Staphorst pakt driepunter op Urk

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

10 oktober 2015 15:00

Bronsvoort, W.H.

Zonder groots te spelen heeft Staphorst vanmiddag drie heel belangrijke punten weten te behalen tegen Urk. De wedstrijd, die meer spannend dan goed was, heeft de ploeg van Jan van Raalte goed weten te doorstaan.

door Johan Post

Zonder Dennis Rosink, die voor drie wedstrijden is geschorst n.a.v. zijn rode kaart in de wedstrijd tegen VVOG, en de nog steeds niet herstelde Remon Kroes, moest Staphorst de strijd aangaan op en tegen Urk. Remon Kroes gaat vanaf volgende week weer mee trainen. Hopelijk sluit Remon weer gauw aan bij de groep. Daarentegen was Martin van ’t Ende weer zover hersteld dat deze weer bij de selectie zat en zelfs in de basiself begon. De spelersgroep was ervan overtuigd dat het beter moest dan vorige week het geval was. Toen liet Staphorst zich wel heel eenvoudig de kaas van het brood eten. Ondanks de oorwassing tegen VVOG had Jan van Raalte het volste vertrouwen gehouden in zijn basisteam. Dezelfde groep moest nu laten zien dat ze wel degelijk in staat zijn tot goede resultaten. Deze keer zou men naast de onvermijdelijke drive ook meer moeten blijven voetballen en de bal het werk laten doen. In beide kampen waren de belangen groot. Het was aan - of afhaken.

Eerste helft

Het eerste gevaar kwam van de kant van Staphorst. Vanuit een corner kon Ewald Koster de bal geen genoeg vaart meegeven. Zoals verwacht zette Urk al vroeg druk. Staphorst, geleerd van de wedstrijd van vorige week, bleef echter eenvoudig op de been. Toch kwamen de bezoekers goed weg toen Hessel Snoek de bal rakelings naast de verkeerde kant van de paal krulde. In de persoonlijke duels was Urk sterker. Van belang was dus om te blijven voetballen en niet mee te gaan met het opportunistische spel van de gastheren. Bennie Dunnink kon vrij oprukken en vanaf de rand van het zestien metergebied uithalen. Ten koste van het weggeven van een corner kon René Oosterhof erger voorkomen. Met name de eerste 45 minuten had Staphorst de nodige moeite met de lopende mensen van de thuisploeg. Even leek het erop dat Urk op voorsprong zou komen. Uit een corner kopte Riekelt Jan Brands de bal boven op het dak van het doel. Naarmate de wedstrijd vorderde kreeg Staphorst meer grip op het geheel. Zonder doelpunten werd het eerste bedrijf afgesloten. De aanwezige toeschouwers hadden een eerste helft gezien die niet altijd even goed was. Gehoopt werd op een beter vervolg.

Tweede helft

Na de rust kwamen beide opponenten ongewijzigd uit de kleedkamer. Al gauw kwam Staphorst op voorsprong. Martijn Brakke gaf een leep steekballetje op Ferdi ter Avest. Die haalde verwoestend uit en bracht hiermee zijn ploeg op voorsprong. Vanaf nu zou de brigade van Jan van Raalte nog meer bij de les moeten blijven. De verwachting was dat Urk er een schepje bovenop zou gooien. Tot verdriet van de eigen aanhang kon Urk geen potten breken. Daarvoor ontbeerde het de ploeg aan voetbalgogme en aan scorend vermogen. Aan de andere kant was dit zeker de verdienste van Staphorst. De ploeg speelde vanuit een goede organisatie en liet Urk tot zo’n 20 meter voor de eigen goal het spel maken. Door de treffer was Urk toch wel van slag. Passes kwamen niet of nauwelijks aan en er werd niets gecreëerd. Desondanks moest Staphorst op haar hoede blijven voor de snelle voorwaarsten van Urk. In tegenstelling tot vorige week, toen Staphorst werd weg gecounterd, bleef de achterste linie deze keer kaarsrecht overeind staan. Zonder anderen tekort te doen waren Harm Jan Tip en Martin van ’t Ende de beste spelers aan Staphorst kant. Martin speelde als vanouds, was rustig aan de bal en verdeelde het spel goed. Harm Jan Tip legde Hessel Snoek, de gevaarlijkste aanvaller van Urk, volledig aan banden. Ondertussen kabbelde het duel naar het einde. Urk probeerde nog wel iets van druk te zetten, Staphorst gaf geen krimp. Na enkele minuten blessuretijd floot scheidsrechter Bronsvoort af voor het einde.

Nabeschouwing

Het merendeel van de aanwezige toeschouwers verliet teleurgesteld het veld. De wedstrijd die meer spannend dan goed was geweest, had niet het gewenste voetbalgevecht opgeleverd waar velen op hadden gehoopt. Ondanks dat wreef de Staphorst aanhang zich vergenoegd in de handen. Eerlijk is eerlijk, het spel was niet oogstrelend, maar dat telt op dit moment even niet. De punten zijn het belangrijkste en die zijn behaald! Als ploeg heeft Staphorst een prima indruk gemaakt. Was het vorige week een collectief falen, deze keer was het een collectieve prestatie die de ploeg heeft neergezet. In het Urk kamp werden nog wel geluiden gehoord dat Tavajärvi er voor de pauze met rood had afgemoeten. Maar deze mening deel ik geenszins! Staphorst kan nu verder en treft volgende week HZVV op eigen veld.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong Harm Jan Tip, Martin van ‘t Ende, Rob Mijnheer, Mark Schra, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Niklas Tavajärvi (78. Derrick Timmerman )

Urk - Staphorst 0 - 1 ( 0 - 0 )

Scheidsrechter: Wim Bronsvoort uit Deventer

Gele kaarten: Tavajärvi ( Staphorst )