Staphorst verliest terecht van Harkemase Boys

Harkemase Boys 1

Robert Stelpstra
Henny Bouius
Robert Huisman de Jong (penalty)

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

19 september 2015 14:30

Wit, R.W. de

Vooraf waren de verwachting hoog bij beide opponenten. Met name de Harkemase Boys aanhang was zeer nieuwsgierig hoe het vervolg op de negenklapper zou uitpakken tegen Staphorst. De ploeg van Jan van Raalte reisde eveneens met een goed gevoel richting Friesland af.

door Johan Post

Eerste helft

Het eerste speldenprikje werd door Staphorst uitgedeeld. Dennis Rosink zag zijn vrijetrap voorlangs gaan. Toch maakte Harkemase Boys al snel duidelijk dat ze deze middag de punten op de Bosk wilden houden. Robert Stelpstra trof na 14 minuten de roos, na een heerlijke vooractie van Arton Musliu. Aan de andere kant was Derrick Timmerman gevaarlijk vanuit een corner. Het schot wat de verdediger losliet werd prima gepareerd door doelman Jansema. Naarmate de wedstrijd vorderde hield Keeper Jansema zijn ploeg met enkele reddingen overeind. Ook Martijn Brakke moest zijn meerdere erkennen in de Friese sluitpost. In de 23e minuut lag doelpunt nummer twee in het mandje. Deze keer was Henny Bouius de doelpuntenmaker. Op aangeven van Oebele Schokker zette hij de thuisploeg op een riante 2 - 0 voorsprong. Tot de pauze zag het aanwezige publiek nog twee kansen voorbijkomen. Allereerst miste Rolf Dijk namens de gastheren een opgelegde kans. Terwijl aan de andere kant Rob Mijnheer dicht bij de aansluitingstreffer was. Rob kopte de bal goed in en leek doel te treffen, echter Keeper Jansema wenste deze middag niet te capituleren en redde uitstekend. Dit bleek tevens het laatste wapenfeit van de eerste helft te zijn.

Tweede helft

Staphorst zou na de pauze van goeden huize moeten komen om de stand een dragelijker aanzien te geven. Vijf minuten na de hervatting besliste Harkemase Boys de wedstrijd in haar voordeel. Herwin Talen, die in de rust Dennis Rosink was komen vervangen, beging een overtreding binnen de zestien meter op Sarkodie, waarop scheidsrechter de Wit de bal terecht op de penaltystip legde. Huisman de Jong wist wel raad met de elfmetertrap en benutte deze koelbloedig. Staphorst kwam goed weg toen Arton Musliu een enorme kans gekeerd zag worden door René Oosterhof. De ploeg van Jan van Raalte was van goede wil, maar moest haar meerdere erkennen in Harkemase Boys. Achtereenvolgens Roelof de Jong en invaller Niklas Tavajärvi zagen kansen worden gekeerd door de man van de wedstrijd Erick Jansema. Het niveau van de eerste helft werd niet meer gehaald, desalniettemin ging Harkemase Boys er verdiend met de zege vandoor.

Nabeschouwing

Na drie wedstrijden onderweg te zijn heeft Staphorst evenzoveel punten bijeen weten te halen. Harkemase Boys was eenvoudigweg een maatje te groot voor de ploeg van Jan van Raalte. De ploeg van Jan Vlap was over het geheel van de wedstrijd de beter voetballende ploeg. Met name via de zijkanten zorgde Harkemase Boys voordurend voor gevaar. De kansen die Staphorst kreeg werden vakkundig buiten de palen gehouden door keeper Erick Jansema. Daarnaast was het Harkemase Boys dat op de juiste momenten het doel wist te vinden en zo terecht als winnaar van het veld stapte. De Friezen zullen ongetwijfeld mee gaan doen voor de titel. Staphorst mag zich richten op de komende week. Allereerst zal men aanstaande dinsdag moeten aantreden in Werkendam. Daar wacht in het kader van de grote KNVB beker Topklasser Kozakken Boys. Om vervolgens volgende week zaterdag op het eigen Noorderslag de degens te kruisen met promovendus DOS’37 uit Vriezenveen. Beide wedstrijden zijn belangrijk voor de club. De toekomst zal uitwijzen wat het gaat opleveren.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Derrick Timmerman, Roelof de Jong, Ewald Koster, Harm Jan Tip (71. Lars Heuvelman ) Dennis Rosink ( 46. Herwin Talen ) Rob Mijnheer, Remon Kroes ( 55. Niklas Tavajärvi ) Mark Schra, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest.

Harkemase Boys - Staphorst 3 - 0 ( 2 - 0 )

Scheidsrechter: Robert de Wit uit Groningen

Ass. scheidsrechter: L. M. W. Andy en A. van der Meer

Gele kaart: Jesse Renken, Adams Sarkosie ( Harkemase Boys )