Over en uit na verlies tegen Ter Leede

Mannen zaterdag, 1, 3e divisie/Hoofdklasse NC 3e/hfd zat nacompetitie

23 mei 2017 20:00

Roeleveld, M.A.

Na de winst in de bekerfinale tegen SC Genemuiden, had Staphorst 71 uur de tijd om zich op te lappen voor de return tegen Ter Leede. De 2 - 0 zege in de heenwedstrijd had de brigade van Jan Vlap wat marge gegeven, echter de wedstrijd was beslist nog niet gespeeld. Daarvoor heeft Ter Leede eenvoudigweg teveel kwaliteit en de ploeg uit Sassenheim was vooraf geenszins van plan zich neer te leggen bij uitschakeling. Staphorst stond dus nog een heet avondje te wachten. Toch had de ploeg uit de kop van Overijssel één voordeel, Ter Leede zou de aanval moéten zoeken, wat weer mogelijkheden schepte om middels gerichte plaagstoten voor gevaar te zorgen.

door Johan Post

Eerste helft

Vanaf de eerste minuut was de thuisploeg dreigend. Over heel het veld speelde de ploeg van trainer Henk Wisman 1 op 1. Met name via de zijkanten kwam Ter Leede met grote regelmaat gevaarlijk door. 7 minuten was de wedstrijd onderweg of Jeffrey Bok kreeg over de rechterkant de bal aangespeeld, trok naar binnen en teisterde vol de dwarsligger. De eerste waarschuwing was een feit. Doordat Ter Leede zo aanvallend speelde kwam er ook ruimte voor Staphorst. Met een gerichte uitval kreeg Mike Reuvers een behoorlijke mogelijkheid. In plaats van zelf meteen de trekker over te halen aarzelde de aanvaller te lang en ging deze kans in rook op. Ondertussen bleef Ter Leede komen. Een slippertje van Roelof de Jong bleef zonder gevolgen. Evenals Mike Reuvers enkele ogenblikken daarvoor had gedaan, nam Marc de Kruys deze keer de verkeerde beslissing. Niet veel later kopte Tomas Arroyo rakelings naast. De druk werd opgevoerd en Ter Leede ging nadrukkelijker op zoek naar de openingstreffer. Ewald Koster haalde een bal van de doellijn. Toch kreeg Staphorst vlak voor het verstrijken van de eerste helft een prima kans. Een heerlijke Staphorst  aanval werd niet beloond. Mike Reuvers passeerde zijn bewaker, gaf de bal panklaar voor op Martijn Brakke, echter deze zag zijn kopbal naast gaan. Met hangen en wurgen werd de rust bereikt. Ondanks het veldoverwicht had Ter Leede vooralsnog geen kans gezien om tot scoren te komen. Maar de wedstrijd was, ondanks de gunstige tussenstand, zeker nog niet gespeeld.

Tweede helft

Na rust eenzelfde spelbeeld. Ter Leede de ploeg die naarstig op zoek ging naar een goal, Staphorst loerend om vervolgens meedogenloos toe te slaan. Ondertussen tikten de minuten door in het voordeel van Staphorst. Op het uur kreeg Ter Leede loon naar werken. Oussama Siali zag zijn goede optreden worden beloond met een doelpunt. Van buiten naar binnen komend haalde de linkerspits hard en doeltreffend uit. Nauwelijks was Staphorst van de schrik bekomen of doelpunt nummer 2 lag in het mandje. Deze keer was Jeffrey Bok het feestvarken. In vier minuten tijd was de schade hersteld en de stand gelijk getrokken. Ondertussen werd Rurik Wind gewisseld voor Derrick Timmerman. Staphorst was even de kluts kwijt en in deze fase leken meer tegendoelpunten onvermijdelijk. Toch sierde het de ploeg dat het de rug wist te rechten en zowaar weer aan  voetballen toekwam. De wedstrijd kon in deze fase alle kanten op. Oussama Siali teisterde ook de lat. Staphorst zette aan om de 2 – 1 te bewerkstelligen. Kansen daarvoor kreeg het wel degelijk, alleen was het op het moment suprême niet zuiver genoeg. In de 90e minuut maakte Ter Leede aan alle onzekerheid een einde en opnieuw was Oussama Siali de doelpuntenmaker. De uitblinker had met zijn beslissende actie zijn ploeg nagenoeg in veilige haven geschoten. Toch zouden nog enkele hachelijke minuten blessuretijd volgen, waarbij Staphorst een aantal keren dicht bij de 3 – 1 en dus verlenging was. Tot grote opluchting van de ploeg uit Sassenheim bleef Staphorst deze avond droog staan. Toen de goed leidende scheidsrechter Roeleveld de wedstrijd ten einde floot, was de opluchting zeer groot in het Ter Leede  kamp. Bij Staphorst dropen ze begrijpelijkerwijs teleurgesteld af.

Nabeschouwing

Door dit verlies zit het seizoen er meteen op. Toch willen we nog een aantekening maken, wat overigens niet wegneemt dat Ter Leede volkomen verdiend heeft weten te winnen! Naar aanloop van de wedstrijd moesten de meeste spelers vanaf hun werk vliegen en rennen om op tijd bij de bus te zijn die iets over de klok van 15.00 uur vertrok. Vervolgens een paar uur in de bus en dan een getergde tegenstander treffen. Voeg daarbij dat de bekerfinale van zaterdag, welke ook nog eens een flinke aanslag heeft gepleegd op de fysieke gesteldheid van de ploeg en het is verklaarbaar dat het uiteindelijk niet is geworden waarop is gehoopt. De spelersbus was rond de klok van 01.00 uur op Het Noorderslag. Kortom een bewogen en drukke dag voor voetballers en staf. Ondanks het feit dat Staphorst het niet heeft gered kan het terugkijken op een prima seizoen! De ploeg heeft haar supporters weer weten te boeien met aantrekkelijke wedstrijden. Van deze kant willen we de twaalfde man dan ook hartelijk dank zeggen voor hun fantastische ondersteuning die ze hebben gegeven. De ploeg komt nog een enkele keer bij elkaar, om vervolgens te mogen genieten van een welverdiende voetbalvakantie. Bij de start van het nieuwe seizoen hopen we elkaar weer te treffen. Rest mij om een ieder een fijne vakantie toe te wensen.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank vd Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Mark Schra (89. Jeroen vd Meer ) Martijn Brakke, Mike Reuvers, Rurik Wind (62. Derrick Timmerman )

Ter Leede – Staphorst  3 – 0 ( 0 – 0 )
Scheidsrechter:       M. A. Roeleveld
Ass. Scheidsrechter: I. P. van Galen en J. B. van Dijk