Staphorst wint op volwassen wijze van SDC Putten

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

15 april 2017 14:30

Gils, G.

Staphorst heeft vanmiddag voor de vijfde opeenvolgende week een overwinning weten te halen. Deze keer moest het stugge SDC Putten eraan geloven. Weet Staphorst volgende week zaterdag tegen CSV Apeldoorn een positief resultaat te halen, dan is de derde plaats zo goed als zeker veilig gesteld.

door Johan Post

Eerste helft

Met liefst 7 wissels op de bank begon Staphorst aan de confrontatie tegen SDC Putten. De thuisploeg greep vanaf acquit het initiatief. Zoals verwacht liet de ploeg uit Putten gastheer Staphorst het spel maken, om zo via een snelle omschakeling voor gevaar te zorgen. In de beginfase kon SDC Putten nog redelijk meekomen, maar naarmate de minuten wegtikten, was er maar 1 ploeg die voetbalde en dat was Staphorst. Middels een hard genomen vrije trap van Martijn Duits werd SDC Putten zowaar gevaarlijk. Na 27 minuten kwam Staphorst op voorsprong. Roelof de Jong legde de bal in de zestienmeter, die vervolgens werd verlengd door Martijn Brakke en uiteindelijk werd binnen gewerkt door Mark Schra. De ban was gebroken. Door deze tussenstand zou SDC Putten haar verdedigende stellingen wel moéten verlaten. Vlak voor de pauze kreeg Jerry Geurtsen de bal vanuit een afgeslagen corner op de pantoffel. Rakelings vloog deze pegel over de vesting van René Oosterhof. Met een dikverdiende voorsprong kon Staphorst aan de thee.

Tweede helft

Staphorst begon flitsend aan het vervolg. Een aanval uit het Staphorster boekje werd helaas niet beloond. Nu zag Martijn Brakke de bal, die hij half raakte, geen doel treffen. Het wachten was op een tweede doelpunt. Zolang deze uitbleef, mocht SDC Putten hoop blijven koesteren. Rocco Keizer werd binnen de lijnen gebracht door trainer Bert van Hunnenstijn. Hiermee gaf de oefenmeester aan zich niet neer te leggen bij de 1 – 0 tussenstand. Ook bij Staphorst werd gewisseld. Rob Mijnheer kwam Rurik Wind aflossen. Eigenlijk was het de bedoeling om Jeroen van der Meer te wisselen, echter Rurik gaf aan dat hij de pijp bijna leeg had en het beter was dat hij naar de kant werd gehaald. Een opmerkelijke maar zeer volwassen actie van Rurik Wind, die hiermee aantoonde dat het belang van de ploeg voorrang kreeg boven eigen belang. Scheidsrechter Gils zag een glaszuivere handsbal binnen de beruchte lijnen van SDC Putten over het hoofd. De bezoekers kraakten, maar bleven desondanks de tussenstand hoop houden. Door het nalaten van het scoren van een tweede goal deed Staphorst zichzelf ernstig tekort. Gelukkig was het Martijn Brakke die 8 minuten voor tijd de allesbeslissende 2 – 0 liet aantekenen. In een overvol strafschopgebied drukte de topscorer bekwaam af. In de eindfase gaf de goed spelende Reinier Crediet een schitterende pass op de op snelheid liggende Mike Reuvers. Helaas bleef dit zonder resultaat. Vlak voor tijd kreeg Derrick Timmerman nog enkele minuten speeltijd. Een bijzonder moment voor de aanvaller die dit seizoen nog geen minuut speeltijd had gemaakt voor het vlaggenschip van Staphorst. Na 90 minuten floot scheidsrechter Gils de wedstrijd naar het verleden.

Nabeschouwing

Door de zege ligt Staphorst nog steeds op koers. Opnieuw wist de ploeg de nul te houden. Was vooraf de overtuiging aanwezig dat het een zware dobber zou worden tegen SDC Putten, na 90 minuten kon niet anders dan geconcludeerd worden dat er maar één ploeg was die een driepunter verdiende en dat was Staphorst. Nagenoeg niets is er weggegeven. De hele ploeg speelde een solide en verdienstelijke wedstrijd. Niet dat het allemaal even sprankelend was wat Staphorst liet zien. Echter de absolute wil om deze wedstrijd winnend over de streep te trekken was voor 100 % aanwezig bij de groep! Er resten nog 4 duels, te beginnen met een uitwedstrijd tegen CSV Apeldoorn. Weet Staphorst hier een goed resultaat te halen, dan is de derde plaats zo goed als zeker gesteld. Daarnaast zit de ploeg van Jan Vlap nog steeds op het vinkentouw. Weliswaar hebben DOVO en ACV de beste papieren, Staphorst ligt op de loer om aansluiting te krijgen. De competitie blijft zo tot het laatst toe spannend.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van de Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Jeroen van der Meer, Mark Schra, Martijn Brakke (87. Derrick Timmerman ) Mike Reuvers, Rurik Wind ( 63. Rob Mijnheer )

Staphorst - SDC Putten       2 – 0  ( 1 – 0 )
Scheidsrechter:       Gerlof Gils uit Winschoten
Ass. Scheidsrechter: C. R. Veen en M. Dreise