Van de koude winter naar het heerlijke voorjaar in 7 dagen

...
Lana Kruidhof (afstandschot)

10 maart 2018 10:15

Het voorjaar is begonnen na een strenge winterse week. Vorige week nog schaatsen bij een temperatuur van -6 graden, deze week voetballen in Smilde bij 17 graden. Staphorst had geen kind aan Smilde ’74 en freewheelde naar een mooie overwinning, dit na een periode van veel verliezen. Over de indelingskwaliteiten van de KNVB hebben we het nu genoeg gehad, sneu voor ons qua lange reisafstand (43 min.) maar voor Smilde ’74 des te meer qua uitslag. De einduitslag 1 – 14 kwam tot stand onder een heerlijke voorjaarszon waarbij alle kinderen hebben genoten.

Eerste helft

We trapten de wedstrijd af op het trainingsveld van Smilde met een geïmproviseerd veld. De kinderen maalden er niet om en met Lars op de goal zochten de heren en dames direct de aanval. Wennen was het wel aangezien we 2 weken pauze hadden gehad, het was dan ook kluitjesvoetbal. Staphorst was direct de bovenliggende partij en verscheen veelvuldig voor het doel van de tegenstander. Al snel was het Lana die met haar snelheid de keeper in een 1 tegen 1 duel wist te verschalken, 0 – 1. Die kleine keeper van Smilde, daar zat een kop op zeg. De kleine man keepte als een leeuw en hield zijn ploeg op de been. Jasper schoot tot 2 keer toe op goal maar even zo vaak was het de keeper die in de baan van het schot lag. In de scrimmage was het Lana die de bal voor de voeten kreeg en uithaalde en de bal in het dak van de goal ramde, 0 – 2. Nu was het aan Staphorst kant tijd voor de ladies. De trainers hadden getraind op samenspel en positiespel en dat was te zien. Lana zocht de ruimte op rechts en op het juiste moment speelde ze de bal in diepte op Aiden. Op volle snelheid en in de 1 tegen 1 ook hier geen fout en de 0 – 3 was een feit. Daarop volgde een corner voor de geelhemden, Lana schoot de bal hard en laag voor de goal, daar was het wederom Aiden die de bal intikte. 0 -4 en het was tijd voor de eerste 10 minuten break.

Het tweede bedrijf was van een ander niveau, de keeper van Smilde pakte de ballen keer op keer en hield zijn goal lang schoon. Op aangeven van Dinand schoot Aiden weer uit de startblokken en passeerde de uitlopende keeper met een schuiver in de lange hoek, 0 – 5 en geen vuiltje aan de lucht. Lars genoot in alle rust van het voorjaarszonnetje in zijn doel, Pepijn en Jasper waren wel zo aardig om af en toe een mannetje te laten doorbreken. Lars was telkens bij de les en hield zijn doel schoon. De volgende aanval van Staphorst schoot Ruben de bal hard in op de goal en de afvallende bal kwam voor de linker van Dinand. Die heeft afgelopen winter veel kruit gegeten en hij haalde verwoestend uit, 0 – 6 en het halve dozijn is vol voor de rust.

Tweede helft

Lars stond te trappelen om te voetballen en wisselde van plek met Jasper. Dit bedrijf stonden Lana, Ruben en Ivan samen op het middenveld en dat pakte zeer goed uit. Ruben controleerde de wedstrijd met steun van laatste man Lars, zoals zijn voorbeeld Lasse Schöne in zijn beste dagen deed. Lana en Ivan deden intussen samen aan een wedstrijdje goals maken. Vaak stond de keeper van Smilde op zijn plek, maar in de tussentijd kwamen zowel Lana als Ivan regelmatig op snelheid in de 1 tegen 1. Om de beurt scoorden ze er op los. Lana, dan Ivan, weer Lana en 2x Ivan maakte dat we snel uitliepen naar een 0 – 11 stand. Ruben wist zelf ook nog een keer op snelheid op de keeper af te stormen, helaas voor hem was het net te ver en wist de keeper zijn schot te keren. Je zag hem balen, maar zijn doelpunt komt de komende weken vast nog wel.

Na de laatste 10 min. break was het toch Smilde ’74 dat zijn ere-treffer wist te scoren. In een goede uitbraak lieten ze onze keeper geen kans, 1 – 11 maakte het nog wat draaglijker. De tegenstander werd moe en je zag dat ze volledige leunden op de verdediging en hun eigen keeper. Moedig hield deze kleine man met grootse daden zijn doel schoon. Lana was bij Staphorst nog het meeste actief en na een misser van Aiden schoot Lana de bal onberispelijk ik. Gevolgd door een tweetal solo’s op de goal die omgezet werden in goals was haar hattrick een feit en stond de eindstand van 1 – 14 op het scorebord.

Tijdens de penalty reeks scoorde Staphorst ook alle strafschoppen en werden de tegenstanders van vandaag netjes en sportief bedankt. Volgende week spelen we in Hoogeveen tegen HZVV JO8-4, aanvang wedstrijd is om 11:00 uur en alle papa’s, mama’s, broertjes, zusjes, opa’s, oma’s, scouts en natuurlijk andere belangstellenden zijn van harte welkom.