Staphorst doet aan klantenbinding

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

17 oktober 2015 14:30

Winkel, T.R.

Voor eigen publiek mocht Staphorst proberen om de punten op het Noorderslag te houden. Met exact dezelfde basis als waarmee op Urk werd gewonnen, begon de thuisploeg aan de confrontatie tegen HZVV. Voor beide ploegen een belangrijke wedstrijd.

door Johan Post

Fantastische opening

Het eerste wapenfeit kwam van HZVV. Arjan Akkerman dwong met een schot van afstand René Oosterhof een corner weg te geven. In de tegenaanval was het Staphorst dat via Niklas Tavajärvi de lat raakte. Weer enkele ogenblikken later vond Marlon Luchtenberg opnieuw René Oosterhof op zijn weg. De openingsfase was opwindend. Beide ploegen gaven vol gas en lieten de aanwezige toeschouwers op het puntje van hun stoel zitten. Na 6 minuten viel het doelpunt alsnog. Ferdi ter Avest, die een linie was teruggezakt en dus vanaf het middenveld voor dreiging moest zorgen, wist een vloeiende Staphorst aanval doeltreffend af te ronden. Het schot wat Ferdi losliet was teveel voor doelman Hidde Streutker. Dit beloofde nog wat voor het vervolg van deze levendige wedstrijd! Binnen een kwartier was het Niklas Tavajärvi die op prachtige wijze voor de tweede keer het net liet bollen. Vanaf dat moment was de wedstrijd in feite gespeeld. HZVV, dat zo goed begon, kwam deze mokerslagen niet meer te boven. Toch sierde het de ploeg van trainer Karlo Meppelink dat het bleef voetballen. De ploeg uit Hoogeveen was er mede verantwoordelijk voor dat het aanwezige publiek kon genieten van een uiterst attractieve wedstrijd. Niklas Tavajärvi moest na 28 minuten het veld verlaten. Een ongelukkige actie bezorgde de Fin een blessure. Remon Kroes kwam als vervanger binnen de lijnen. Staphorst, dat met name de eerste 30 minuten fantastisch voetbal liet zien, bekroonde haar goede spel met een derde goal.
Een ingooi uit het boekje

Een ingooi uit het boekje luidde de derde treffer in. Harm Jan Tip slingerde de bal ver binnen de zestien meter. Rob Mijnheer kopte de bal door en uiteindelijk knikte Martijn Brakke de bal binnen. Een ongekende weelde voor de brigade van Jan van Raalte! Vlak voor de pauze claimde HZVV een penalty. Scheidsrechter Winkel zag hier niets in en liet gewoon doorspelen. De rust brak aan met een dikverdiende 3 - 0 tussenstand. Dit was weer het Staphorst dat in de voorbereiding het publiek had weten te boeien met soms oogstrelend voetbal.

Tweede helft

HZVV - trainer Karlo Meppelink had tijdens de rust ingegrepen. Arjan Kleine bleef achter in de kleedkamer en werd vervangen door Vincent Coulier. Evenals de eerste helft begon Staphorst voorvarend aan het vervolg van de wedstrijd. Met enorm veel drive werd HZVV aan alle kanten voorbij gelopen. De gretigheid spatte er vanaf bij de thuisploeg. Deze gretigheid leverde Staphorst bijna een 4e doelpunt op. Terwijl keeper Hidde Streutker dacht even de bal aan zijn voeten te kunnen houden, rekende hij buiten de fel jagende Martijn Brakke. Met meer geluk dan wijsheid bleef de bal buiten de palen. Wilde HZVV er nog een wedstrijd van maken, dan zou de aansluitingstreffer snel moeten vallen. Echter zover liet Staphorst het niet komen. Binnen enkele ogenblikken had de thuisploeg tot viermaal de kans om de score uit te breiden. Evenzoveel bleef een doelpunt uit. Het enige wat je Staphorst zou kunnen verwijten was het niet uitbreiden van de score. Voor de rest was het eenrichtingsverkeer richting HZVV doel. Toch konden meer doelpunten niet uitblijven. Frank van der Burg bekroonde zijn goede spel met een heerlijke breedtepass op Ferdi ter Avest. Die wist wel raad met deze mogelijkheid en wist opnieuw met een heerlijk geplaatst schot sluitpost Streutker te passeren. Ondertussen gunde Jan van Raalte invallers Sander Nooi en Kasper de Weerd ook speelminuten. Als vervangers van Mark Schra en Ewald Koster kwamen zij in het veld. Martijn Brakke die weer op stoom lijkt te geraken leek met een listig geplaatst schot bijna tot scoren te komen. Keeper Hidde Streutker moest alle zeilen bijzetten om deze poging buiten zijn kooi te houden. Staphorst geloofde het wel en speelde de wedstrijd geconcentreerd uit. Als dank voor het goede spel liet de spelersgroep zich na afloop luid toezingen door een dankbaar publiek.

Nabeschouwing

De ovatie die de groep ten deel viel was volkomen terecht! Eindelijk hadden de toeschouwers weer het Staphorst gezien waar ze zo van hebben genoten tijdens het Oosterveens Olie Toptoernooi. Met name het eerste half uur was het smullen geblazen. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat HZVV in de beginfase zomaar op voorsprong had kunnen komen. Wat als deze kansen er wel ingegaan waren? Zover is het gelukkig niet gekomen en meer dan verdiend ging Staphorst als winnaar van het veld. Ook scheidsrechter Winkel heeft daar, samen met zijn assistenten, een bijdrage aan mogen leveren! De leidsman liet daar waar mogelijk doorspelen en hield zo de vaart in de wedstrijd. Volgens mijn weten heeft deze arbiter voor de eerste keer een wedstrijd van Staphorst mogen fluiten, maar dit verdient zeer zeker een vervolg. Vaak is de scheidsrechter de gebeten hond, maar als ze goed fluiten mag dat ook wel eens gezegd worden.

Volgende week speelt Staphorst voor de districtbeker

Volgende week is er geen competitie, maar komt Staphorst op het eigen Noorderslag uit tegen Klazienaveen. Hopelijk trekt de ploeg van Jan van Raalte deze lijn door en weet het opnieuw de toeschouwers te boeien. De week daarna wacht er een zware wedstrijd in Rijssen, als Excelsior’31 de tegenstander zal zijn.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank vd Burg, Ewald Koster(80. Kasper de Weerd ) Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer, Mark Schra (76. Sander Nooi ) Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Niklas Tavajärvi ( 28. Remon Kroes )

Staphorst - HZVV 4 - 0 ( 3 - 0 )

Scheidsrechter: T.R. Winkel uit Leermens

Ass. schr: G. van Eerde en G. Meijer