Staphorst en CSV Apeldoorn weten publiek te boeien

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

12 november 2016 14:30

Richard vd Rest uit Dordrecht

Staphorst en CSV Apeldoorn hebben het publiek een leuke middag bezorgd. Beide ploegen gingen tot het uiterste. Na 90 minuten was een remise het gevolg. Gezien het wedstrijdbeeld over 90 minuten was dit een terechte uitslag.

door Johan Post

Bij Staphorst ontbrak Roelof de Jong bij de eerste elf. Werkzaamheden in Spanje hadden er voor gezorgd dat de inwoner van Heerenveen niet had kunnen trainen en logischerwijs niet als basisspeler begon. Daarentegen was Martin van ’t Ende weer zover hersteld dat hij weer van de partij was en zijn plekje op het middenveld kon bemannen. Rob Mijnheer en Dennis Rosink hadden voluit kunnen trainen, waardoor ook deze twee sterkhouders vanaf acquit meespeelden. Ander goed nieuws was dat Mark Schra en Herwin Talen speelminuten zouden maken in het tweede. Buiten de langdurig geblesseerde Derrick Timmerman en Frank van der Burg om, waren die goede berichten. Met een goed gevoel begon Staphorst aan de zware wedstrijd tegen CSV Apeldoorn.

De thuisploeg begon gretig aan de wedstrijd. Fris van de lever spelend en met aanvallende intenties werd het vijandelijke doel gezocht. CSV Apeldoorn daarentegen liet zich eveneens met grote regelmaat voor de goal van René Oosterhof zien. Centraal achterin bij de ploeg uit Apeldoorn stond de 17 – jarige Jesse Perdon. Deze jongeling is een groot talent met een volwassen uitstraling en heeft geruime tijd bij FC Twente gespeeld. Camiel Fidom, ook geen kleine jongen had een pittige opponent aan de centrale verdediger van CSV Apeldoorn. Het eerste wapenfeit kwam van Rob Mijnheer, echter zijn kopbal ging naast het doel van keeper Patrick Jansen. Aan de andere kant kwam Steven van Es een teenlengte tekort om de bal binnen te lopen. Toch was het Staphorst dat de score openbrak. Doelman Patrick Jansen kreeg een schot van Dennis Rosink niet onder controle. De terugspringende bal kwam voor de voeten van Rob Mijnheer, die de bal hard en hoog via de onderkant van de lat in het doel joeg. Enkele ogenblikken later stond keeper Jansen op de goed plek om een schot van Martijn Brakke onschadelijk te maken. Een goed lopende aanval over de vleugels werd doeltreffend afgerond door Sander Krijns. Ondertussen golfde het spel op en neer. Martin van ’t Ende zag een geplaatst schot rakelings naast gaan. De rust brak aan met een 1 – 1 tussenstand. Het aanwezige publiek had kunnen genieten van een boeiend kijkspel!

Na de hervatting was de eerste kans voor Richard van Schooten, na een misverstand achterin bij Staphorst. Op het moment van schieten gleed de spits onderuit. Mike Reuvers kreeg van trainer Jan Vlap te horen dat hij te vaak de trechter inliep in plaats van buitenom te gaan en optimaal zijn snelheid te benutten. Camiel Fidom en Reinier Crediet werden gewisseld voor Jeroen van der Meer en Roelof de Jong. Even later brak er een rumoerige periode aan. Een opstootje waarbij Rob Mijnheer was betrokken leverde de aanvoerder een gele kaart op. Rob normaal de rust zelf, ging enkele ogenblikken later met gestrekt been een duel aan. De overtreding op zich viel best mee, echter je weet dat de scheidsrechter voor dit soort situaties een gele kaart kan trekken. Scheidsrechter vd Rest valt dan ook niet te verwijten dat hij, geheel conform de regels, Rob Mijnheer van het veld stuurde. Dat er dan toeschouwers zijn die door het lint gaan en van alles roepen is in mijn optiek erger dan hetgeen arbiter vd Rest heeft gedaan. Met 10 tegen 11 zou Staphorst het vervolg moeten afmaken. Jan Vlap ging met 4 – 4 – 2 spelen, terwijl zijn collega Peter Boeve er juist een verdediger afhaalde voor een aanvaller. De twaalfde man begreep dat het gemis van Rob Mijnheer gecompenseerd moest worden en liet zich dan ook luidkeels horen. CSV Apeldoorn zette aan en dwong Staphorst terug. Met een fantastische redding pareerde René Oosterhof een enorme pegel van Rob Diderik. CSV – speler Steven van Es kreeg eveneens een dot van een kans, maar zag zijn poging naast gaan. Jeroen vd Meer kreeg nog een mogelijkheid, maar zijn schot kon doelman Jansen niet verontrusten. Met veel onverzettelijkheid hield Staphorst tot aan het laatste fluitsignaal stand. Toen arbiter vd Rest affloot kon de thuisploeg een zwaarbevochten punt bijschrijven.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Ewald Koster, Lars Heuvelman,  Reinier Crediet (59. Roelof de Jong ) Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Martin van ’t Ende, Martijn Brakke, Camiel Fidom (59. Jeroen van der Meer ) Mike Reuvers (87. Joost de Weerd )

Toeschouwers:        500