in de beginfase ging de bal meer richting doel van SC Genemuiden dan andersom. De bezoekers probeerden daar met combinatievoetbal onderuit te komen. Dat lukte niet altijd, omdat er toch veel misging in de opbouw. Een opbouw was bij Staphorst niet te vinden.

Vlap was daar na afloop ook heel ontevreden over. "We speelden veel te snel de lange bal. De paar keren dat we wel met kort spel in de aanval kwamen werden we gevaarlijk. Dat had veel meer moeten gebeuren." Na een half uur ontstond er een soort patstelling. De wil bij alle spelers was aanwezig, maar de voeten deden niet altijd wat bedacht was. Zodoende bleven beide doelmannen eigenlijk werkeloos toekijken. Pas in de slotminuten kwam Staphorst tot een kans. Martin van 't Ende schoot in de handen van doelman Albert Flier en Remon Kroes zag een geluksschot van heel ver bovenop de lat belanden.

Het leek ook in de tweede helft dat beide ploegen niet wilden verliezen. De bal zwierf ook veelal op het middenveld en de kansen waren op één hand te tellen. Niet dat het duel vervelend was, want daar was de spanning die rond het veld in Staphorst hing te hoog voor. Vaak gaan spelers in zulke wedstrijd al snel onvriendelijk met elkaar om, maar niet in deze topper. Er bleef op het veld wederzijds respect. Dat was er ook tussen supporters en bestuurders. Je zou haast zeggen dat menige club hier een voorbeeld aan kan nemen.

Nadat SC Genemuiden-doelman Flier in de 51-ste minuut bij een kopbal van Martijn Brakke redding had gebracht, kwam de betere fase van de bezoekers. Met de ervaren Martijn Jansen als invaller in de ploeg kwam er een overwicht op het middenveld, maar tot echte kansen kwam dat ook niet. Pas in de slotfase liet de aanhang van de thuisploeg zich horen. Achter het doel van SC Genemuiden ging die aanhang zich roeren bij corners. Maar steeds bleven de sterke verdedigers Mike van der Kooy en Dirk Muis de situatie meester. Eén keer ging men door het oog van de naald toen Mike Reuvers net iets teveel moeite had om de bal onder controle te krijgen. Het bleef 0-0 en door de resultaten op de andere velden is Staphorst nu samen ACV en DOVO aan de kop terug te vinden. SC Genemuiden volgt samen met CSV Apeldoorn en SDC Putten op één punt afstand. Spannender kan het haast niet.

Vlap gaf na afloop ruiterlijk toe dat dit een heel matige wedstrijd was geweest. "Wij hielden het veld veel te groot en daardoor kwamen we niet echt aan voetballen toe. Beide keepers hebben toch veel te weinig te doen gehad. We wilden echt wel winnen, maar dan moet je niet meegaan in het spel van je tegenstander. Die lange ballen is niet ons spel." Van Raalte vond zijn ploeg rustiger aan de bal. "Vooral in de eerste helft lukte het ons nog wel om vrij te komen op het middenveld, maar het aanspelen van de aanvallers was gewoon niet goed genoeg. Danny Menting en Frank Kuurman konden maar moeilijk vrijkomen."

Tekst: Rob Kemper, voetbal op zaterdag