Jeugd 2025 – vv Staphorst

1 februari 2021 21:30

Als werkgroep hebben wij in oktober vanuit het bestuur de opdracht gekregen om een plan te maken hoe we ervoor kunnen zorgen dat (organisatorische) zaken voor de jeugd van vv Staphorst verbetert kunnen worden. We noemen dit project ‘Jeugd 2025’ waarmee we willen aangeven dat de jeugdafdeling klaar moet zijn voor de toekomst.

Als werkgroep hebben wij onze opdracht in 3 delen onderverdeeld te weten;

1. Plan maken hoe we het voor de jeugd van vv Staphorst beter kunnen maken en dit plan presenteren aan het bestuur.
  2. Werven van de nodige vrijwilligers om het plan tot uitvoer te brengen.
  3. Begeleiden van de vrijwilligers in het uitvoeren van het plan.

Na onze inventariserende gesprekken met diverse vrijwilligers binnen de club bleek al snel dat het goed is een splitsing te maken tussen voetbaltechnisch en organisatorisch. Voetbaltechnisch is er al enorm veel binnen vv Staphorst goed geregeld maar organisatorisch is er echt aandacht en hulp nodig. Globaal hebben we het volgende plan (advies) dan ook aan het bestuur gepresenteerd:

We hebben als vereniging een jeugdcommissie nodig, het ontbreken hiervan is een groot gemis binnen de organisatie. Deze jeugdcommissie is er echt voor de jeugd en zorgt voor 100% focus op het
voetbalplezier van deze belangrijke doelgroep. Zonder jeugd is er geen toekomst. Het moet toch mogelijk zijn om deze commissie te formeren met leden en/of ouders vanuit de club zelf?

Om het niet te zwaar te maken adviseren wij om een jeugdcommissie in te stellen die bestaat uit een voorzitter, hoofd voetbaltechnisch en hoofd organisatorisch. De voorzitter van deze commissie heeft een plaats maar zeker ook een stem in het hoofdbestuur en is tevens financieel verantwoordelijk voor de jeugd.

Daarnaast is ons advies om een soort van bedrijfsbureau (officemanagement) op te zetten waar alle organisatorische zaken onder vallen. Denk hierbij aan communicatie, teamindeling, materiaal, IT enz.. Enkele van deze taken worden nu door verschillende vrijwilligers afzonderlijk van elkaar geregeld, maar er zijn ook zaken die blijven liggen. Door alle organisatorische taken samen te voegen in een bedrijfsbureau kan hier de synergie gezocht en gevonden worden. Hiermee worden we ook minder afhankelijk van individuele vrijwilligers die veel taken op hun bordje hebben en kunnen we elkaar vervangen of ondersteunen als het even tegenzit.

Bovenstaand plan/advies is positief ontvangen door het bestuur waarmee wij als werkgroep de eerste deelopdracht hebben afgerond en gestart zijn met de tweede fase van de deelopdracht; het werven van vrijwilligers. De vrijwilligers die nu al een rol hebben binnen de jeugd hebben aangegeven graag mee te doen maar we hebben meer vrijwilligers nodig! Dit keer geen vrijwilligers met voetbalkennis maar vrijwilligers die kunnen helpen met bovenstaande organisatorische zaken.
Vaders en moeders die anders zeggen geen voetbaltechnische rol te kunnen vervullen op en langs het veld, jou hebben we organisatorisch nodig! Ben je in je dagelijkse werk bijvoorbeeld werkzaam op de gebieden van communicatie, plannen, organiseren, automatisering (IT) of administratie enz. dan heeft jouw voetballende zoon of dochter en daarmee de jeugd van vv Staphorst jou nodig!

We hebben de volgende ‘vacatures’:

1. Voorzitter jeugdcommissie
  2. Hoofd jeugd organisatie
  3. Hoofd jeugd voetbaltechnisch
  4. Office managers (plannen, organiseren, administratie etc.)
  5. Communicatie (website, social media, nieuwsbrief, narrow casting)
  6. IT-ers (selectie, implementatie en beheer nieuwe software (sportlink?, voetbalassist?),website, onderhoud IT)

Wanneer je geïnteresseerd bent of meer informatie wil ontvangen, stuur dan een e-mail naar [email protected] met je contactgegevens en dan nemen wij persoonlijk contact met je op.
vv Staphorst maar in het bijzonder onze jeugd kan niet zonder zijn vrijwilligers!

Ook zonder voetbalkennis kan je bijdragen aan het succes van vv Staphorst. Meld je daarom vandaag nog aan!

Wij gaan graag met je in gesprek, er is altijd iets dat jij kan bijdragen!

Roel Compagner, Hendrik Bloemert, Ronald Koobs en Henk Dunnink