Staphorst en Eemdijk delen de punten

Eemdijk 1

Zeger Beukers
Fouad Belarbi
Sjohn van Gulik
Klaas Bout

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

4 maart 2017 14:30

Gansner, R.J.A.

Na de eclatante overwinning op ASV Dronten, stond Staphorst nog twee finales te wachten. Deze keer zou Eemdijk de tegenstander zijn. Vooraf zou je alle voorbeschouwingen kunnen loslaten op dit duel, een driepunter was het enige wat telde! Met een gretige groep zou dit doel moeten worden verwezenlijkt. Echter voordat er werd afgetrapt was er een minuut stilte ter nagedachtenis aan Albert Hokse en Grietje Troost. Altijd bijzonder als er uit piëteit wordt stilgestaan bij degenen die zijn overleden en die veel voor de club hebben mogen betekenen.

door Johan Post

Eerste helft

Met exact dezelfde basiself als waarmee tegen ASV Dronten werd gezegevierd, begon Staphorst aan de wedstrijd. In de beginfase was Eemdijk de ploeg waar het meeste dreiging vanuit ging. De ploeg uit Bunschoten - Spakenburg was geenszins van plan zich naar de slachtbank te laten leiden, integendeel zelfs. In de duels kwamen de bezoekers vaker wel dan niet als overwinnaar tevoorschijn. Toch was het Staphorst dat de score openbrak. Terwijl vanaf de kant gemopper was te horen omdat scheidsrechter Gansner geen voordeelregel toepaste, maar een vrije trap aan Staphorst gaf, benutte de thuisploeg deze vrije trap optimaal! Dennis Rosink plaatste de bal akelig precies op het hoofd van Ewald Koster. Zijn kopbal was keeper Gerben Ruizendaal te machtig. Aan de andere kant waren het achtereenvolgens Rogier Gilkes en Argjend Selemi die forse mogelijkheden om zeep hielpen. Halverwege het eerste bedrijf mocht Staphorst van geluk spreken dat ze nog op voorsprong stonden. Vlak voor de rust kwam Eemdijk terecht op gelijke hoogte. Aanvaller Klaas Bout rondde een uitval van Eemdijk bekwaam af. Van Staphorst kant was er nog wel protest omdat ze dachten dat de bal de doellijn niet was gepasseerd. Echter arbiter Gansner bleef bij zijn beslissing en keurde de treffer goed. Dit bleek tevens de ruststand te worden. Eemdijk en Staphorst hadden het publiek een onderhoudende wedstrijd geboden. Daarnaast was de ploeg van trainer Ulrich Landvreugd op het fysieke vlak minimaal gelijkwaardig aan Staphorst.

Tweede helft

Het vervolg zou nog een pittige kluif worden voor de equipe van Jan Vlap. Na de rust eenzelfde spelbeeld. Hoewel Staphorst meer balbezit had, kon het geen bres slaan in de sterke achterste linie van Eemdijk. Op het uur werd Rurik Wind vervangen voor Jeroen van der Meer. Ook in het vervolg bleven de ploegen aan elkaar gewaagd. Rob Mijnheer kreeg namens de gastheren een behoorlijke mogelijkheid, ook de captain zag zijn schot niet tussen de palen belanden. Ondertussen liep de spanning aardig op. Staphorst voerde de druk op, maar Eemdijk gaf hoegenaamd geen krimp. Wouter Bout zag zijn inzet richting de kruising vliegen, maar zag de bal uiteindelijk uit de bovenhoek worden getikt door René Oosterhof. In de slotfase golfde het spel op en neer. Staphorst, de ploeg die koste wat kost de winst wilde halen, om zo alsnog in de race te blijven voor de tweede periode. Eemdijk, goed in de organisatie spelend en loerend op een uitval. Het bleef tot aan de laatste minuut spannend, maar wat er ook werd ondernomen, de bal ging er niet meer in. Hierdoor bleef Staphorst op een gelijkspel steken en spatte de droom van de tweede periode als een ballon uiteen. DOVO dat zelf niet hoefde te spelen, heeft zich nu verzekerd van de tweede periode. Vanaf deze plaats willen we de ploeg uit Veenendaal van harte feliciteren met dit resultaat.

Nabeschouwing

Ondanks het gelijke spel hadden de toeschouwers kunnen genieten van een leuke wedstrijd. Natuurlijk overheerste er na afloop een rot  gevoel bij de spelers. Maar de groep kon niets worden verweten. Werkelijk alles was uit de kast gehaald om het beoogde doel te halen. Nu even balen, maar vanaf morgen kan de focus worden gelegd op de bekerwedstrijd die Staphorst aanstaande woensdag moet spelen bij SWZ BOSO Sneek. Na afloop werd bekend dat SC Genemuiden was uitgeschakeld door een tweede klasser. Naast Urk dat vorige week al verloor, is SC Genemuiden de tweede hoofdklasser die de bietenbrug op is gegaan tegen een lager spelende tegenstander. Dit gegeven moet nog meer adrenaline losmaken bij Staphorst.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, René Kroes, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Rurik Wind (60. Jeroen van der Meer ) Mike Reuvers

Staphorst – Eemdijk 1 – 1  ( 1 – 1 )
Scheidsrechter:
       Robin Gansner uit Zandvoort
Ass. Scheidsrechter:
R. Zuidema en A. H. van Bruggen
Gele kaarten:
          Dennis Rosink, Reinier Crediet, Remon Kroes  ( Staphorst )
                            Zeger Beukers, Fouad Belarbi, Sjohn van Gulik ( Eemdijk )
Toeschouwers:
Scoreverloop: