Staphorst sluit seizoen af met nederlaag tegen DOVO

DOVO 1

Joshua Patrick (schot)
Leon Toonen (kopbal)
Rurik Wind (schot)
Nick Koster
Mitchell de Zwart
Joshua Patrick
Frank Hol
Quincy Arends
Quincy Arends
Serhat Koc
Martijn Brakke (penalty)

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

13 mei 2017 14:30

Kloet, M.J.

In de laatste competitiewedstrijd heeft Staphorst niet kunnen winnen. DOVO stapte na 90 minuten als winnaar van het veld. De brigade van Jan Vlap kan zich vanaf nu volledig richten op de nacompetitie.

door Johan Post

Staphorst zou het in de wedstrijd tegen DOVO moeten doen zonder Reinier Crediet. De verdediger moest dit duel aan zich voorbij laten gaan vanwege een schorsing. Desalniettemin had Jan Vlap de beschikking over een ploeg die zich best kon meten met de formatie uit Veenendaal. Op papier een interessant affiche tussen de nummer twee en drie van de ranglijst.

Eerste helft

DOVO was vanaf de eerste balomwenteling de ploeg waar de meeste dreiging vanuit ging. Zo kopte Leon Toonen de bal rakelings over het doel van René Oosterhof. Nauwelijks 1 minuut later was het wel raak. Balverlies op het middenveld leverde DOVO balbezit op. Middels een razendsnelle omschakeling werd Josuha Patrick weggestuurd. Dat je de behendige Patrick wel om een boodschap kan sturen bewees hij door de bal feilloos binnen te schieten. In deze fase liet Staphorst het allemaal gebeuren. Een heerlijk combinatie tussen Quincy Arends en Bart van Brakel bracht laatstgenoemde vrij voor René Oosterhof. Met een prima redding wist Oosterhof erger te voorkomen. De thuisploeg kon hier vooralsnog weinig tegenover stellen. Uit een goed genomen corner kopte Leon Toonen doeltreffend raak. Staphorst liet zich bij beide doelpunten wel heel gemakkelijk de kaas van het brood eten. Af en toe deelde de thuisploeg een speldenprikje uit. Met name over de rechterkant was Staphorst het meest gevaarlijk. Toch konden de geelhemden geen vuist maken tegen de prima spelende ploeg van trainer Gert Kruijs. Voetballend gezien is DOVO de best voetballende ploeg waartegen Staphorst dit seizoen heeft gespeeld! Zo’n 20 minuten voor het verstrijken van de eerste 45 minuten leek Staphorst zich te herstellen. Toch kregen de bezoekers in de persoon van Bart van Brakel en Joshua Patrick voor de pauze nog 2 dotten van kansen. De eerste helft was DOVO eenvoudigweg een maatje te groot gebleken voor Staphorst. Op zich geen schande, maar na de hervatting zou het aanmerkelijk beter moeten.

Tweede helft

Staphorst begon het vervolg een stuk scherper.  Eerst was het Jeroen van der Meer die er vanaf de rechterkant vandoor ging. Vrij voor keeper Rodney Ubbergen miste de inwoner uit Dronten. Rurik Wind was na 50 minuten wel succesvol. De aansluitingstreffer was een feit. Een tweede grote kans voor Jeroen van der Meer bleef eveneens onbenut. Het eerste kwartier had Staphorst al meer laten zien dan de hele eerste helft. Diezelfde van der Meer zag doelman Ubbergen iets te ver voor zijn goal staan. Vanaf 40 meter probeerde hij de bal in het doel te krijgen, echter met een prima safe wist Rodney Ubbergen erger te voorkomen. Ondertussen waren beide trainers aan het wisselen geslagen. Jan Vlap bracht ineens 3 verse krachten tegelijk binnen de lijnen. Zo verlieten Rurik Wind, Lars Heuvelman en Mark Schra het veld voor respectievelijk Camiel Fidom, Remon Kroes en Derrick Timmerman. Op een wel heel ongelukkige wijze werkte invaller Derrick Timmerman de bal in eigen doel. De wedstrijd leek gespeeld. Leek, want Staphorst kreeg via Camiel Fidom en Mike Reuvers nog twee opgelegde kansen, welke helaas niet tussen de palen gingen. Tien minuten voor tijd werd Martijn Brakke binnen de zestien meter onderuitgehaald. Penalty zo oordeelde scheidsrechter Kloet. Brakke ging zelf achter de bal staan en scoorde onberispelijk. Hiermee werd het weer een wedstrijd en braken nog enkele hachelijke momenten aan voor de vesting van DOVO. Wat Staphorst ook probeerde, in de stand kwam geen wijziging meer, waardoor DOVO als winnaar het Noorderslag verliet.

Nabeschouwing

In een wedstrijd om des keizers baard viel er aanvankelijk weinig te genieten. DOVO was de eerste helft oppermachtig en stond dan ook terecht op een 0 – 2 voorsprong. Na de pauze stond het beter bij Staphorst en werd er aardig meer energie in de wedstrijd gelegd. Het gevolg was een leuke open wedstrijd voor de aanwezige supporters. In de 30 competitiewedstrijden wist Staphorst 53 punten te halen, wat een gemiddelde van 1.76 per wedstrijd oplevert. Totaal werd 16 keer het zoet van een overwinning gesmaakt, 5 keer was er een puntendeling en 9 keer werd er een nederlaag geleden. Door deze resultaten mag Staphorst mee doen in de nacompetitie. Komende dinsdag speelt Staphorst daarin voor de eerste keer. Op het eigen Noorderslag komt vv ter Leede naar Staphorst toe. Een week later zal de return in Sassenheim plaatsvinden. Tussendoor staat de bekerfinale tegen SC Genemuiden nog op de rol. Echter eerst zal er een goede uitgangspositie behaald moeten worden tegen vv ter Leede. De spelersgroep weet waar het aan toe is en waar het de komende weken voor voetbalt. Van deze kant een dringende oproep richting de supporters om de spelers massaal te steunen in hun missie.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank vd Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Lars Heuvelman (61. Derrick Timmerman ) Rob Mijnheer, Mark Schra (61. Remon Kroes ) Jeroen vd Meer, Martijn Brakke, Mike Reuvers, Rurik Wind (61. Camiel Fidom )

Staphorst – DOVO    2 - 3  ( 0 - 2 )
Scheidsrechter:       Menno Kloet uit Rotterdam
Ass. scheidsrechter: J. B. van Dijk uit Amsterdam