Staphorst wint eenvoudig bij Oranje Nassau

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

1 april 2017 15:00

Shukrula, S

Staphorst heeft in een relatief gemakkelijke wedstrijd tegen Oranje Nassau 3 punten weten over te houden. Waren er vooraf nog wel enige twijfels, na afloop kon worden geconcludeerd dat de ploeg van Jan Vlap dikverdiend had gewonnen. Scheidsrechter Shukrula verdient een groot compliment voor de wijze waarop ze overeind bleef in het mannelijke geweld. Zonder op te vallen en de kaarten op zak houdend floot ze een prima wedstrijd!

door Johan Post

Opnieuw zou Staphorst moeten starten zonder Rob Mijnheer. Nog steeds ondervond de captain teveel hinder aan zijn knie. Net als tegen SDV Barneveld, toen de inwoner uit Dronten een puike partij afleverde, was Jeroen van der Meer zijn vervanger. Daar tegenover stond de terugkeer van Rémon Kroes. De enkel is weer dusdanig opgeknapt dat het verantwoord was om aan te sluiten bij het vlaggenschip.

Eerste helft

Vooraf was er 1 minuut stilte ter nagedachtenis van de afgelopen week overleden Klaas Talen. Na deze indrukwekkende gebeurtenis floot scheidsrechter Shukrula voor de start van de wedstrijd. Beide ploegen kregen de eerste 45 minuten het nodige regenwater over zich heen. Hierdoor was het hobbelige veld nog zwaarder te bespelen. Het eerste gevaar kwam van Oranje Nassau. Vanuit een vrije trap knalde Getur Derguti de bal kiezelhard op de goal van Staphorst. Via de vuisten van René Oosterhof bleef deze kanonskogel buiten de palen. Hierna kwam Oranje Nassau er eigenlijk niet meer aan te pas tegen een gedreven spelend Staphorst. Na 17 minuten beloonde Staphorst zichzelf door op voorsprong te komen. Martijn Brakke ontfutselde de bal van een Groninger verdediger en gaf de bal voor op Mike Reuvers. In twee keer wist de snelle aanvaller de bal uiteindelijk achter doelman Alex van Stralendorff te werken. De toon was gezet en vanaf deze fase was Staphorst de ploeg die nadrukkelijk de lakens uitdeelde. Vrijwel alle persoonlijke duels vielen uit in het voordeel van Staphorst. Namens Oranje Nassau kreeg Marco van der Heide nog wel een mogelijkheid, echter vanuit de draai zag hij zijn schot voortreffelijk worden gered door René Oosterhof. Halverwege het eerste bedrijf verdubbelde Staphorst de voorsprong. Een goed aangesneden vrije trap van Dennis Rosink werd uitstekend binnen gekopt door Jeroen van der Meer. De thuisploeg deelde zo  nu en dan wel wat speldenprikjes uit, echt gevaarlijk kon het niet worden. Met een dikverdiende voorsprong zochten de verkleumde spelers de kleedkamer op.

Tweede helft

Na de pauze zou je mogen verwachten dat Oranje nadrukkelijk op zoek zou gaan naar de aansluitingstreffer. Het tegendeel bleek waar te zijn. Staphorst bepaalde het verdere vervolg wat er gebeurde. Gelukkig werd het wel weer droog. Met een tweetal wissels probeerde trainer Patrick Zwart de partij nieuw leven in te blazen. Alle goede bedoelingen ten spijt, er was maar 1 ploeg die de dienst uitmaakte en dat was Staphorst. Ondertussen tikten de minuten verder. Het enige gevaar van de thuisploeg kwam, middels een schot dat voorlangs ging, van invaller David van der Pol. Zakelijk probeerde Staphorst de voorsprong over de streep te trekken. Vlak voor tijd maakte Jeroen van der Meer zijn tweede doelpunt van de wedstrijd. Opnieuw ging een goede voorzet van Dennis Rosink hier aan vooraf. De buit was binnen en Staphorst had hierdoor de 13e zege van het seizoen weten binnen te halen.

Nabeschouwing

Gezien de uitslagen op de andere velden, zit Staphorst door de overwinning plotseling weer op het vinkentouw. ACV verloor op eigen veld verrassend van laagvlieger Flevo Boys. Terwijl de andere titelkandidaat DOVO middels een gelijkspel averij opliep bij NSC Nijkerk. De achterstand is inmiddels geslonken tot 2 en 6 punten op respectievelijk DOVO en ACV. Beide ploegen voelen hierdoor de hete adem van Staphorst weer in de nek. De brigade van Jan Vlap heeft de druk bij de koplopers weer opgevoerd. Grote vraag is of Staphorst de resterende wedstrijden bij kan blijven. Er resten nog 4 thuisduels en 2 uitwedstrijden. Komende dinsdag wacht allereerst MSC Meppel in het kader van de districtsbeker. Bij winst is Staphorst gegarandeerd van Amstelcup. Vervolgens wacht AZSV en dat is een tegenstander waar Staphorst vaak de nodige moeite mee heeft. Kortom er wachten nog een aantal interessante weken voor een ieder die Staphorst een warm hart toedraagt.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Jeroen van der Meer, Mark Schra, Martijn Brakke, Rurik Wind, Mike Reuvers

Oranje Nassau – Staphorst  0 – 3  ( 0 – 2 )
Scheidsrechter:       Shona Shukrula uit Alkmaar
Ass. Scheidsrechter: M. Baloochi en A. M. IJpelaar