Staphorst door winst nagenoeg zeker van nacompetitie

csv Apeldoorn 1

Rurik Wind (schot)
Richard van Schooten (penalty)
Frank van der Burg (scrimmage)
Sander Krijns
Jesse Hartgers
Charlie van der Hulst
Fedde Timmer

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

22 april 2017 15:00

Bruijn, M.A. de

Staphorst heeft de volle winst weten te boeken tegen concurrent CSV Apeldoorn. Hierdoor is de ploeg nagenoeg zeker van deelname aan de nacompetitie. Hoewel het niet helemaal van een leien dakje liep, was de winst over 90 minuten degelijk en dikverdiend. Door de resultaten op de andere velden, blijft Staphorst op het vinkentouw, maar vooralsnog heeft ACV de beste papieren.

door Johan Post

Reikhalzend werd er uitgekeken naar de kraker tussen CSV Apeldoorn en Staphorst. Bij de thuisploeg was men er van doordrongen dat dit de laatste kans zou zijn om kansrijk voor plaats drie te blijven. In het Staphorst kamp was het besef aanwezig dat er bij winst eveneens hele goede zaken konden worden gedaan. Jan Vlap had geen reden gezien om zijn basis ten opzichte van de laatste weken te veranderen. Dit betekende dus dat Rob Mijnheer opnieuw als wissel begon en Jeroen van der Meer zijn goede spel van de laatste weken zag worden beloond met wederom een basisplaats.

Eerste helft

De publieke belangstelling viel enigszins tegen bij deze topper. Datzelfde kon worden gezegd van de eerste 45 minuten. Namens de thuisploeg kreeg Sander Krijns de eerste mogelijkheid. Enkele ogenblikken later kreeg Rurik Wind, na een misverstand in de achterste linie bij CSV Apeldoorn, vrije doortocht. Uiteindelijk was de keuze die Rurik maakte niet goed, waardoor dit cadeautje niet werd uitgepakt. Staphorst was in deze fase de bovenliggende partij, al kwam het niet echt tot uitgespeelde kansen op het stroperige en droge kunstgrasveld. Naarmate de minuten wegtikten kreeg de formatie van Peter Boeve iets meer grip op het spel. Echter ook de gastheren waren niet in staat om voor gevaar te zorgen. Daarnaast stond de achterste linie van Staphorst wederom als een huis! De rest van de ploeg, onder aanvoering van een gedreven Dennis Rosink, speelde eveneens zeer geconcentreerd en goed in de organisatie. Zonder treffers werd het eerste bedrijf afgesloten. In de rust gaven de spelers aan dat de wind toch wel invloed had gehad op het spel. Bij het vervolg zou Staphorst de wind mee hebben en werd gehoopt op beter spel.

Tweede helft

Na de pauze was het CSV Apeldoorn dat heel even aandrong, maar al gauw herpakte Staphorst zich en greep het initiatief en zou dit niet meer uit handen geven. Toch zouden de aanhangers van CSV Apeldoorn even opveren. Joost Krijns liet een schot van zeker 40 meter los, welke keihard uiteenspatte op de dwarsligger. Aan de andere kant kregen Martijn Brakke en Rurik Wind een mogelijkheid waar te weinig mee werd gedaan. De wedstrijd leek eindelijk op gang te komen. Dit bleek ook wel toen Staphorst aanzette en Rurik Wind uit een voorzet van Martijn Brakke doelman Patrick Jansen wist te passeren. Meteen daarna werd de doelpuntenmaker gewisseld voor Rob Mijnheer. Twee minuten later trok CSV Apeldoorn de stand weer gelijk. Een penalty, al dan niet terecht gegeven, werd feilloos benut door Richard van Schooten. Terwijl ze bij CSV Apeldoorn nog aan het nagenieten waren van de gelijkmaker, bracht Frank van der Burg uit een scrimmage de 1 – 2 op het scorebord. Bij CSV Apeldoorn waren ze not amused over deze goal, omdat in hun ogen er een speler geblesseerd met een hoofdwond was. Scheidsrechter de Bruijn keurde de treffer gewoon goed. Vanaf dit moment was Staphorst heer en meester. De hard werkende Mike Reuvers werd afgelost door Remon Kroes. Staphorst draaide de duimschroeven aan en ging nadrukkelijk op zoek naar meer treffers. Met iets meer zuinigheid had de voorsprong zeker uitgebreid kunnen worden. Nu werd vaak de verkeerde keuze gemaakt of was de eindpass niet helemaal goed. Vijf minuten voor tijd beloonde Staphorst zichzelf door de alles beslissende 1 - 3 te bewerkstelligen. Onder grote druk van Staphorst spelers werkte Joost Krijns de bal op ongelukkige wijze in eigen doel. Hiermee was de wedstrijd gespeeld en kon Staphorst een feestje gaan bouwen.

Nabeschouwing

Na afloop werd bekend dat ACV en DOVO hun wedstrijd beiden ruim hadden weten te winnen. Hierdoor bleef Staphorst op 5 punten achterstand van koploper ACV. Volgende week speelt ACV de topper tegen DOVO. Voor de spanning zou het mooi zijn dat DOVO gaat winnen, echter of ACV in de 3 finales die nog resten punten laat liggen, valt te betwijfelen. Staphorst heeft door dit resultaat officieus de nacompetitie weten te bereiken. Jan Vlap was dan ook beretrots op zijn ploeg! Dit geeft vertrouwen richting het slot van de competitie. Voor het zover is zal Staphorst eerst nog aan de bak moeten voor de districtsbeker. Komende woensdag wacht Buitenpost in de halve finale. Bij winst speelt Staphorst op zaterdag 20 mei de finale tegen de winnaar van SC Genemuiden / d’ Olde Veste.

Opstelling Staphorst; Rene Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Jeroen van der Meer (88. Ruben Kin ) Mark Schra, Martijn Brakke, Mike Reuvers (79. Remon Kroes ) Rurik Wind (56. Rob Mijnheer )

CSV Apeldoorn - Staphorst  1 - 3  ( 0 - 0 )
Scheidsrechter:       Mike de Bruijn uit Nootdorp
Ass. Scheidsrechter: P. Smeenk en B. Aykan