ASV Dronten bezwijkt onder Staphorster dadendrang

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

25 februari 2017 14:30

Paarhuis, M.G.

Afgelopen dinsdag moest ik s’ morgens op Het Noorderslag zijn en trof daar zo’n 20 - tal vrijwilligers aan. Deze personen met allen een hart voor de club, waren druk bezig om de zaken op en rondom Het Noorderslag picco bello te maken. De volgende dag kon er onder gunstige omstandigheden gespeeld worden tegen Hoogezand. Weer een dag later, toen de wind en regen ons landje teisterden, kregen de velden er weer behoorlijk van langs. Opnieuw waren de vrijwilligers bezig geweest om het veld speelklaar te maken voor de confrontatie met ASV Dronten. Aan dit soort kanjers heeft de club te danken dat er vanmiddag kon worden gevoetbald. Een woord van dank is dan ook op z’n plaats voor deze clubmensen!

door Johan Post

Eerste helft

Staphorst begon sterk aan de wedstrijd, maar verzuimde om al vroegtijdig de trekker over te halen. Bij kans nummer 3 juichte het publiek al, echter het schot wat Martijn Brakke produceerde belandde in het zijnet. Na 6 minuten kreeg Staphorst opgelegde kans nummer 4, ook deze bleef onbenut. Twaalf minuten hield ASV Dronten stand, toen bezweek het onder de enorme druk die Staphorst vanaf de allereerste minuut op de grasmat had gelegd. Reuvers nam een lange bal op perfecte wijze mee en gaf Martijn Brakke een niet te missen kans. Enkele ogenblikken later verdubbelde Staphorst de voorsprong en opnieuw was Martijn Brakke het feestvarken. Tot nu toe was het een kat en muis spel geweest. Kansen kreeg de thuisploeg bij de vleet, het benutten daarvan werd vooralsnog deels achterwege gelaten. Na 33 minuten liet de opgebloeide Rurik Wind van zich horen. De routinier zit in een heerlijke fase van zijn carrière en wist goed voorbereidend werk van Rémon Kroes en Mike Reuvers op de juiste wijze te beantwoorden. ASV Dronten stond erbij en keek ernaar. De ploeg speelde zo naïef dat als Staphorst het slim uitspeelde er zeker nog meer doelpunten zouden vallen. René Oosterhof die vrijwel niets te doen had, moest handelend optreden bij een pegel van Denzel Budde. Vlak voor de pauze bracht Rurik Wind met zijn tweede goal het klasse verschil nog meer tot uiting. Nog voor de ploegen de kleedkamer opzochten was het Dennis Rosink die de ploeg van trainer Raymond Schuurman meer schade toebracht. Zijn doelpunt betekende een onoverbrugbare 5 – 0 tussenstand.

Tweede helft

Na de pauze begon Staphorst andermaal scherp aan de wedstrijd. Mark Schra ging goed door over de linkerkant en bracht topschutter Martijn Brakke in stelling. De spits lijkt weer helemaal op zijn vertrouwde niveau te raken en haalde beheerst uit. Binnen het uur lag nummer 7 ook achter doelman Spaapen. ASV Dronten was in deze fase rijp voor een forse aframmeling. Toch wist de ploeg zich te beheersen en verviel niet in de fout door middels onnodige overtredingen gele kaarten op te lopen. Even stokte de Staphorst – machine en konden de bezoekers ademhalen. Opnieuw zette Staphorst aan, en opnieuw resulteerde dit in kansen voor achtereenvolgens Jeroen van der Meer en Mark Schra. Laatstgenoemde was wel verantwoordelijk voor het achtste doelpunt van de wedstrijd. Jan Vlap haalde Rob Mijnheer en Mark Schra naar de kant. Hun vervangers waren Bas de Vries en Ruben Kin. Nauwelijks was Ruben Kin binnen de lijnen of hij kreeg een enorme kans. Geheel vrijstaand zag de aanvaller geen kans de bal tussen de palen te krijgen. Jeroen van der Meer beloonde zijn invalbeurt met een doelpunt tegen zijn oud – ploeggenoten. Hiermee verscheen de ongelofelijke stand van 9 – 0 op het scorebord. Pogingen om de tien te halen werden er wel degelijk ondernomen, echter de teller bleef staan op negen. Scheidsrechter Maurice Paarhuis floot na enkele minuten blessuretijd deze eenzijdige wedstrijd tot het verleden.

Nabeschouwing

Met het schaamrood op de kaken verliet alles wat ASV Dronten een warm hart toedraagt Het Noorderslag. Staphorst daarentegen had een geweldige start gemaakt van de 3 wedstrijden die nog resten voor de tweede periode. Met deze ongelofelijke uitslag is het verschil in doelpunten ten opzichte van DOVO bijna in zijn geheel weggewerkt. Rest de ploeg van Jan Vlap nog Eemdijk, welke volgende week op Het Noorderslag de tegenstander zal zijn. Tenslotte wacht Staphorst pas op zaterdag 15 april de allesbeslissende kraker thuis tegen SDC Putten. Tot die tijd zal Staphorst moeten wachten om duidelijkheid te krijgen. Maar allereerst zal er volgende week met Eemdijk moeten worden afgerekend. We kunnen er vergif op innemen dat de ploeg uit Bunschoten haar huid duur gaat verkopen!

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer (78. Ruben Kin ) Mark Schra (78. Bas de Vries ) Martijn Brakke, Rurik Wind (64. Jeroen van der Meer ) Mike Reuvers

Staphorst – ASV Dronten    9 – 0  ( 5 – 0 )
Scheidsrechter:
       Maurice Paarhuis uit Hellendoorn