Staphorst wint gemakkelijk van DOS’37

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

26 september 2015 14:30

Karremans, R.H.

Bij de thuisploeg ontbraken Martin van ’t Ende en Rémon Kroes. Een scheurtje in de enkelband zal de inwoner van Dronten voorlopig verhinderen om in actie te komen. Daarnaast was Derrick Timmerman gepasseerd. Hierdoor zou Frank van der Burg de positie van rechtsback gaan invullen. Niklas Tavajärvi begon eveneens in de basis. Tenslotte was Dennis Rosink weer zover hersteld dat die weer mee kon doen. De strateeg op het middenveld zou zijn ploeg op sleeptouw moeten nemen. Met een 4 - 3 - 3 formatie zou Staphorst DOS’37 gaan bestrijden. Mocht het hondstrouwe Staphorst publiek de tweede thuiszege begroeten?

door Johan Post

Eerste helft

Het werd al snel duidelijk dat Staphorst deze middag weinig had te duchten van de promovendus uit Vriezenveen. Veelvuldig werd de aanval gezocht, maar in de beginfase was de eindpass niet altijd goed. Toch kwam Staphorst al gauw op voorsprong door Niklas Tavajärvi. Een fikse opsteker voor de brigade van Jan van Raalte. Vier minuten later was het opnieuw raak. Deze keer was het Martijn Brakke die optimaal profiteerde van naïef verdedigingsspel. Van belang was om het gaspedaal ingetrapt te houden en met name via de zijkanten voor gevaar te blijven zorgen. Ferdi ter Avest, de beste man aan Staphorst kant, werd toch nog te weinig gezocht. Desondanks bleef de thuisploeg zonder problemen overeind. DOS’37 kon hier maar weinig tegenover zetten. Niklas Tavajärvi was dicht bij de 3 - 0 na wel heel slap ingrijpen van de achterste linie van de bezoekers. Een slippertje van René Oosterhof werd meteen afgestraft door Thijs Houwing. Staphorst was gewaarschuwd, deze partij, hoe eenzijdig ook, was nog niet gespeeld. Al snel stelde Staphorst orde op zaken. Ferdi ter Avest sneed door de achterhoede van DOS’37 en leverde de bal panklaar in voor de vrijstaande Niklas Tavajärvi, die het karwei bekwaam afmaakte. Een aanval uit het boekje, waar Ferdi ter Avest en Martijn Brakke bij waren betrokken, leverde niet het gewenste resultaat op. De matig keepende Patrick Nitert voorkwam met een goede redding dat Stahorst verder zou uitlopen. Harm Jan Tip was eveneens dicht bij een doelpunt. Opnieuw was Ferdi ter Avest de aangever. De eerste helft werd afgesloten met een 3 - 1 voorsprong voor Staphorst.

Tweede helft

Na de pauze twee ongewijzigde ploegen. De brigade van Jan van Raalte zou het tempo nog meer moeten opvoeren om zo DOS’37 kapot te spelen. Met iets meer druk naar voren probeerde de ploeg van trainer Philip Achteres het tij te keren. Lennard Mulderij haalde hard uit maar vond René Oosterhof op zijn weg. Scheidsrechter Karrenmans die een puike partij floot, zag een glaszuivere penalty over het hoofd, nadat een speler van DOS’37 overduidelijk hands maakte. Voor de rest niets dan lof voor deze prima scheidsrechter! Oosterhof moest andermaal aan de bak bij een uitbraak. Nadat ze bij DOS’37 een aanvallende wissel pleegden, sloeg Staphorst binnen 1 minuut tweemaal toe. Was het eerst Niklas Tavajärvi die heel subtiel zijn derde goal wist te maken, vervolgens scoorde Ferdi ter Avest op fraaie wijze! Hiermee was de wedstrijd gespeeld. Harm Jan Tip en Dennis Rosink mochten naar de kant. Hun vervangers waren Reinier Crediet en Herwin Talen. Bijna gaf invaller Wiese van ’t Spijker zijn invalbeurt extra glans, echter zijn inzet verdween via een Staphorst speler tegen de lat. Ondertussen kabbelde de wedstrijd naar een einde. Het slotakkoord was voor Staphorst. Achtereenvolgens Martijn Brakke en Ferdi ter Avest brachten de veelzeggende stand van 7 - 1 op het scorebord.

Nabeschouwing

Door deze zege is Staphorst weer in het linkerrijtje terecht gekomen. Weliswaar was het vanmiddag een kat en muis spel, de ploeg heeft niet verzuimd om 90 minuten bij de les te blijven. Volgende week wacht VVOG op het eigen Noorderslag en ook dat schept weer positieve verwachtingen.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Rob Mijnheer, Dennis Rosink, Mark Schra, Ferdi ter Avest, Niklas Tavajärvi, Martijn Brakke

Staphorst - DOS’37 7 - 1 ( 3 - 1 )

Scheidsrechter: R. Karremans uit den Haag

Ass. schr. C. R. Veen en M. Dijk