William de Boer bezorgt Staphorst de zege tegen Eemdijk

Mannen, 1, Hoofdklasse B

3 februari 2018 14:30

Franklin Berg uit Rotterdam

Staphorst heeft in de uitwedstrijd tegen Eemdijk een zwaarbevochten zege weten te behalen. Invaller William de Boer bezorgde de ploeg van Jan Vlap 6 minuten voor het verstrijken van de officiële tijd, de zege. Door dit resultaat is Staphorst koploper SC Genemuiden tot op 4 punten genaderd

Naast de deze week aan hun knie geopereerde René Oosterhof en Rutger Mulder, zou Staphorst het tegen Eemdijk ook nog eens zonder Mark Schra moeten doen. Droevige familieomstandigheden weerhielden Mark om aanwezig te kunnen zijn in Bunschoten. Mark Veldmate schoof hierdoor  een linie door, terwijl Lars Heuvelman, samen met routinier Ewald Koster, het centrale duo zou gaan vormen.

Eerste helft

Om 14.30 uur blies scheidsrechter Berg voor de eerste keer op zijn fluit en kwam het duel op gang. De eerste mogelijkheid was voor Rémon Kroes. Zijn schot spatte uiteen op de vuisten van doelman Ruizendaal. Het vervolg werd in een ongekend hoog tempo afgewerkt. Aan de andere kant zag Evert Brouwers zijn schot een prooi worden van Wibo van Dijk. Diezelfde van Dijk moest niet veel later aan de bak op een schot van Jasper Bolland. Beide ploegen gaven elkaar weinig toe, al dient wel worden gezegd dat Eemdijk iets makkelijker voetbalde en vrijwel alle persoonlijke duels wist te winnen. Desondanks viel er geen peil op te trekken wie deze wedstrijd in haar voordeel zou beslissen. Een pegel van Mark Veldmate vloog rakelings langs de verkeerde kant van de paal. Mike Reuvers zag na een afgeslagen aanval zijn schot eveneens geen doel treffen. Vlak voor de pauze kreeg Jan de Graaf een opgelegde kans welke hij hoog over schoot. Doelpuntloos werden de eerste 45 minuten afgesloten.

Tweede helft

Evenals de eerste helft was het vervolg zeker het aanzien waard! Een doelpunt zou het duel er alleen nog maar leuker op maken. Staphorst zou echter wel bij de les moeten blijven. Bijna was Martijn Brakke erdoor. Een heerlijke pass van Rob Mijnheer bereikte de aanvaller. Toen Martijn echter de trekker over leek te halen, nam hij de verkeerde beslissing en miste deze grote kans. Met een tweetal wissels probeerde Eemdijk de beslissing te forceren. Ook Jan Vlap wilde koste wat kost deze wedstrijd winnen en wisselde Rémon Kroes voor William de Boer. Hierdoor ging Staphorst van twee, met drie spitsen spelen. Nauwelijks was William binnen de lijnen of hij bracht zijn ploeg op voorsprong. Met een bekeken schuiver wist de aanvaller keeper Ruizendaal te verschalken. De ontlading was enorm in het Staphorst – kamp. Eemdijk ging nu alles of niets spelen. Er zouden nog enkele reuze spannende minuten volgen. Toch was het Staphorst dat de grootste kans kreeg. Opnieuw was William de Boer daarbij betrokken. Met een bekeken pass zette hij Heine Uuldriks vrij voor het doel, maar tot ontzetting wist de spits de bal niet tussen de palen te krijgen. Enkele minuten blessuretijd volgden, gescoord werd er niet meer.

Nabeschouwing

Staphorst heeft drie heel belangrijke punten weten over te houden in de wedstrijd tegen concurrent Eemdijk. Als we eerlijk zijn had een gelijkspel de verhoudingen beter weergegeven. Maar ook overwinningen als deze tellen. Misschien was het allemaal niet even goed, de aanwezige toeschouwers hebben wel kunnen genieten van twee strijdende ploegen die gingen voor de zege. Door deze driepunter en door het gelijke spel van SC Genemuiden bij SDC Putten, doet Staphorst weer gewoon mee. Volgende week is er geen competitieprogramma, de week erop staat er  weer een interessante ontmoeting voor Staphorst op stapel. Dan namelijk speelt Staphorst de belangrijke wedstrijd in Amsterdam tegen de amateurs van Ajax.

Opstelling Staphorst: Wibo van Dijk, Frank van de Burg, Ewald Koster, Lars Heuvelman, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rémon Kroes (81. William de Boer ) Mark Veldmate, Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Mike Reuvers (86. Mike Reuvers )