Staphorst smaakt eindelijk weer het zoet van een overwinning

Berkum

Mark Bloemendaal
Youp Kok
Martijn Brakke (intikker)
Assist: Mike Reuvers
Bjorn Bakker
Jordi Lemmens
Thom kooke

Mannen, 1, Hoofdklasse B

31 maart 2018 14:30

Robin Gansner uit Zandvoort

Vooraf werd Martijn Brakke in het zonnetje gezet door voorzitter Benny Miggels. Vorige week had de bomber tegen NSC Nijkerk zijn 150e doelpunt gemaakt voor het vlaggenschip van Staphorst. Heel terecht werd hier de nodige aandacht en presentjes aan besteed!

Het begin was het aftasten wat beide ploegen deden. Maar naarmate de wedstrijd verder op gang kwam werd het, zonder tot hoogstaand voetbal te komen, een levendig duel. De eerste mogelijkheid diende zich voor Martijn Brakke aan. Helaas was de aanvaller net niet scherp genoeg. Vooralsnog was het Staphorst waar de meeste dreiging vanuit ging. Hoewel het kijkspel best het aankijken waard was, werden er hoegenaamd weinig kansen gecreëerd. De mogelijkheden die er wel kwamen vloeiden meestal voort uit corners of vrije trappen. Uit één van zo’n corner kopte Martijn Brakke de bal in de handen van doelman Dominic van Hoof. Niet veel later vond Brakke de Berkum - doelman opnieuw op zijn weg. Deze keer ranselde van Hoof de kopbal van Martijn Brakke met een fantastische safe uit de kruising. Helaas bleef het eerste bedrijf zonder treffers.

Beide ploegen kwamen ongewijzigd de kleedkamer uit. De bezoekers gingen iets meer op de aanval spelen en brachten Youp Kok binnen de lijnen. Toch was het Staphorst dat terecht op voorsprong kwam. Een voorzet van Mike Reuvers werd verkeerd beoordeeld door de achterste linie van Berkum. Goalgetter Martijn Brakke maakte dankbaar gebruik van dit buitenkansje en haalde bekwaam de trekker over. De goal gaf Staphorst meer drive en dit resulteerde erin dat de brigade van Jan Vlap binnen de lijnen de overhand kreeg. Bijna was Martijn Brakke bij zijn tweede doelpunt. Doelman van Hoof dacht iets te gemakkelijk een bal weg te werken, maar had buiten de goed storende Brakke gerekend. Met meer geluk dan wijsheid bleef de bal buiten de palen. William de Boer kwam de prima spelende Mark Schra vervangen. Enkele ogenblikken later miste Mike Reuvers een dot van een kans. Na voortreffelijk te zijn vrijgespeeld door Mark Veldmate, zag alles wat Staphorst een warm hart toedraagt, Reuvers deze kans missen. Hierdoor bleef het verschil slechts 1 doelpunt en bleef het tot het einde billenknijpen. Helemaal toen Lars Heuvelman er met zijn tweede gele kaart af moest en Staphorst de absolute slotfase met 10 man verder moest. Een enorme pegel, van de voor de rest onzichtbare Johnsen Bacuna, vloog rakelings naast. Berkum ging alles of niets spelen, maar verder dan wat hoge ballen voor het doel van Wibo van Dijk, kwam het niet.

Door deze winst kon Staphorst eindelijk weer eens het zoet van een overwinning smaken. De ploeg mag even genieten, maar de blik moet al gauw gericht worden op komende dinsdag als Staphorst voor eigen publiek een plek voor de grote KNVB - beker kan afdwingen. Voorwaarde is dan wel dat er eerst zal moeten worden afgerekend met Pelikaan S. De spelersgroep rekent erop dat de twaalfde man massaal naar het Noorderslag toekomt om daar de jongens naar de zege te schreeuwen.

Opstelling Staphorst: Wibo van Dijk, Frank van der Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Lars Heuvelman, Dennis Rosink, Rémon Kroes, Mark Schra (80. William de Boer ) Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Mike Reuvers (86. Heine Uuldriks )