Staphorst verschaft zichzelf mooie uitgangspositie voor return

Ter Leede 1

Toon Zwetsloot
Assist: Mike Reuvers
Toon Zwetsloot
Kevin Duthler
Oussama Siali
Mitchell Kappenberg

Mannen zaterdag, 1, 3e divisie/Hoofdklasse NC 3e/hfd zat nacompetitie

16 mei 2017 20:00

Bijl, E.R.

Staphorst heeft zichzelf na de 2 – 0 winst op Ter Leede in een gunstige uitgangspositie gespeeld. Weliswaar is het nog niet gedaan, maar de return wordt met vertrouwen tegemoet gezien. Ter Leede zal met 3 goals verschil moeten winnen om de tweede ronde te bereiken.

door Johan Post

Zonder de afwezige Jan Vlap moest Staphorst de klus zien te klaren. Na een antibiotica kuur kreeg de inwoner van Sneek een beste allergische reactie, wat de trainer ervan weerhield deze wedstrijd bij te wonen. Ben Kin en Paul Smid namen de honneurs waar en deden dat met verve!

Eerste helft

De beginfase snuffelden beide ploegen wat aan elkaar. Na de kennismaking greep Staphorst het initiatief, om deze vervolgens niet meer uit handen te geven. De ploeg stond zeer goed in de organisatie en zat er in de persoonlijke duels vol bovenop. Daarnaast lieten de geelhemden zien dat ze ook tegen een ploeg die een andere speelstijl hanteert prima uit de voeten kunnen. De aanwezige toeschouwers hebben zich 90 minuten lang niet hoeven te vervelen. Na een kwartier kreeg Martijn Brakke zijn eerste kans. In een mêlee van spelers haalde de aanvalsleider hard uit, maar zag zijn inzet voorlangs gaan. Even later kreeg Brakke de bal vanuit een afgeslagen corner op zijn pantoffel, om vervolgens snoeihard uit te halen. De bal leek erin te gaan, maar werd ternauwernood van de doellijn gehaald door een speler van Ter Leede. Aan de andere kant kreeg Ter Leede een mogelijkheid om de score open te breken. Nu was het Reinier Crediet die de bal voor de doellijn weghaalde. Achteraf bleek dit de enige echte kans te zijn voor de bezoekers. De ploeg speelde behoorlijk haar partijtje mee, maar creëerde hoegenaamd niets. Terwijl iedereen dacht dat er met een brilstand gerust zou gaan worden, sloeg Staphorst vlak voor rust vernietigend toe. Mike Reuvers ging er via de rechterkant vandoor en bediende Jeroen vd Meer, die op zijn beurt Martijn Brakke vrij voor de goal zette. Heel bekwaam drukte de clubtopscorer af en zette Het Noorderslag in vuur en vlam. Op en fantastisch moment had Staphorst zichzelf een uitstekende dienst bewezen. Met een heerlijk gevoel werd dan ook de kleedkamer opgezocht. Er was echter één nadeel; twee lichtpalen waren uitgevallen en tijdens de rust zouden elektriciens aan het werk moeten om het licht weer aan de praat te krijgen .

Tweede helft

Bij het vervolg was de kwestie verlichting nog niet opgelost, toch besloot scheidsrechter Bijl, zolang het verantwoord was, door te laten spelen. Staphorst kwam goed de kleedkamer uit. Rob Mijnheer was met een kopbal dicht bij de 2 – 0. Ten koste van het weggeven van een corner kon keeper Constantin erger voorkomen. De bezoekers lieten zich in deze fase ook niet onbetuigd al kwamen er geen echte kansen uit voort. Na 64 minuten besloot arbiter Bijl het duel voorlopig te staken. Er werd een rustpauze van een half uur ingelast. In deze tijd zou het licht alsnog moeten worden gemaakt, anders zou het duel definitief worden gestaakt, met alle gevolgen van dien. Terwijl iedereen er vanuit ging dat er niet kon worden verder gespeeld voltrok zich het wonder dat de verlichting weer aan de praat was gekregen. Een hoorbare zucht van opluchting klonk over Het Noorderslag. De pauze had Staphorst goed gedaan. Met vereende krachten ging de ploeg op zoek naar een tweede treffer. Al gauw zag de ploeg uit de kop van Overijssel haar inzet worden beloond met een tweede doelpunt. Mike Reuvers werd aan het werk gezet. Met veel dreiging penetreerde de snelle buitenspelers langs zijn bewakers en gaf de bal voor op Jeroen vd Meer. Deze bedacht zich niet en schoot de bal onbedaarlijk hard in de winkelhaak, een beauty van een goal! Ter Leede leek aangeslagen na dit fantastische huzarenstukje. Met een tweetal wissels probeerde Henk Wisman de opgelopen schade enigszins te herstellen, maar wat de ploeg uit de Bollenstreek ondernam, Staphorst bleef fier overeind! In de absolute slotfase had Jeroen vd Meer zelfs de 3 – 0 op zijn schoen, maar met een katachtige redding hield keeper Constantin de bal buiten de palen. Drie minuten blessuretijd werden erbij getrokken door de prima leidende Scheidsrechter Bijl. Toen deze voorbij waren floot de leidsman uit Hendrik Ido Ambacht de wedstrijd naar het verleden.

Nabeschouwing

Met deze zege heeft Staphorst een forse stap gezet richting de tweede ronde. De ploeg verdiend een heel groot compliment voor de wijze waarop het zich heeft laten zien. Spelend vanuit een voortreffelijke organisatie gekoppeld aan  een heerlijke dosis energie, heeft de ploeg het aanwezige publiek vanaf minuut 1 weten te boeien. Volgende week dinsdag wacht Staphorst de return in Sassenheim. Ongetwijfeld zal men daar een warm onthaal krijgen van Ter leede!. Toch zijn we niet bang dat Ter Leede deze uitslag zomaar even zal wegspelen. Daarvoor is Staphorst eenvoudigweg te ervaren. Voor het zover is zal eerst nog de bekerfinale tegen SC Genemuiden worden gespeeld. En wat dat allemaal teweeg brengt laat zich niet raden. De supporters zijn er in ieder geval klaar voor. Er wordt een waren invasie vanuit Staphorst verwacht. De spelersgroep heeft ruim 3 dagen de tijd om zich te herstellen voor deze kraker. Het vertrouwen in een goed afloop is torenhoog aanwezig bij Staphorst. Hopelijk betaalt dit zelfvertrouwen zich uit in een tastbare prijs.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank vd Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Mike Reuvers, Jeroen vd Meer

Scheidsrechter:     Edgar Bijl uit Hendik Ido Ambacht