Staphorst VR1 bekert verder na 2-1 zege op Urk VR1

Vrouwen, VR1, Groep 3 18

29 augustus 2015 12:30

Jan Troost

STAPHORST - VV Staphorst VR1 speelde vanmiddag haar tweede bekerduel, en deed dat op eigen veld tegen Urk VR1. Omdat de wedstrijd afgelopen woensdag tussen Urk VR1 en DWP VR1 niet doorging moest VV Staphorst VR1 winnen om sowieso zeker te zijn van plaatsing voor de knock-out fase van de beker. In een spannende en sportieve wedstrijd won VV Staphorst VR1 uiteindelijk met 2-1.

VV Staphorst VR1 begon met de volgende basisopstelling: doel Jentje Brand, verdediging Jannie Talen, Iris van der Spaa (aanvoerder), Aranka Mussche en Colinda Buiter. Middenveld Carmen Hoxe, Brenda Grooters en Lisa Doosje. Aanval Evelien Mussche, Melissa Konterman en Klaasje van Veen. Van dit team konden Konterman en Buiter alleen de eerste helft spelen.

Op de bank vier speelsters, te weten Judith van der Veen, Renate Timmerman, Suzan Timmerman en Eslie Hilboezen. Al snel werd duidelijk dat Urk VR1 een fysiek sterkere en ook beter voetballende ploeg is dan DWP VR1 vorige week. VV Staphorst begon iets minder fel dan de Urkers aan de wedstrijd, maar verder dan een paar kansen die uiteindelijk qua afwerking naast of over het doel gingen leverde dit niet op. Na tien minuten moest Doosje de strijd tijdelijk staken, Van der Veen kwam voor haar binnen de lijnen.

Captain Iris van der Spaa schoof veelvuldig op naar het middenveld, en twee vrije trappen van haar waren een prooi voor de over het algemeen goed en attent meespelende Urker goalie. Driemaal bleek ook in dit geval echter scheepsrecht, want bij een nieuwe vrije trap van afstand zag Van der Spaa dat de keepster iets te ver voor haar doel stond, met een prima geplaatste bal zorgde Van der Spaa hiermee voor de 1-0. Halverwege de eerste helft twee wissels, Talen verliet het veld en Hilboezen nam haar plaats in, terwijl Renate Timmerman kwam voor Hoxe.

Een onachtzaamheid in de Staphorster-defensie stelde Urk VR1 in staat de 1-1 te maken. De uitgelopen keepster Brand en verdediger Mussche kozen ervoor om allebei dezelfde hoek af te dekken en de Urker-aanvalster was zo slim de bal in de andere hoek te schieten, een leermomentje zoals dat zo mooi heet. Tot de rust kregen beide ploegen nog een mogelijkheid, maar het vizier stond niet op scherp.

Na rust waren Konterman en Buiter niet meer beschikbaar wegens andere verplichtingen, Van der Veen nam de spitspositie over van Konterman en Doosje kon weer invallen en nam de positie van Van der Veen als linkshalf over. Doosje kon terugezien op een goede twee helft. Buiter werd vervangen door Jannie Talen, die rechtsback ging spelen, waardoor Hilboezen van de rechterkant van de verdediging naar links verhuisde. Een vervelende irritatie aan haar hak betekende dat Renate Timmerman de strijd moest opgeven, Hoxe kwam terug in de ploeg.

In de tweede helft beet VV Staphorst VR1 feller van zich af dan voor rust. Evelien Mussche die voor rust weinig ballen kreeg, werd vaker betrokken in het spel en had een paar knappe schoten die niet de finesse misten en door de keepster werden gepakt. Ook Urk VR1 liet zich met name via de snelle speelsters aan de beide zijkanten gelden, maar de afwerking was nogal eens onzuiver en bovendien stond Staphorst VR1 goed te verdedigen.

Doosje werd voorzichtshalve vervangen door de pas van vakantie terug gekeerde Suzan Timmerman, die nog niet had getraind hierdoor afgelopen week en daardoor dus wat korter speelde dan te doen gebruikelijk. Judith van der Veen liet zich uiteindelijk tot matchwinnaar kronen. Een goede aanval van VV Staphorst belandde bij de IJhorstse en zij wist tussen twee tegenstanders in de bal binnen te schieten. Daarna werd besloten voor zekerheid te kiezen en schoof het centrale verdedigingsduo Van der Spaa en Mussche minder frequent in.

Urk VR1 schoof een extra speelster naar voren om te proberen de gelijkmaker nog op de borden te krijgen, maar dit leverde behalve een scrimmage voor het doel van VV Staphorst VR1 niets meer op. Een belangrijke 2-1 overwinning in een spannende, felle, maar zeer sportieve wedstrijd. De stand in de poule is nu als volgt:

1. VV Staphorst VR1 2-6 (5-2) (geplaatst voor de knock-out fase op 24 oktober)
------------------------------
2. Urk VR1 1-0 (1-2) (uitgeschakeld)
3. DWP VR1 1-0 (1-3) (uitgeschakeld)

Nog te spelen om de zogenaamde keizers baard: Urk VR1-DWP VR1 (speeldatum nog niet bekend)

Volgende week zaterdag begint VV Staphorst VR1 in Zuidwolde aan de competitie in de 4e klasse, tegenstander is dan SJO JVZ VR1. Aanvang op Sportpark Woltingeslag om 14.30 uur.