Staphorst 8 verslaat Olympia 3 en bekert verder

Groep 2 26

7 september 2019 12:30

Yoran Lier

Zaterdag 7 september is er door de mannen van Staphorst 8 een heuse mijlpaal bereikt door voor het eerst in de rijke historie van het team de groepsfase van de beker te overleven. Dit is gedaan door op het eigen sportpark het gerenommeerde Olympia 3 te verslaan met 5-3.

Zonder de ontbrekende Remon (blessure), Wolter (blessure), Henry (ver van huis) en Sander (geen zin) werd er op het onmogelijke tijdstip van half 1 afgetrapt door Olympia. Staphorst speelde bij vlagen goed voetbal, maar was ook zeer onnauwkeurig in de passing. Dit resulteerde al snel in twee kansen voor Olympia. Ze verzuimden alleen om hier optimaal van te profiteren. Het was even later nota bene Staphorst dat lichtelijk tegen de verhouding in op voorsprong kwam. Na een goede pass van Henrico op Christiaan gaf Christiaan de bal voor op Maarten, die de eerste kans van Staphorst direct omzette in een goal. Niet veel later verdubbelde Robert zelfs de marge door na gegrabbel van de Olympiakeeper de rebound binnen te schieten. Het achtste leek op rozen te zitten, maar dit was gezien het spelbeeld wellicht ietwat onterecht. En jawel, nog voor de rust werd deze ruime voorsprong vakkundig ongedaan gemaakt. Halverwege de eerste helft werd de bal voorgegeven voor het doel van Staphorst. Deze voorzet werd door een Olympia-aanvaller bij de tweede paal gepromoveerd tot doelpunt middels een prima kopbal. Niet gek veel later verschalkte een steekpass van Olympia de hele Staphorster defensie, waarna diezelfde Olympia-aanvaller onze keeper in de korte hoek passeerde en voor 2-2 tekende. Dit was tevens de ruststand.

Vlak na de rust werd het nog erger voor het achtste. Een doorgebroken Olympia-aanvaller raakte de bal volledig verkeerd bij het uithalen, maar produceerde hiermee wel een rollertje welke onze keeper passeerde. Martijn wilde ook graag het scorebord halen en tikte het rollertje bekwaam in eigen doel: 2-3. Na een vliegende start van de wedstrijd keken we na 50 minuten spelen toch opeens tegen een achterstand aan. De mannen van het achtste gingen echter niet bij de pakken neer zitten en toonden veerkracht in het resterende deel van de wedstrijd. Bij vlagen werd goed combinatievoetbal gepresenteerd aan alle vier de op komen dagende supporters. Het was Christiaan die een goede wedstrijd bekroonde met een doelpunt en de 3-3 op het scorebord zette. Niet veel later kreeg Erwin het op zijn heupen. Hij had het centraal achterin wel gezien en begon aan een rush met de bal aan de voet over het hele veld. Na een uitstekende combinatie met Christiaan presteerde hij het ook nog om de keeper bij de eerste paal in de korte hoek te verschalken en het achtste zowaar op voorsprong te schieten. Jacco liet nog even zien dat hij ook als vlagger een aanwinst is voor het achtste, door zonder te kijken een goede aanval van Olympia om zeep te helpen wegens vermeend buitenspel. Hier heeft hij in Hasselt zeker geen vrienden mee gemaakt. Even later deed Robert ook nog een trucje. Hij was wellicht even vergeten dat ook Olympia tot de kelderklasse behoort. Dit betekende dus dat zijn directe tegenstander dit niet zomaar pikte en hem terug pakte met een quasi-wolterachtige-kamikaze actie, waarbij de intentie om de bal te spelen ver te zoeken was. Gelukkig voor Robert was dit niet de echte Wolter en bleef deze actie zonder verdere botbreuken en gekrenkte ego’s. Het slotakkoord van de wedstrijd was voor Karlo. Nadat hij eerder het aluminiumwerk had geraakt, verschalkte hij aan het eind van de wedstrijd de keeper wel. Of het allemaal bewust was laten we in het midden, feit is dat de bal in het net lag.

Door deze overwinning is er dus geschiedenis geschreven en zullen we geduldig af moeten wachten welk team het volgende obstakel wordt voor nog meer bekerglorie voor het achtste. Volgende week is Staphorst 8 zowaar een keer een weekje vrij, waarna op 21 september het competitiespektakel los zal barsten met een derby tegen de mannen van Rouveen 4 in Rouveen om 14:00.