Staphorst 8 wint topper van Rouveen 5

SC Rouveen 5

9 november 2019 14:30

Albert Ligtenberg

Zaterdagmiddag stond de derby en tevens topper tegen Rouveen 5 op het programma. De winnaar van deze clash zou aan het eind van de middag bovenaan de ranglijst van de reserve vijfde klasse noord pronken. Het was alweer de vijfde derby van het seizoen tegen een Rouveens team, maar de eerste op Sportpark Het Noorderslag.

Om half drie werd er afgetrapt onder toezicht van een tot de nok toe gevulde dug-out met uitzinnige supporters, die vanuit alle hoeken van het land naar Staphorst zijn gereisd om deze topper niet te hoeven missen. De eerste helft ging behoorlijk gelijk op. Beide teams wilden wel voetballen, maar kansen werden niet gecreëerd. Veelzeggend was dat nota bene onze eigen rechtsback Jacco, die overigens een dijk van een wedstrijd speelde, de gevaarlijkste man was aan de kant van Rouveen met een kopbal en een schot op eigen doel. Staphorst deelde op haar beurt enkel een paar speldenprikjes uit. Een 0-0 ruststand was hiervan het logische gevolg.

De tweede helft verschilde van de eerste helft in het opzicht dat Rouveen nu helemaal niks meer te vertellen had en Staphorst haar ware klasse etaleerde. Het centrale verdedigingsduo Martijn en Erwin waren compleet de baas op eigen helft en bepaalden alles wat hier gebeurde. Voorin lieten de jongens enkele goede combinaties zien en werden ook de eerste grote kansen gecreëerd. De eerste was van Robert, die zijn kopbal op de lat uiteen zag spatten. Niet veel later ontplofte het sportpark alsnog. Natuurlijk was het Sander die een corner van Jacco tegen de touwen kopte en Staphorst geheel verdiend op voorsprong zette. Het werd nog mooier, toen de attente Karlo een foutieve terugspeelbal onderschepte en promoveerde tot de 2-0. Tegen het einde van de wedstrijd had Rouveen zowaar haar eerste schot op doel. Interim keeper Ruben, die vlak daarvoor een schoen van een Rouvener kopte en daar een ei met een eigen postcode zo groot aan over hield, zou deze bijna uit medelijden doorlaten. Gezien het spelbeeld mag Rouveen misschien wel blij zijn dat de score niet hoger is uitgevallen. Ook mogen ze blij zijn dat ze de wedstrijd met elf man mochten eindigen gezien het aantal stevige aanslagen dat ze lieten zien. De neutrale toeschouwer zou bijna denken dat Wolter vandaag met een groen shirt in het veld liep.

Door de verdiende overwinning op de directe concurrent gaat het Achtste nu aan kop in de competitie. Alleen Rouveen 4, dat twee wedstrijden minder heeft gespeeld, kan nog op gelijke hoogte komen. Volgende week wacht de uitwedstrijd (voor Peter thuiswedstrijd) tegen HZVV 7.

Opstelling: Ruben Hoeve, Jacco de Vries (Wolter Klomp), Martijn Bloemert, Erwin Mussche, Alwin Kuiper, Rick Mulder (Stan van Veen), Robert de Vries, Peter Hoeve (Carlos Dunnink), Karlo Slager, Laurens Konterman (Maarten Bisschop), Sander Konterman