Staphorst JO11-2 Strijders winnen Derby van Genemuiden

SC Genemuiden JO11-2

Staphorst JO11-2

3 oktober 2020 8:30

Vandaag stond alweer de laatste wedstrijd van fase 1 op het programma en wel de streekderby tegen Genemuiden JO11-2.

De strijders mochten vroeg uit de veren want om 08:30 uur zou er al worden afgetrapt in Genemuiden.

Om klokslag 07:45 uur vertrokken de acht Strijders vanaf het sportpark ’t Noorderslag richting Genemuiden. Nog effe een klein dutje tijdens deze rit om krachten te sparen want zonder wissels wordt het vol aan de bak om de drie punten mee te nemen naar Staphorst.

Aangekomen op het sportpark in Genemuiden werd de deur van de kleedkamers hoogstpersoonlijk door de voorzitter Luuk Drost van Genemuiden opengedaan en ons succes gewenst.

De Strijders waren nog een beetje traag in de warming-up maar gelang de tijd verstreek werd men steeds frisser.

Om 08:30 werd er afgetrapt door de Strijders. Direct werd de aanval gezocht door een lange bal richting het doel van Genemuiden te spelen. Daarna zo snel mogelijk vastzetten van de tegenstander op hun eigen helft. Genemuiden liet direct zien dat ook zij een goed team hebben. Er werd goed verdedigd en voetballende oplossingen gezocht. De Strijders kregen al snel grip op de wedstrijd. Zij stonden netjes in de dubbele ruit te voetballen en dit resulteerde in de eerste mogelijkheid van Staphorst. Een afgeslagen bal werd door Sylvan van een meter of 15 op het doel geschoten. Een beetje geluk was nodig om de strijders te laten juichen. Het schot werd onderweg van richting veranderd waardoor de keeper van Genemuiden op het verkeerde been stond. 0-1.

Vanaf de aftrap zetten de strijders direct weer druk op de bal. Dinand stond hoog op te voetballen en zette op deze manier de rechterflank van Genemuiden vast. Ivan deed eigenlijk hetzelfde aan de andere zijde. Genemuiden leed hierdoor veel balverlies en een klutsbal viel precies bij Sylvan voor de voeten. Deze aarzelde niet en schoot droog binnen. 0-2. Na de 0-2 kreeg Genemuiden meer grip op het spel van de Strijders. Doordat Sylvan en Tygo wat zoekende waren voorin en op het middenveld kreeg Genemuiden meer tijd om te voetballen. Hierdoor werden er kleine mogelijkheden gecreëerd maar door goed verdedigend werk van Pepijn, Kyaro en Joël bleef het nog even 0-2. De strijders probeerden meer over te spelen maar vonden elkaar moeilijk in deze periode. Plots kwam daar dan ook de steekbal tussen onze verdedigers door en Genemuiden ronde koelbloedig af.1-2. Niet heel veel later werd er knullig balverlies geleden en schakelden de strijders niet goed om. Genemuiden kon hierdoor een mooie aanval afronden op Stan. Stan had geen antwoord op het schot en zodoende viel de 2-2. Na een korte break pakten de strijders hun spelletje weer op. Er werd weer omgeschakeld, duels aangegaan en gestreden voor elke bal. Ook de talenten van Genemuiden deden dit waardoor beide teams erg aan elkaar gewaagd waren. Aan beide zijden werden kansen gecreëerd en de keepers uitgetest. Met name de keeper van Genemuiden liet zien over veel talent te beschikken door zijn team met enkele goede reddingen in de wedstrijd te houden. Helaas waren er i.v.m. COVID-19 maar enkele supporters welkom maar die konden genieten van een echte derby. Ruststand 2-2.

Na een korte rust en enkele tactische aanwijzingen van Klaas en Frank werd er afgetrapt voor de tweede helft. De strijders waren gedreven en vochten voor elke bal. Ook Genemuiden rook hun kansen maar in de beginfase lieten de beide keepers wederom zien goed een balletje te kunnen stoppen. Staphorst kreeg enkele corners achter elkaar maar haalde hier helaas geen resultaat uit. Een pass van Ivan naar Pepijn mistte helaas doel, en Sylvan schoot van te grote afstand. Tygo had zijn vizier ook nog niet scherp door van dichtbij recht op de keeper te schieten. Een schot van Dinand werd geblokt en ook Kyaro en Joël konden met afstandsschoten niet tot scoren komen. Ook de aanvallen van Genemuiden leverden niets op. Wat opviel in deze fase dat er meer geduwd en getrokken werd door iedereen. Dit gebeurde op een faire wijze zoals dat in een derby hoort en de scheidsrechter hoefde hier niet aan te pas te komen.

Na de korte break zag je dat de strijders wat moe werden. Enkele minuten veel balverlies. Genemuiden deed hier voetballend niet veel mee en leverde ook vaak de bal weer in. Inmiddels naderde het einde van de wedstrijd. Met nog 5 minuten op de klok ramde Sylvan de bal lang en ver naar voren. Ivan ging door op de bal en ontfutselde deze bij de verdediger. Ivan gaf voor en Tygo stond klaar om af te werken. Bam…2-3 voor de strijders. Niet veel later waren wederom de strijders in de aanval. Via Pepijn naar Kyaro, naar Dinand, terug naar Joël, lang bal naar voren, waar Tygo de bal voor zijn man onderschept en speelt naar Ivan. Ivan kapt zijn tegenstander uit en denkt binnen te schieten. De keeper stopt de bal maar laat los…. Vanaf dit moment volgde een echte scrimmage voor de goal waar de verslaggever het overzicht even kwijt was, maar wel zag dat Ivan er als de kippen bij was om de bal uiteindelijk binnen te schieten. 2-4.

Vanaf de aftrap leed Genemuiden snel balverlies en je zag dat het op was bij hun. De Strijders zetten nog een keer aan en vanuit een voorzet van Dinand ronde Tygo fantastisch af. 2-5.

Hierna beëindigde de scheidsrechter de wedstrijd en werden door de staf van beide teams hun complimenten overgebracht aan de talenten op het veld.

Helaas zijn er maar weinig personen getuige geweest van deze wedstrijd maar als je hen spreekt zullen spreken over een echte derby waar alles in terug kwam. De Staphorst JO11-2 Strijders hebben laten zien waarom ze zo genoemd worden. Niet opgeven en voetballen als team. Duels winnen en verliezen zonder te zeuren en kop d’r veur. Grote klasse Strijders.

Nu twee weken rust voor de strijders. Wij zijn erg benieuwd wie in fase 2 de tegenstanders worden van de VV Staphorst JO11-2 Strijders.