Staphorst en Harkemase Boys in evenwicht

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

27 februari 2016 14:30

Winter, F.R. de

Staphorst heeft verzuimd dichterbij koploper Harkemase Boys te komen. Na 12 minuten kwam de ploeg op voorsprong na een fantastische treffer van Martijn Brakke. Enkele minuten later moest Oebele Schokker het veld ruimen vanwege zijn tweede gele kaart. Hiermee werd de wedstrijd in feite vermoord. Harkemase Boys hield vervolgens kranig stand en kwam na de hervatting zelfs terecht op gelijke hoogte. Na afloop konden de Friezen best leven met het zwaar bevochten punt en mag men langzaamaan de platte kar tevoorschijn halen.

door Johan Post

Eerste helft

Bij Staphorst ontbrak de geblesseerde sterkhouder Rob Mijnheer, terwijl men bij Harkemase Boys met een geheel fitte selectie richting de kop van Overijssel was vertrokken. Na een minuut kwam de thuisploeg al in scoringspositie. Een voorzet van Ferdi ter Avest kwam bij Martijn Brakke terecht, een treffer bleef uit. De brigade van Jan van Raalte zat in de beginfase prima in de wedstrijd en aanvankelijk leken de bezoekers  duidelijk moeite te hebben met het agressieve spel van de gastheren. Binnen het kwartier beloonde Staphorst zichzelf door de openingsgoal te scoren. Martijn Brakke rondde bekwaam af. Aan de andere kant liep Oebele Schokker al gauw tegen zijn eerste gele kaart op na een harde overtreding op Dennis Rosink. Niet veel later claimde de vedette van Harkemase Boys een penalty, echter scheidsrechter de Winter zag hier een schwalbe in en beloonde de fopduik met een tweede gele prent voor Schokker. Hoe zou de lijstaanvoerder met deze tegenslag omgaan. Het antwoord was duidelijk; heel volwassen! Brutaal ging men 1 op 1 spelen, maar naarmate de wedstrijd vorderde veranderde Harkemase Boys deze strijdwijze en gokte met succes op de twee snelle spelers voorin. Staphorst maakte de fout door hier geen voordeel uit te halen. In plaats van op jacht te gaan naar de tweede treffer liep men teveel achteruit. Via de zijkanten en met meer aanvalskracht had Harkemase Boys bestreden moeten worden. Nu bleef de ploeg van Jan Vlap kaarsrecht overeind, ja, was minimaal gelijkwaardig aan Staphorst. Een verre uittrap van de goed keepende René Oosterhof bereikte Ferdi ter Avest. Jammer genoeg haalde de snelle aanvaller te weinig rendement uit deze mogelijkheid. Vlak voor de rust kreeg Harkemase Boys een enorme mogelijkheid, ook deze bleef onbenut waardoor de  thuisploeg met een voorsprong de kleedkamer opzocht.

Tweede helft

Na de hervatting kwam Harkemase Boys goed uit de startblokken en drong Staphorst terug. In de 56e minuut beloonde Harkemase Boys zichzelf door de gelijkmaker te produceren. Middels een vlot lopende aanval kwam de bal uiteindelijk bij Jesse Renken terecht. Deze bedacht zich niet en knalde de bal onhoudbaar tegen de touwen. Hoe gek het misschien ook mag klinken, op dat moment was dat een juiste weerspiegeling van hetgeen zich op het veld afspeelde. Vanaf de kant maande Jan van Raalte zijn manschappen om meer energie in de wedstrijd te steken, waardoor Staphorst een  tandje bij zette. De krachten begonnen langzamerhand weg te vloeien bij de dapper strijdende ploeg uit Harkema. De ploeg leek tevreden te zijn met 1 punt. Bij Staphorst kwamen Reinier Crediet en Ruben Kin binnen de lijnen voor respectievelijk Derrick Timmerman en Mark Schra. Gesteund door de twaalfde man perste Staphorst er zowaar een slotoffensief uit. Kansjes kwamen er wel. Was het eerst Martijn Brakke die vanuit de draai zijn schot voorlangs zag gaan, even later zag Reinier Crediet zijn schot richting de kruising gaan. Echter met een katachtige redding hield keeper Jansema de bal buiten de palen. Tegen het einde van de wedstrijd werd Ferdi ter Avest binnen enkele minuten tweemaal op de bon geslingerd voor ouwehoeren en mocht ook inrukken. Een ondoordachte actie van de geroutineerde Staphorst – aanvaller, die hiermee zijn ploeggenoten geen goede dienst bewees. Het moegestreden Harkemase Boys greep moed uit deze meevaller en gaf zowaar nog gas. Met samengeknepen billen werd de slotfase ingegaan. In het laatst werd er nog een bal van de lijn gehaald door een Staphorst speler. Na wat extra blessuretijd vond scheidsrechter de Winter het welletjes en floot de wedstrijd tot een einde. Door dit resultaat mogen ze in Harkema de banden van de platte kar gaan oppompen.

Nabeschouwing

Na afloop was Jan van Raalte not amused. Zijn ploeg begon uitstekend aan de wedstrijd, maar nadat het met 1 man meer kwam te spelen na het wegzenden van Oebele Schokker kwam de klad er enigszins in en is het geen wedstrijd meer geweest. Het ontbrak zijn ploeg aan voetbalgogme. Staphorst haalde eenvoudigweg te weinig rendement uit de man extra op het veld. In plaats van de druk op te voeren liep de ploeg achteruit en hielp zo Harkemase Boys in het zadel.

In tegenstelling tot zijn collega, was Jan Vlap uiterst tevreden over zijn ploeg! Harkemase Boys begon slecht door veelvuldig de lange bal te hanteren, wat weer koren op de molen was van Staphorst. Vlap prees de teamprestatie van zijn ploeg na het wegzenden van Oebele Schokker. De ploeg heeft een topprestatie geleverd. Op het eind was begrijpelijkerwijs de accu leeg. Het gelijke spel werd dan ook met instemming begroet. Het moet nu wel erg raar lopen wil de titel nu niet bij Harkemase Boys terecht komen.

Opstelling Staphorst: Rene Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Derrick Timmerman (63. Reinier Crediet ) Martin van ’t Ende, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Mark Schra (80. Ruben Kin )

Staphorst - Harkemase Boys    1- 1  ( 1 - 0 )
Scheidsrechter:       Frank de Winter uit Blaricum
Ass. scheidsrechter: R. Miedema en R. Zuidema