Staphorst verliest vooral van zichzelf

Flevo Boys 1

Frank Post (kopbal)
Frank Post (schot)
Mike Reuvers (schot)
Assist: Mark Schra
Frank Post
Roelof Strikwerda
Tomas Boer
Jesse Betaze
Timon Rorije
Allan Bakker
Allan Bakker (solo)

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

29 april 2017 14:30

Fikkert, B.J.

Staphorst heeft zichzelf een slechte dienst bewezen door met 2 – 3 te verliezen van Flevo Boys. De ploeg uit Emmeloord kwam voor een resultaat en vierde de overwinning begrijpelijkerwijs als een kampioensschap. Staphorst daarentegen is door de nederlaag definitief uitgeschakeld voor de titel. Er resten de ploeg van Jan Vlap nog twee wedstrijden.

door Johan Post

Eerste helft

Flevo Boys had goed begrepen dat Staphorst de doordeweekse wedstrijd tegen Buitenpost in de benen had. De ploeg begon uiterst gretig en zette Staphorst bij balbezit meteen onder druk. Toch was het Staphorst dat in Mike Reuvers de eerste kans kreeg. Perfect gelanceerd door Dennis Rosink kwam Reuvers vrij voor Rodney Rosink. Uiteindelijk zou zijn schot geen doel treffen. Martijn Brakke liet een leep balletje van zijn voet vertrekken, maar zag deze poging eveneens niet tussen de palen gaan. Na een kwartier kwam Staphorst op voorsprong. Een hoge voorzet van Roelof de Jong kon niet voldoende worden weggewerkt door doelman Rosink. De bal kwam terecht voor de voeten van Jeroen van der Meer, die beheerst afdrukte. Flevo Boys kon daar, behalve wat counters, weinig tegenover stellen. Uit een vrije trap van William de Boer kopte de geheel vrijstaande Frank Post de bal bij de tweede paal binnen. Hiermee toonde Flevo Boys effectief te zijn, al was het verdedigen van Staphorst kant niet goed te noemen. De rust brak aan met een 1 – 1 tussenstand. Flevo Boys was slechts één keer gevaarlijk geweest voor de goal van Staphorst en had het maximale resultaat gehaald uit de behouden strijdwijze.

Tweede helft

De tweede helft begonnen de gastheren goed. Mike Reuvers kwam al snel 1 op 1 tegenover keeper Rodney Rosink te staan. Tot ontsteltenis van alles wat Staphorst een warm hart toedraagt, verdween de bal voorlangs de goal. Staphorst zou de druk erop moeten houden en daarnaast geduldig moeten blijven. Kansen zouden er ongetwijfeld komen, immers achterin is Flevo Boys kwetsbaar. Toch siert het de Emmeloorders dat ze voor iedere bal bleven vechten. Het gebrek aan voetballend vermogen werd gecompenseerd met een ongelofelijke drive en de wil om ten koste van alles een resultaat te halen. Van goed voetbal was dus zeker geen sprake. Uit het niets kwam Flevo Boys na 72 minuten wederom op voorsprong en opnieuw was Frank Post het feestvarken. Wilde Staphorst nog wat doen dan zou het uit een ander vaatje moeten tappen. Binnen 3 minuten had Staphorst de schade gerepareerd. Mike Reuvers werd weggestuurd na een voorzet van Mark Schra. Puur op snelheid was Mike zijn tegenstander de baas en scoorde beheerst. De wedstrijd kon nu nog alle kanten op. Staphorst voerde de druk zienderogen op, maar zag enkele mogelijkheden niet worden benut. Jeroen van der Meer en Dennis Rosink werden naar de kant gehaald ten faveure van Rurik Wind en Remon Kroes. Met name het wegvallen van Dennis Rosink was een gevoelige aderlating. Ondertussen liep de spanning, zowel binnen als buiten de lijnen, hoog op.  Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ondanks dat het niveau bitter tegen viel, het wel een open wedstrijd was geworden. Het kon alle kanten op. Wat Staphorst ook probeerde, Flevo Boys gaf geen krimp en bleef met pijn en moeite overeind. In blessuretijd kreeg Staphorst een corner mee. De organisatie werd even gelaten voor wat het was, en jawel op jammerlijke wijze kreeg de thuisploeg het deksel op de neus. Met een razendsnelle counter werd invaller Allan Bakker in stelling gebracht. Alleen voor René Oosterhof maakte deze geen fout en scoorde de beslissende 2 – 3. De tijd was tekort om nog tot daden te komen, waardoor Flevo Boys deze wedstrijd met hangen en wurgen over de eindstreep wist te trekken.

Nabeschouwing

Door het verlies van Staphorst doen de resterende twee duels er weinig meer toe. Weliswaar zal er nog gespeeld moeten worden tegen Sparta Nijkerk en DOVO, maar daar staat weinig druk meer op. Hoe anders geldt het voor Flevo Boys. De ploeg van Inne Schotanus kan zich volgende week op eigen veld veilig spelen als SDC Putten op bezoek komt. Daarnaast doet het nog volop mee voor de derde periode. Wie dat enkele weken geleden gezegd had was voor gek verklaard. Maar dat is nu het leuke aan voetbal. Staphorst rest niets anders dan de competitie schadevrij door te komen, om zo 20 mei messcherp ten tonele te verschijnen in de bekerfinale tegen SC Genemuiden.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink (80. Remon Kroes ) Rob Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Mike Reuvers, Jeroen van der Meer (76. Rurik Wind )

Scheidsrechter:       B. J. Fikkert uit Helendoorn
Ass. Scheidsrechter: J. van Eyden en D. Henkens