Staphorst 3 - Balk 2

Mannen zaterdag, 3, 1e klasse B

8 oktober 2016 14:30

Tramper, M.

Na een flitsende seizoenstart en een dramatisch vervolg, kregen we vandaag de heren van Balk op bezoek. Zonder toevoeging van het 2e moesten we zien de negatieve resultaten van de laatste twee weken om te keren. Het tegenwoordig jaarlijks terugkerende ritueel van de teamfoto deed vooraf echter meer de gemoederen in beweging brengen dan de aanloop naar de wedstrijd zelf. Na wat grappen en grollen, op de tenen staan, handjes vasthouden en benen in de rokjesstand, konden we ons op gaan maken voor de confrontatie met de Friese brigade. Overigens, opmerking 2 en 3 zijn waarneembaar op de reeds gedeelde teamfoto, raadje plaatje. Het opmaken voor de confrontatie ging overigens niet vanzelf. Een kleine tussenpoze van een klein half uur is voor elke voetballer een ramp. Gelukkig konden we nog even een ietwat matige jeugdwedstrijd kijken om de tijd te doden, maar ideaal is het niet. Hendri Bloemert mocht vice versa mee met 2 om puntjes te snoepen in Sneek en Ck werd door de overheid op schietoefening gestuurd, waardoor we met name voorin een enigszins gewijzigde opstelling kenden. Zo'n schietoefening lijkt me sowieso wel iets voor de gemiddelde aanvaller binnen de vv. Met Roel op linksbuiten en Rutger Meinen op rechts, moesten we zien de verdediging te slechten. Onze vaste wedstrijdbespreking en het daaraan gekoppelde strijdplan, konden na een minuut of 2 de prullenbak in. Na matig verdedigen op links kon er vanaf de achterlijn een voorzet gegeven worden, die op een Staphorster hand belandde. Een zetje in de rug is normaal gesproken een positieve bijdrage, hier betekende het het uit balans brengen van een tegenstander, maar dit vond de leidsman van vandaag niet relevant. De penalty werd onberispelijk binnen geschoten en zodoende konden we vanaf dat moment in de achtervolging. Een eerste helft met matig voetbal, voldoende strijd en inzet en een berg frustraties was het gevolg. Het laatste gevolg waar overigens een directe verdienste van de scheidsrechter van vandaag, die een abominabele eerste helft floot. Zoals vaker het geval, was de eerste helft geen aaneenschakeling van hoogtepunten. Niels pakte heel sterk een 1 op 1 situatie, waardoor we in de race bleven. Na een onduidelijke overtreding van één van de Balkers, mocht Gerrit aanleggen vanaf een metertje of 20. Een keurige geplaatste bal en een twijfelende keeper verder, stond het eindelijk weer 1-1. Een stand die op z'n minst zeer terecht genoemd kon worden, gezien de verhoudingen binnen de lijnen. Met deze stand zochten we de rust op. Na de thee pakten we de zaken iets anders aan. Met Hendri op de plaats van Roel en Bas centraal ten koste van Gerjan, besloten we iets meer ruimte voor onszelf te creëren en de gelederen iets meer te sluiten. Dit werkte uitstekend en leverde al voorzichtig een paar kansjes op. De voorsprong kwam echter niet uit een mooie aanval of snelle counter, maar uit een lange bal die door de goalie van Balk terug het veld in werd gestompt en door Hendri Crediet heel beheerst tussen de lange armen en de lat door werd gelepeld. Balk drong nu iets meer aan een probeerde de gelijkmaker te bewerkstelligen. Onze andere Hendri schoot even later echter de 3-1 binnen en haalde daarmee de overtuiging uit de aandrang van de Friezen. Het slotakkoord was er een om trots op te zijn, na een iets minder verfijnd stukje doorzettingsvermogen, werd de bal heel fijnzinnig over de laatste linie heen gekruld en door Hendri Bloemert tegen de touwen gevolleerd. Een prima overwinning die verdiend is, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het enigszins geflatteerd is. Doet er verder niet toe, we staan op 12 punten uit 4 wedstrijden. Of 6. Voor de winterstop op 18 punten staan zou uitstekend zijn, volgende week op naar Genemuiden, de derby die nu al kriebelt.